58 Reacties

4 jaar geleden

Ons zoontje van 16 weken had een voorkeurshouding en hierdoor een afgeplat hoofdje. Met de kinderfysio bezig geweest en daar hebben we nu een zitzak van te leen. Door de korreltjes vormt het kussen naar zijn hoofdje.

4 jaar geleden

Reactie op Mayk

Wij gaan voor het hoofdje van mijn zoontje naar de kinder fysiotherapeut en ...
Mijn verhaal is bijna hetzelfde! De kleine was 3 weken oud toem we heen gingen en hij heeft nu een perfect rond hoofdje. Ipv een kale plek heeft hij nu een kale streep. Oftewel hij beweegt zijn hoofd naar beide kanten goed (in zijn slaap). Ik raad ook de combi kinderfysio en kinder manuele therapie aan!

4 jaar geleden

Onze zoon heeft ook een afplatting aan zijn achterhoofdje, al vanaf de geboorte heeft hij een voorkeurshouding wat ontstaan is door een wervel die een slag gedraaid is (vertelde de osteopaat). We zijn al toen hij ongeveer 6 weken oud was met fysiotherapie bezig (eerst telefonisch consult en sinds een paar weken ook fysiek). Zij gaf tips voor houdingen van ons mannetje, dit hielp al goed. Nu sinds een aantal weken ook naar de osteopaat, er staat een wervel een slag gedraaid in zijn nek, hij is vanmiddag voor de 2e keer behandeld en er staat al minder spanning op zijn nek. In zijn slaap draaien wij zijn hoofdje naar de niet voorkeurskant en wanneer dit een paar nachten gelukt is zien we wel langzaam verbetering. Succes! Het kan lang duren, ons mannetje is 14 weken nu..

4 jaar geleden

Onze dochter heeft een platte zijkant (volgens meeting bij de fysio de een na ergste categorie). Ik probeerde van alles en elke dag haar fysio oefeningen, maar het werd steeds erger en ik voelde me ook schuldig. Nu ze meer op haar buik ligt lijkt het inderdaad minder te worden. Ik leg ook speeltjes aan de zijkant zodat ze veel op dr zij kan spelen en ga snachts naar de kamer om dr hoofd om te draaien. Soms werkt het maar even maar ieder beetje is weer wat denk ik maar. De fysio vertelde dat het sneller herstelt als ze op hun buik gaan liggen en er niet constant druk op staat. Het kan nog zn 4 jaar herstellen maar herstel in het 1e jaar gaat het snelste. Ik zou een doorverwijzing vragen bij het cb voor de fysio of de ostiopaat, wellicht dat zij je verder kunnen helpen.

4 jaar geleden

Onze dochter heeft het ook.... hebben jullie foto van jullie kids met afplatting? Of oudere kindjes die het hebben gehad? Ook ik voel me schuldig en merk dat ik het probeer te verbergen als anderen naar haar kijken. Vind het zo erg.

4 jaar geleden

Onze zoon had ook een afplatting. Heb hiervoor een verwijzing gehad van het bureau voor de fysio. Zij heeft praktische tips gegeven en handvaten om het te verminderen. Probeer zelf ook regelmatig het hoofd van je kindje te draaien, of haar anders in de box bijvoorbeeld te leggen, kijkt ze altijd naar het licht? Speeltje met licht/geluid aan de niet voorkeurskant, box mobiel eventueel verplaatsen? Onze dochter begon ook met voorkeur houding maar is daar nu met simpele trucs weer van af. Wellicht kan een fysio iets voor je betekenen 🙂

4 jaar geleden

Hier ook en kwam ook door voorkeurshouding sinds een maand ligt ze in een doomoo zijlig kussen werkt perfect! DArnaast heeft ze fysio en die hebben vaak hele handige tips en trucs. Platte hoofd is nu zo goed als weg maar flink blijven omleggen op links en op rechts. En natuurlijk krijgt ze het voor elkaar om wakker te worden op haar achterhoofd maar meeste tijd ligt ze toch op haar zij.

4 jaar geleden

Reactie op Isapisa

Onze dochter heeft het ook.... hebben jullie foto van jullie kids met afpla ...
Zo herkenbaar, ik schaam er ook voor, alsof ik het fout heb gedaan...

4 jaar geleden

Onze dochter heeft een platte zijkant (volgens meeting bij de fysio de een ...
Hier ligt ze ook veel op d'r buik... Maar je doet er alles aan zo te horen. Denk dat ik ook maar hulp ga inschakelen

4 jaar geleden

Reactie op Hutsefluts

Hier ligt ze ook veel op d'r buik... Maar je doet er alles aan zo te horen. ...
Hulp kan nooit kwaad. Die mensen zien zoveel kindjes die hetzelfde hebben. Succes!

4 jaar geleden

mijn zoon had een scheve hoofd. Hij is met de vacuüm naar buiten gehaald, waardoor zijn rechterkant, schouder en nek, erg gevoelig waren. Hij kreeg een bananen houding. We gingen hem op zijn zij laten liggen. Elke keer was dat zelfde kant blijkbaar, zijn hoofd was niet meer mooi rond. De verpleegkundige zei komt wel goed. afwisselen met de zij ligging. Ik ging 2 verschillend gekleurde handdoeken gebruiken. Zodat ik wist aan welke zij hij had geslapen. Na elke voeding en dutje legde ik hem op zijn zij en in de avonden op de rug. Hij had binnen no time een mooi rond hoofd, waarvoor ik zelfs complimenten kreeg dat het mooi is geworden en zo snel is gegaan.😂

4 jaar geleden

Reactie op UBEK

mijn zoon had een scheve hoofd. Hij is met de vacuüm naar buiten gehaald, w ...
Hij is nu 6 jaar en het is een mooi eindresultaat geworden

4 jaar geleden

Hi, onze dochter, ook 3 maand heeft het ook. wij hadden een zijligkussen maar onze dochter is al zo krachtig dat ze net zo lang door ging met bewegen,dat ze weer plat op haar achterhoofd kwam te liggen. Ik ben met haar naar de Chiropractor gegaan ze bleek haar nekspier gespannen te hebben. sinds wij daar een paar keer zijn geweest slaapt ze steeds meer op het zijkant van haarvhoofd en zien we haar achterhoofd je steeds iets boller worden, maar gaat heel langszaam.

4 jaar geleden

Hai Hutsefluts, mn zoontje is ook 3 mnden met een afgeplat achterhoofd. Het Consultatiebureau adviseert kinderfysio en de Osteapaatzegt (begonnen als fysiotherapeut) ook dat het goed komt omdat de hersens groeien en dan het schedeltje wat ronder maken /naar buiten duwen. Ik heb wel een zijligkussentje zodat hij op zn zijkant kan liggen. We gebruiken deze tijdens het nachtslaapje, helpt wel. Succes en voel je niet schuldig je bent er toch actief mee bezig?!

4 jaar geleden

Onze dochter van 3 maanden heeft een afflakking rechts achter. Cb kinderarts gaf ons gelijk een door verwijzing naar de kinderfysio, die komen in deze tijden ook gewoon aan huis. Die heeft ons flink hulpzame tips gegeven voor oefeningen etc en het gaat echt beter met onze meid merken we zelf al. Mijn advies vraag om een doorverwijzing bin danwel kinderarts cb danwel je huisarts.

4 jaar geleden

Wat zou er evt niet goed zijn aan een zijligkussen dan?

4 jaar geleden

Reactie op Marde

Wat zou er evt niet goed zijn aan een zijligkussen dan?
Mij is verteld dat er door zijligging grotere kans is op wiegendood en als ze sterker worden een kans dat ze op de buik terecht komen

4 jaar geleden

Mij is verteld dat er door zijligging grotere kans is op wiegendood en als ...
Klopt! Logisch ook

4 jaar geleden

Kinderfysio of chiropractor!!! Paar x nekje behandelen en dan wil ze graag ook naar de zij draaien

4 jaar geleden

Mijn zoon (nu 3 jaar oud) en dochter (bijna 4 maanden) hadden een voorkeurshouding. Bij beiden heb ik het zijligkussen overdag gebruikt terwijl ze in de box lagen. Hierdoor werd de voorkeur doorbroken en soepeler in hun nekje. Vooral bij mijn dochter hielp het snel en ze is er ook al vanaf.