58 Reacties

4 jaar geleden

Ben je al eens bij n osteopaat geweest? Klinkt voor mij als n voorkeurshouding, vaak zit er dan wat vast. Twee behandelingen en bij ons was het probleem opgelost. Ze is nu ook beweeglijker met spelen en draait alle kanten op

4 jaar geleden

Dank jullie wel voor het meedenken! Ondertussen ben ik bij een osteopaat geweest. Hij zei dat hij niks kon vinden... Ze kan makkelijk alle kanten opdraaien met haar hoofd, ze doet het alleen niet... Ondertussen een kussentje met zo'n gat van babymoov in gebruik, dus hopen dat dat wat oplevert en heel veel tummy time dan maar. Zou de kinderfysio nog zin hebben? Het lijkt dus echt alsof er niks 'vast' zit...

4 jaar geleden

Reactie op Hutsefluts

Dank jullie wel voor het meedenken! Ondertussen ben ik bij een osteopaat ge ...
Kinder fysio heeft mij wel geholpen met het laten zien van allerlei houdingen om het te kunnen verminderen. Had hier ook geen blokkade.

4 jaar geleden

Mijn zoontje van 4 maanden heeft het ook. Ik leg hem nu overdag te slapen in bed in een zijligkussen want dan kan ik hem in de gaten houden en in de nacht ligt hij wel gewoon op z’n rug maar heeft ook een voorkeurshouding. Het wordt wel steeds beter ook nu hij wat meer op zijn buik ligt te spelen

4 jaar geleden

Ons dochtertje heeft ook een afgeplat achterhoofd. Terwijl ze al super lang links en rechts op haar wang slaapt zeg maar. Nu heeft ze toevallig ook moeite met tummytime. Dat vind ze vreselijk. Ik dacht misschien heeft het iets met elkaar te maken. Vandaar dat ik vrijdag maar de fysio moet met haar. Ben benieuwd. Ze gaven bij het telefoongesprek al aan dat een afgeplat achterhoofd zo'n 9 maanden kan duren voordat het "herstelt".

4 jaar geleden

Onze oudste zoon heeft dat ook gehad.. zijn toen met hem naar fysio gegaan en na een aantal keren was het al stuk minder

4 jaar geleden

Ons dochtertje had voorkeurs houding op rechts. Dus ze kreeg een beetje een 'punthoofdje'. Op advies van de kinderarts haar andersom in bed gelegd waardoor ze steeds naar links moest kijken als ze ons wilde zien. Ook haar speeltje in de kinderstoel aan de linkerkant gehangen. En als ik haar in bed leg draai ik haar hoofdje altijd naar links. Na ong 6 wkn dit allemaal gedaan te hebben zie je duidelijk verschil en buitenstaanders zien het niet eens meer 😉 ik zie het zelf nog een klein beetje maar niet noemenswaardig. Dus ja. Kleine aanpassingen en je ziet al gauw verschil. Al verschilt dit misschien wel per situatie. Groetjes Jeanine

4 jaar geleden

Ons meisje had dit ook door een voorkeurshouding. 1 x naar de osteopaat geweest en sindsdien legt ze zich zelf op haar zij. Haar hoofdje is zich nu mooi aan het zetten.

4 jaar geleden

Onze dochter had voorkeurshouding, vanwege dat haar nekwervels vast zaten. Zijligkussen heeft goed geholpen met dat haar hoofdje weer mooi rond is geworden (uiteraard ook de oorzaak, de nekwervels, laten behandelen, maat om in de tussentijd erger te voorkomen). Inmiddels is haar nek goed, maar ik blijf het Zijligkussen gebruiken. Ze ligt er veel rustiger in en je voorkomt afplatting vh achterhoofd. Overdag als ze wakker is wisselen tussen op buik en rug liggen en in wipstoeltje, dan krijgt het hoofdje steeds aan een andere kant druk

VRIEND

4 jaar geleden

Wij gebruiken een "wig kussen" is een zij lig kussen met ook een kussentje aan de voorkant zodat ze niet op de buik kunnen komen te liggen. Doordraaien lukt niet

4 jaar geleden

Hoihoi, ons zoontje van ruim 3 maanden heeft ook een afgeplat achterhoofdje en een voorkeurshouding naar rechts. Cb had fysio voorgeschreven, die kwam vorige week aan huis. Ik vond dat erg fijn want fysio keek ons zoontje helemaal na op motorische ontwikkeling en of er iets vast zou kunnen zitten. Dat was allemaal goed en we hebben handige oefeningen gekregen om mee aan de slag te kunnen. Misschien ook iets voor jullie? Daarnaast vertelde ze dat het hoofd van baby's tussen maand 6 en 8 het hardste groeit, en een afplatting dan vrijwel altijd weer goed groeit. Vooral als je baby tegen die tijd meer op zijn buikje ligt en van de voorkeurshouding af is. Geen zorgen maken dus!

4 jaar geleden

Hoi hoi bij mijn dochter (inmiddels 4) hebben wij dit ook gehad. Wij hebben een speciaal kussentje gekocht met een 'gat' erin. Of die nou echt hielp weet ik niet. Toen ze kon draaien hebben we haar toen ze sliep op der zijkant gelegd. Het is bij haar gewoon weer goed gegroeid en je ziet er niets meer van nu. Succes !

3 jaar geleden

Topic starter ik heb precies hetzelfde hoe is het nu afgelopen met jouw kleine ??? Mischien nog tips voor me Groet, Wanhopige mama

3 jaar geleden

Reactie op Lianne92

Topic starter ik heb precies hetzelfde hoe is het nu afgelopen met jouw kle ...
Maak je niet te druk, vanaf het moment dat ze op de buik mogen liggen, trekt het bijna altijd weer bij, al lijkt het heel heftig. Wat je kan doen is kijken of een draagdoek of draagzak wat voor je is, dat is een veilige manier om het achterhoofdje overdag te ontzien en heeft verder nog ontelbare andere voordelen. Niet lopen klooien met onveilige dingen, als dat fout gaat vergeef je het jezelf nooit.

3 jaar geleden

Reactie op Gamekitten

Maak je niet te druk, vanaf het moment dat ze op de buik mogen liggen, trek ...
Wat een fijn antwoord dankje!

3 jaar geleden

Ik heb 2 verschillende handdoeken in verschillende kleuren opgerold. De ene kleur is voor de rug en de andere voor de buik. Tijdens de dutjes heb ik mijn zoon op zijn zij laten slapen en steeds de andere kant. Kreeg toen van artsen en verpleegkundigen complimenten over het mooi rond zijn van zijn hoofd. Onze zoon had een banaan houding, waardoor zijn hoofd dus niet plat, maar scheef was. En dat zagen we dus ook met 2 maanden. Maar binnen no time, was zijn hoofd mooi rond en dan heb ik het over dat we na een maand of 2 al verschil zagen. Succes. Maar ik zie heel veel babies met een platte achterhoofd. Mijn kinderen hadden dat niet, maar het is tot zover ik weet bij al die babies goed gekomen. Perfect rond heeft niemand 😉

3 jaar geleden

Reactie op UBEK

Ik heb 2 verschillende handdoeken in verschillende kleuren opgerold. De ene ...
En in de nacht deed je toen nog iets speciaals ?