35 Reacties

4 jaar geleden

Hier werkte dat schema niet. Heb het boek 2 x gelezen en uitgebreid geprobeerd. Nu werk ik met de slaapgidsen van snuggels and dreams en dat werkt super voor ons!

4 jaar geleden

Onze zoon Djayden is van 28 Januari. Soms ook zoeken naar ritme. Maar ik probeer het slapen, eten, spelen, slapen wel aan te houden. Djayden word smorgens tussen 7 en 8 wakker en krijgt de ochtend fles. Daarna wassen en aankleden en dan naar beneden. Spelen in de box, op het vloerkleed, bij mama of even in de schommelstoel. Tussen 9 en 10 fruithapje en dan weer lekker slapen. Hij komt dan 4 uur na de ochtendfles weer voor een fles. Deze krijgt hij dan ergens tussen 11 en 12 uur, daarna weer spelen, kletsen, zingen, en daarna weer een dutje als ik zie dat hij moe word. Dan tussen 15 en 16 uur weer een fles, spelen etc.etc. En rond 17.30u groentehapje. Dan nog spelen en daarna weer een dutje, meestal niet zo heel lang en dan ergens tussen 19 en 20 de laatste fles, nog even kletsen, zingen, pyjama aan, verhaaltje lezen en lekker slapen. Wij maken hem niet wakker voor de fles. Hij slaapt uit zichzelf lekker door en als hij honger heeft meld hij zich wel..... Hij krijgt fles van 180 water en 6 schepjes voeding. Dit word ongeveer 210 en drinkt hij bijna helemaal leeg.... Hij krijgt dus voldoende binnen.....

4 jaar geleden

Ik heb het boek gelezen. Ik heb veel gehad aan de info over wakkertijden en het troosten van je kindje/zelf in slaap leren vallen en de slaapcycli. Zo las ik dat een slaapcyclus van een baby 45 minuten is. Morris wordt ook standaard na 45 minuten wakker. Dan ga ik er meteen heen en probeer ik m weer in slaap te krijgen. De schema's pak ik er soms even bij om te spieken, maar ik kijk gewoon naar het ritme van mijn zoon. Zo slaapt Morris vaak 's ochtends van 9 tot 12, terwijl dat volgens het boek "niet hoort". Elk kind is anders! Dus: als je tips wilt over leren inslapen/andere info rondom slapen is het boek fijn. Maar staat ook op Google. En kijk wat voor jou het beste werkt: ritme aanhouden of kijken naar het ritme van je kind. Ik heb het boek trouwens via Marktplaats gekocht.

4 jaar geleden

Ik weet niet goed welk boek je het over hebt, maar ik Google af en toe gewoon wat er een beetje staat over slaap eet en speel ritme en dan doe ik wat voor ons goed voelt......

4 jaar geleden

Oja en ik maak Morris niet wakker voor een laatste voeding.. dan wordt hij juist snachts wakker op de een of andere manier🤣. Ik geef bv.

4 jaar geleden

Hoi! Heel herkenbaar. Ik heb het boek niet, en heb verschillende dingen geprobeerd naar eigen inzicht. Onze dochter slaapt ook niet zoveel overdag. Ik geef dan ook pas drinken als ze dat zelf aangeeft, niet gelijk na het wakker worden. Bij ons slaapt ze max 1,5 uur. Is dan even wakker, drinken, nog even wakker en dan weer naar bed. Ook in de avond zou ik je de tip willen geven om je dochter niet meer wakker te maken voor haar voeding. Wij deden dit eerst ook, maar toen werd ze juist steeds vroeger wakker. Je schijnt een baby dan uit haar diepe slaap te halen. Bij ons geeft ze heel goed aan als ze honger heeft, dus vertrouwen we erop dat ze dit ook snachts doet. En dan heb jij je nachtrust. Onze dochter drinkt 4 of 5x per dag, 200 ml en weegt bijna 7kilo. Ik zou hier niet al te veel naar kijken, het is en blijft een gemiddelde en per kind verschillend. Als ze genoeg plast en ontlasting heeft en vrolijk is, is het volgens mij goed hoor. Succes! En ben benieuwd hoe het allemaal af gaat lopen :)

4 jaar geleden

Heb het boek en heb er gedeeltes wel van kunnen gebruiken. Mijn zoontje slaapt veel beter sinds ik die wakkertijden hanteer. Hij is na een slaapje anderhalf uur wakker en dan weer naar bed. Inmiddels slaapt hij in de ochtend en middag lang (2.15 en 1.30 uur) en daarna 2 dutjes van 45 min. Soms 1 dutje minder als hij laat wakker is in de ochtend. Dit ritme is ontstaan nadat ik de wakkertijden heel strikt ging volgen, hij is maximaal anderhalf uur wakker tussen zijn slaapjes. Voedingen blijft lastig, hij wil namelijk niet drinken als hij nog geen trek heeft dus later op de dag verschuift dat naar korter voor z’n slaapje, hij drinkt dan niet als hij net uit bed komt 😅 er staan zeker nuttige dingen in maar lang niet alles is van toepassing of werkt bij mijn zoontje. Zoals na een bepaald tijdstip niet meer op bed leggen eind vd dag, nou als ik dat niet doe en hij daardoor vroeger naar bed gaat in de avond dan slaapt hij heel slecht in.. handige tips hoor maar niet alles even bruikbaar vond ik ☺️

4 jaar geleden

Het wisselt. Op het kdv slaapt hij de ene keer 2 uurtjes de andere keer amper een uurtje en weer een andere keer 3 uurtjes. Hij is er van half 9 tot kwart over 2. Dan thuis meestal eerst even slapen en dan heeft hij het zelf wel aan. Hij wil pertinent niet naar bed toe overdag, tot begin middag wel daarna niet. Dan slaapt hij naar in de box, ligt ook een dik matras in😄 S avonds rond 8 uur krijgt hij de fles en daarna gaat hij naar bed waar hij tegen 7 uur weer uit gehaald wordt. Hij ligt dan wel wakker al.

4 jaar geleden

Hoi Claudia! Ik heb t boek te leen. Het gaat uit van bekende principes (de 3 R'en) maar geeft je meer achtergrondinfo mbt de biologie van slaap bij baby's. Er staan ook tips in voor wanneer je kind, zoals jij ook zegt, t niet volgens t boekje doet. Ons zoontje is nu bijna 16 weken en wij zijn met droomritme begonnen met 10 weken ongeveer. Sinds een week merk ik dat hij beter begint te slapen overdag maar het blijft zoeken. En een lange adem... Succes!

4 jaar geleden

Ik probeer me ook een beetje aan de richtlijnen uit het boek te houden, maar vind het soms lastig. Mijn dochtertje is 15 weken. Het boek zegt namelijk dat de wakkertijd max. 90 minuten is en dat het ritme slapen, eten, spelen, slapen moet zijn. Dit gaat op zich prima, maar ze slaapt niet van voeding tot voeding. Dan kom je dus al “in de knoop”. Ook zegt het boek dat de slaapjes niet langer dan 2/3 uur mogen duren. Lijkt me heel lastig als je én het ritme wilt aanhouden van slapen, eten, spelen, slapen met een wakkertijd van max. 90 minuten én er zo’n vier uur tussen de voedingen zit. Ik worstel er dus ook een beetje mee, maar probeer me wel zo veel mogelijk aan de wakkertijd te houden. Soms slaapt m’n dochtertje 2.5 uur, soms maar krap een uurtje. Verschilt heel erg. Ze krijgt om 23.00 uur nog een voeding waar we haar voor wakker maken, omdat ze anders ook echt te weinig binnen krijgt. Ze slaapt daarna meestal tot 7.00/8.00 uur. Persoonlijk vind ik het boek wel erg nuttig, maar kijk ook vooral naar m’n kindje. Ik neem het als een richtlijn en pas aan waar nodig. Ze slaapt overigens wel heel goed in de co-sleeper, ook overdag!

4 jaar geleden

Het heeft me verschillende inzichten gegeven m.b.t. vermoeidheidssignalen, wakker in bed leggen en zelf in slaap vallen. Spiek er zo nu en dan in. Ieder kindje is uniek :)

4 jaar geleden

Reactie op ChantieC

Het heeft me verschillende inzichten gegeven m.b.t. vermoeidheidssignalen, ...
Bij mij ook inderdaad! Ik heb het boek vooral als achtergrond informatie gebruikt, maar pas het schema niet toe. Ook dat is hier niet haalbaar. Wel vond ik de theorie erg fijn om te lezen.

4 jaar geleden

Reactie op JDW-25

Hier werkte dat schema niet. Heb het boek 2 x gelezen en uitgebreid geprobe ...
Wat is er anders aan snuggels and dreams tegenover droomritme? 😘

4 jaar geleden

Ik heb het boek gekocht nu bij ons tweede kindje, eigenlijk vooral ter inspiratie en vanuit interesse. Er staan interessante dingen in over slaap bij baby's, het helpt mij om dat te weten om mijn kindje beter te begrijpen. De schema's werken hier ten dele, maar de logica van letten op wakkertijden en op signalen van vermoeidheid vind ik nuttig. Ik vind het een leuk boek!

4 jaar geleden

We hebben hier trouwens hetzelfde in de nacht. Toen ik mijn dochter nog voedde rond 22.30 uur kwam ze weer rond 3.30 uur. Toen ik stopte met de late voeding sliep ze door tot 7 uur in de ochtend. Dat hou ik dus lekker zo en zorg ervoor dat ze 5 voedingen (borst) per dag krijgt :-) gaat prima.

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

We hebben hier trouwens hetzelfde in de nacht. Toen ik mijn dochter nog voe ...
Krijgt je dochter 5x borstvoeding op een dag? Hoelang drinkt ze dan bij je? Hier dochtertje van 14 weken en vraagt nog zeker elke 2,5/3 uur om een voeding! De nacht nu 23.00 laatste voeding en dan rond 4 uur!

4 jaar geleden

Wij hebben veel baad gehad bij de slaapbijbel (routinegids) van slaaptipsvoorbabys. Staan slaapschema’s in van 0 tot 4 jaar, ze is zelf slaapcoach en geeft ook veel tips op haar Instagram pagina. Leuk en interessant om te volgen!

4 jaar geleden

Reactie op Mariannevdv85

Ik heb het boek gekocht nu bij ons tweede kindje, eigenlijk vooral ter insp ...
Welke boek is dat?

4 jaar geleden

Reactie op FCE.93

Wij hebben veel baad gehad bij de slaapbijbel (routinegids) van slaaptipsvo ...
Hi! Houd jij ook die deelvoedingen aan? Ik snap daar het nut niet van en vind het ook niet heel handig 😅 Hoe ervaar jij dit?

4 jaar geleden

Reactie op Lin 93

Hi! Houd jij ook die deelvoedingen aan? Ik snap daar het nut niet van en vi ...
Nee heb ik zelden gedaan. Heb dat aan haar gevraagd en ze gaf aan dat sommige kindjes meer kleine hoeveelheden drinken en het dus daar meer voor is. Heb zelf altijd gewoon hele voedingen gegeven en daarin een ritme gevonden wat voor ons werkte qua voedingstijden. Nu is hij 4 maanden en staan die deelvoedingen er ook niet meer tussen en houd ik gewoon de aangegeven tijden aan ☺️.