22 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb de eerste keer stukjes gedompeld in thee en dat ging goed! Nu geef ik stukjes met bijv. pindakaas aan onze dochter en heeft daardoor leren kauwen. Moet zeggen dat dit echt een nieuw leermoment is geworden omtrent voeding want alles wordt gepureerd en soepel gemaakt en nu wordt ze zelf aan het werk gezet om te leren kauwen. Veel succes!

4 jaar geleden

Je kan het brood in de fv/moedermelk dopen en dan geven, het beste is in het begin in zijn wangzak stoppen zodat hij leert kauwen.. Beginnen met het middelste en als het goed gaat kan je later altijd een korstje geven in zijn handje waar hij lekker op kan sabbelen 😊

4 jaar geleden

Ik geef heel kleine stukjes waar ze volgens mij echt niet in zou kunnen stikken met een beetje boter erop. Verder nog geen beleg. Gaat prima, ze kauwt erop en krijgt het meestal goed weg. En ik neem alle tijd, dus niet te snel de hapjes achter elkaar.

4 jaar geleden

Brood overgieten/deppen in wat melk heb ik ergens gelezen. Zelf nog niet geprobeerd want mijn zoontje heeft speeksel genoeg 😅 De stukjes maak ik best klein. Niet groter dan de nagel van je pink (om het even visueel te maken). En soms zelfs dat nog door de helft 😬

4 jaar geleden

Hoi! Als tip kregen wij van een babyverpleegkundige om te starten met alleen het binnenste, zachte brood. Wit of licht bruin brood en dit dopen in lauwe thee of moedermelk o.i.d. De truc was volgens haar: goed in de wangzak stoppen, want hiermee trigger je het kauwen. Zelf was onze ervaring het stukje brood niet té nat te maken: anders heeft hij na 1x kauwen ook nog eens een slok drinken erbij. Verder stelde het mij gerust om vooraf informatie te lezen over het kokhalzen/reflux en hoe goed dit systeem eigenlijk werkt bij baby's. Ik schrok daardoor niet zo toen ze een keer begon te kokhalzen maar kon er met wat meer vertrouwen naar kijken. Succes!

4 jaar geleden

als je de korst in de vuist geeft, laat dan maar een klein stuk uit de vuist steken, hierdoor leren ze en zelf beter eten en kunnen ze maar een klein stukje in de mond doen.

4 jaar geleden

Oja: werd ook geadviseerd om de korst (ook voor sabbelen o.i.d.) pas te geven als de kleine zelf rechtop kan zitten. Mocht een stukje blijven 'haperen' dan kan hij/zij die makkelijker aan met ophoesten.

4 jaar geleden

erg blij met de tips, ik ga het zelf allemaal ook proberen. ik gaf namelijk alleen korst en ook nog een stukje uit de vuist de steken. Heb het maar 2 x gegeven. Ben een beetje laat omdat we het met van allles druk hebben.

4 jaar geleden

Reactie op Marliesvham

Oja: werd ook geadviseerd om de korst (ook voor sabbelen o.i.d.) pas te gev ...
bedankt, en ik maar denken dat ik het goed deed. Tot nu maar 2x dus en een stukjje.😳 gelukkig gjng het dus goed. Maar goed dat je het zegt. 👍🏻

4 jaar geleden

Ik liet hem sabbelen op zacht stukje brood, hij ging er automatisch goed op kauwen en zat het lekker weg te smikkelen. Korstje nog niet gedaan.

4 jaar geleden

Bij mij op het cb vertelde de verpleegkundige dat ik brood lichtjes moet roosteren en dan een klein stukje achterin de wang moet drukken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, ik vind het ook een beetje spannend.

4 jaar geleden

Gewoon dobbelsteentjes maken en dat per stuk in de zijkant van de mond stoppen. Als het op is en ze vinden het lekker dan gaat die mond vanzelf wel weer open😆 Gister had onze zoon zijn brood eerder op dan zijn papa😂

4 jaar geleden

Wat voor brood? Gewoon een sneetje bruin zonder korst?

4 jaar geleden

Mijn zoontje is 6.5 maand en de stukjes die ik geef scheur ik af en zijn kleiner dan een cm. Die leg ik dan in z'n mond op z'n tong.

4 jaar geleden

Wij zijn begonnen met korstjes. Die had ze in haar vuistje en dan sabbelde ze er op. Vond ze heerlijk. Nu ook stukjes brood. Ook die pakt ze soms zelf, soms doe ik ze in haar mond. Meestal zo'n 1 bij 1 cm.

4 jaar geleden

Reactie op magdeliet2345

Wat voor brood? Gewoon een sneetje bruin zonder korst?
Wij doen zonder korst. Licht bruin brood.

4 jaar geleden

Nah ik vind het knap dat jullie kindjes er allemaal zo dol op zijn. Die van mij doe ik het in dr mond, krijgt tranen in haar ogen omdat ze het vies vind. Maakt een kuiltje in haar tong en daar blijft het net zo lang liggen tot ze ervan moet spugen, en dan komt er een hele vloedgolf aan melk uit. En dat keer op keer. Ben er inmiddels na een week proberen mee gestopt. Iemand tips? Anders probeer ik het over een tijd nog wel een keer.

4 jaar geleden

Ik gaf eerst een korstje in haar hand. Daar sabbelde ze op en vond het heerlijk. Nu geef ik soms stukjes brood, gedoopt in haar groente, melk, pindakaas of gewoon droog. Gaat tot nu toe prima. Moet eerlijk toegeven dat ik het niet eng vond, ik ben er vrij nuchter in. Mijn man daarintegen die staat er net niet bij als een bodyguard als ik haar stukjes brood geef 😓

4 jaar geleden

Onze zoon is ook een die alles in z'n mond propt. Broodkorsten sabbelt hij even op, maar binnen no time zit heel de korst in z'n mond. Propt er het liefst nog 1 achteraan. Ik stop kleine stukjes zacht brood in z'n wang. Gaat goed hoor. Was ook bang voor verslikken maar t gaat echt goed. Kost doe ik voor de fun maar altijd maar kort. Succes!

4 jaar geleden

Reactie op Caatje013

Nah ik vind het knap dat jullie kindjes er allemaal zo dol op zijn. Die van ...
Ik heb gehoord dat ze er dan nog niet klaar voor is, dus kan je beter over een tijdje weer proberen💞