2 Reacties

één jaar geleden

Zeker niet de enige! Mijn meissie is dik 3,5 kan zich ook goed verwoorden. Ze wilt soms gewoon echt niet meewerken en dan jengelt en huilt ze ook. Ik probeer vaak compromis te sluiten of toch haar de illusie van keuze te geven. (Bijv ipv wil je je schoenen aantrekken? Dan vraag ik: wil je eerst de linker of de rechter). Maar sommige momenten heb ik daar ook het geduld of de energie niet meer voor en dan wordt ik ook boos, dan wordt het natuurlijk alleen maar erger... verdere tips heb ik ook niet maar zoals ik al zei, je bent zeker niet de enige! Iedereen heeft een grens en als ouder wordt die regelmatig opgezocht...

één jaar geleden

Ook wel herkenbaar, niet echt het huilen maar het "zeuren" / jengelen, ook een peuter van 3,5 die zich super kan uiten en echt heel goed gaat. Maar af en toe van die dagen... Wat mij dan wel helpt is bedenken dat ze niet zeuren of huilen of jengelen om te zieken of te irriteren. Want dat besef hebben ze niet, en als iets erg is voor ze is het ook erg omdat ze geen referentiekader hebben nog en alles nog ontwikkelen. En dan idd de illusie van keuze geven door de vraag anders te stellen, duidelijk te zijn en geen compromissen proberen te sluiten maar grenzen stellen. En er gewoon "zijn" met zon bui . Ik probeer dan te knuffelen of vasthouden en aan te geven ik hoor je maar het blijft nee 😅 Maar goed. Dat lukt lang niet altijd natuurlijk