42 Reacties

4 jaar geleden

Reactie op Mitz38

Als daar ijzer in zit niet. Teveel ijzer kan zelfs fataal zijn voor mij als ...
Ja zit ijzer in. Waarom extra foliumzuur doorslikken? Heb gelezen dat dat o.a. risico op verkort tongriempje kan veroorzaken 😑

4 jaar geleden

Reactie op Melin88

Ja zit ijzer in. Waarom extra foliumzuur doorslikken? Heb gelezen dat dat o ...
Foliumzuur helpt bij het aanmaken van rode bloedcellen. In de normale zwangerschapsvitamines zit 400 microgram foliumzuur, maar eigenlijk zou ik 500 micrigram moeten krijgen per dag. (Advies hematoloog). Maar dat is niet te krijgen in normale zwangerschapsvitaminen. Dus 1 keer in de week neem ik een foliumzuur tabletje extra om de rest van de week te compenseren. Tot nu to ging dat goed, maar nu dus elke dag heel erg moe. Ik moet nu bloedprikken voor hb gehalte en B12. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

4 jaar geleden

Reactie op Mitz38

Foliumzuur helpt bij het aanmaken van rode bloedcellen. In de normale zwang ...
Wel fijn dat t even wordt gecheckt. B12 injecties knap je enorm van op. En laat je niet afschepen als de ha zegt dat de waarde nog binnen de norm ligt hoor. Hoe verder in je zwangerschap en na bevalling daalt B12 nog meer. Ik zat op 179 toen ik begon

4 jaar geleden

Reactie op RlovesY

Waar voor een slaap kussen heb jij aangeschaft? Ik weet s nachts niet hoe i ...
XXL kussen van Litosso. Een investering, maar wordt sindsdien veel minder wakker 's nachts.

4 jaar geleden

Ik had een vitamine d tekort. Blijf je ook moe van. Zit momenteel aan mijn tweede kuur. Mijn waardes zaten net op de helft van wat het moest zijn. Ook vitamine k nog iets erbij voor betere opname. Gisteren bloed wezen prikken om de waardes weer te controleren ( D3 en calcium)

4 jaar geleden

Reactie op TalVer93

Ik had met 20 weken een bloedwaarden van 6,6 (norm 7,0) (dus ook bloedarmoe ...
Misschien is het een idee om extra vitamine C te nemen. Daar kun je niet snel te veel van nemen en het draagt bij aan een betere ijzeropname in je lichaam. Misschien knap je daar een beetje van op?

4 jaar geleden

Reactie op Melin88

Ja zit ijzer in. Waarom extra foliumzuur doorslikken? Heb gelezen dat dat o ...
Er zijn artsen die aanraden foliumzuur de gehele zwangerschap te slikken in de vorm van een multivitamine voor zwangeren. Verkort tongriempje is niet echt een ernstige aandoening, met een klein knipje is het zo verholpen, dus zou daar niet "dramatisch" over doen.

4 jaar geleden

Reactie op Brenda1512

Er zijn artsen die aanraden foliumzuur de gehele zwangerschap te slikken in ...
Van krimpen van tongriempje heb ik nog nooit gehoord, foliumzuur ondersteund de opname van ijzer net als B12. Vandaar dat het vaak aangeraden word om door te slikken, in mijn geval zeker ivm altijd al lage waardes... kinderen werden met gewone tongriempjes geboren hoor...

4 jaar geleden

Reactie op bam4

Van krimpen van tongriempje heb ik nog nooit gehoord, foliumzuur ondersteun ...
Heb dit ook gehoord van de kraamzorg. Er is alleen geen multivitamine zonder foliumzuur. Het is ook niet wetenschappelijk bewezen maar er bestaat een vermoeden dat foliumzuur slikken vanaf de 12e week dus het tongriempje verkort waardoor een knipje nodig is. Maar ik slik ook gewoon multi mama door hoor... 😊

4 jaar geleden

Reactie op Brenda1512

Er zijn artsen die aanraden foliumzuur de gehele zwangerschap te slikken in ...
T is ook niet dramatisch ;) maar enkel deel ik de info die ik heb gehoord en gelezen. Als t de opname van andere stoffen verbeterd zou ik het gewoon slikken. Ik mocht geen multi slikken ivm te hoog B6 en B12 was juist te laag.

4 jaar geleden

Heb dit ook gehoord van de kraamzorg. Er is alleen geen multivitamine zonde ...
T is niet dat ze dan standaard daarmee geboren worden. Alleen is er onderzoek naar gedaan en dit kwam daar uit naar voren. Blijft echter altijd belangrijker om voldoende vitamines op te nemen dus dat gaat voor natuurlijk. Zomaar een multi slikken is vaak ook niet aan te raden omdat een te hoog gehalte van bepaalde vitamines juist averechts kunnen werken

4 jaar geleden

Heb dit ook gehoord van de kraamzorg. Er is alleen geen multivitamine zonde ...
Ik had begrepen van de vk dat ik eventueel ook de mama-vitamines kon nemen voor na de geboorte. Hierin zit geen foliumzuur meer. Maar dan zou ik dus via de apotheek aparte foliumzuur moeten bestellen met 500 microgram foliumzuur. We zouden dan alleen nog kijken of de rest van de samenstelling van die vitamines overeenkomen met die van de zwangerschapsvitaminen. Zo niet, konden we kijken waar eventueel aanvullingen nodig waren. Maar ik vond t teveel gedoe om van alles apart te moeten bestellen/kopen en slikken voor slechts 100 microgram verschil van 1 element. Vandaar dat we toen kwamen op de oplossing van 1 extra pilletje per week.

4 jaar geleden

Reactie op Mitz38

Ik had begrepen van de vk dat ik eventueel ook de mama-vitamines kon nemen ...
Ik heb van geloof Vitortho foliumzuur met b12 gekocht. Verder zat er niks in

4 jaar geleden

Ja heel herkenbaar heb ik ook hoor, ook precies 29 weken zwanger heb echt gigantisch veel pijn aan mijn bekken en als het aan mij ligt slaap ik ook de hele dag.

4 jaar geleden

Ja hier precies hetzelfde en heb vandaag mijn bloedsuikertest resultaten gekregen. Helaas zwangerschapsdiabetes. Dit komt heel erg veel voor en de vermoeidheid zou hier ook vandaan komen. Heb je hier een test voor gedaan?

4 jaar geleden

Misschien een tip..... Bij mijn eerste kindje ook ongeveer deze hb waarde gehad, aan de lage kant, maar niet extreem. toen verder getest en daar kwam uit dat mijn vit B12 heel erg laag was. Zelfde klacht, echt extreem moe, slap... na vitB12 injecties voelde ik mij echt 100% beter.

4 jaar geleden

Reactie op S123

Misschien een tip..... Bij mijn eerste kindje ook ongeveer deze hb waarde g ...
Ik net zo! Heeft heel veel geholpen :)

4 jaar geleden

Reactie op S123

Misschien een tip..... Bij mijn eerste kindje ook ongeveer deze hb waarde g ...
Wat kan ik dan nog doen? Heb staaltabletten (paar weken terug) staalinfuus, slik foliumzuur en krijg B12 injecties... slik nu sinds kort ook magnesium bij. En extra D3.

4 jaar geleden

Reactie op bam4

Wat kan ik dan nog doen? Heb staaltabletten (paar weken terug) staalinfuus, ...
Bloed laten prikken en voorgeschreven vitaminekuur nemen. Dan kunnen ze het in de gaten houden. Doe t ook zo. Kan wel van alles pakken maar te veel van iets wat al goed is kan juist averechts werken

4 jaar geleden

Hier ook extreem moe ! Niet ivm vitamine te kort Of wat dan ook maar een baby die DRUK is. Ik wist dat ze druk was maar vannacht sloeg alles 😅 Half 2 pas in slaap gevallen omdat mevrouw feest had. 5 uur weer wakker want madame had nog wat energie. Nu is ze nog bezig ....