87 Reacties

3 jaar geleden

Precies hetzelfde! Onze dochter zegt bij bijna alles "da". Ze kon ook al vroeg lopen. Onze zoon kon al heel vroeg goed praten en lult nog steeds de oren van onze kop (nu 5). Ik duim dat onze dochter wat minder kletst haha.

3 jaar geleden

Mijn zoontje doet ook nog steeds veel gebrabbel, papa of mama nog steeds niet echt specifiek. Zelf doe ik al oefeningen en benoem alles wat we doen en wat we zien, ook met zijn speelgoed

3 jaar geleden

Hier bijn 14 maanden, ze begrijpt wel al een paar dingen zoals 'klap eens in je handjes' dan doet ze dat, ook als we 'goed zo'n zeggen :-) maar zelf praten ook nog niet. Wel gebrabbel, mama papapa en jajaja :-)

3 jaar geleden

Reactie op Charlotte85

Hier bijn 14 maanden, ze begrijpt wel al een paar dingen zoals 'klap eens i ...
Oh leuk om te horen! Hier net hetzelfde. Als ik vraag: wil je boekje lezen, dan gaat ze haar boekje halen :)

3 jaar geleden

Hier 13,5 maand en zegt een aantal woordjes; aap (aapie), eitjes, die, deze, af, hap (eten). Verder begrijpt hij wel veel: haar, voet, sok, schoen, jas, klappen, zwaaien, slapen, boekje en nog wel meer dingen. Papa en mama zegt hij nog niet.

3 jaar geleden

Haha nee!! Dat zal ze ooit wel inhalen 😜😜😜 Ze brabbelt veel, maar praten niet. Ze snapt alles wel heeeeel goed!! Waar is je olifant of Maeve ga je mee naar de slaapkamer.. Motorisch is ze wel vlot!! Kruipen met ruim 5 maanden, 8 maanden achter haar loopkar. Vaak is het of snel met praten en traag in kruipen/lopen. Of langzaam in praten en snel in kruipen of lopen. Komt vanzelf!

3 jaar geleden

Onze dochter praat ook nog niet, maar ze snapt ook nog niets. Het enige wat we haar hebben aangeleerd is mama kusje, dan buigt ze haar hoofd naar mij.

3 jaar geleden

Mijn kindje was ook snel met grove motoriek en woordjes blijven ook redelijk uit. Hij roept onderweg telkens: kijk! En dan wijst hij. Maar of hij echt kijk bedoelt weet ik niet. Als we bij opa en oma zijn zegt hij steeds klok en wijst ernaar, en papa komt er halfbakken uit. Verder niks... Nouja, alles op z’n tijd denk ik dan maar. ☺️

3 jaar geleden

Wel lopen idd maar een paar woordjes: Didi (onze Chihuahua) papa, mama, bah en ja. Hij begrijpt wel veel :) kan jouw neus aanwijzen, iets in de prullenbak gooit, zachtjes aaien, goed stappen (over drempels enzo) kijk uit je hoofd😂. Het allerleukste is als hij bij oma is en je vraagt 'waar is papa?' dan wijst hij naar het schilderij met een foto van zijn vader (dit hangt boven de bank van mijn schoonouders). 😁

VRIEND

3 jaar geleden

Hi, praten is de fijne motoriek van de mond, da's een lastige om onder de knie te krijgen. Het is ook maar net waar de interesse van de kleine ligt wanneer ze ermee aan de slag gaat. Plus het temperament speelt ook mee. Pietje precies? Dan kan het best zo zijn dat, zodra er eenmaal gekletst wordt, er opeens een waterval aan woorden uitkomt. Met gebaren komt een kleine ook ver (doorgaans ook verder, want dat is grove motoriek en makkelijker eigen te maken, denk aan zwaaien, wijzen, klappen). Ook al kletst ze nog niet, ze wil wel lekker met je communiceren ☺️ Blijf gewoon lekker kletsen over alles wat je ziet of van de week gezien hebt.

3 jaar geleden

Mijn zoontje zegt ook nog niet echt iets. Nog geen eens bewust mama of papa of iets wat er op lijkt. Maar merk wel dat zijn motoriek echt heel ver al is en zijn wil ook! Soms denk ik wow kan je dat al😳 Ik weet gelukkig dankzij me opleiding wat “normaal” is en maak me daarom ook niet heel druk! Hij probeert wel steeds vaker dingen te zeggen zoals, ‘die’ (en dan wijzen), ‘kwak kwak’ (van de eentjes), ‘sip of iep’ is Stip (de poes) en ‘kak’ moet volgens mij kijk zijn...

3 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Mijn zoontje zegt ook nog niet echt iets. Nog geen eens bewust mama of papa ...
Ohja en hij begrijpt wel heel veel, bijvoorbeeld als ik vraag wil je een brood (of koekje) dan loop hij naar de juiste kast en als hij drinken wil, geeft hij zijn beker of gaat hij bij de kraan staan. Dus hij kan in z’n hoofd wel al heel veel, alleen nu nog tot woorden brengen😃

3 jaar geleden

Hier is ze 13 maanden lopen doet ze nog niet maar spreekt al wel wat woordjes. Papa Mama Bal Pies = poes Oma Peen = speen Klaa = klaar Bah En wanneer ze iets niet wilt neeneeneeneeneeenee heelvaak achter elkaar😅

3 jaar geleden

Ons zoontje is 14 maanden en kletst veel. Papa. Mama. Eten. Joep. Eten. Koe. Die. Oh oh. Lekker. Appel.

3 jaar geleden

Onze dochter loopt nog niet los (wel langs), maar haar taalvaardigheid is wel sterk. Ze spreekt zo’n 25 woorden actief en kan bijvoorbeeld in de boeken “mijn eerste 100...” in de versie dieren en dingen ongeveer de helft aanwijzen als je iets benoemd.

3 jaar geleden

Mijn dochter is nu 14 maanden en zegt ook nog niet bijzonder veel, paar woordjes. Opa en oma (in het Fries), aaien, koek. Ik merk wel dat ze steeds meer woorden leert begrijpen, maar nog niet zelf kan zeggen. Als ik vraag, 'waar is de bal?', dan pakt ze de bal. Of 'waar zijn je schoentjes'?

3 jaar geleden

Je kan niet alles hebben toch! 😉 Meestal is het óf spraak snel óf motoriek snel. En dan heb je ook nog “alleskunners” en kindjes die alles lekker rustig aan doen. Hier een beweeglijk kind, motorisch super snel en qua taal maakt ze er nog niet veel verstaanbaars van. Komt vanzelf

3 jaar geleden

Hier stapt hij nog niet zelfstandig, enkel met steun en zegt ook echt nog geen enkel woord.. Achja, zal wel gewoon wat langer duren bij de ene 😋

3 jaar geleden

Hoe definieer je praten. Hij zegt wel al een paar woordjes: mama (iedereen is overigens mama, ook opa en oma, maar als je vraagt om mama, opa of oma aan te wijzen kan hij het wel), bah, aai, boe (zegt de koe, maar ook elk ander dier), oh-oh, maar zichzelf echt goed uitdrukken doet hij door te wijzen en gewoon heel hard en hoog te gillen. Als je woordjes zegt begrijpt hij er wel al veel. En zelf lopen ook nog niet, en zit er voorlopig ook nog niet in. Hij is net pas aan het langslopen met z’n 14 maanden.

3 jaar geleden

Als je kindje hun motoriek snel is zal het praten langzamer gaan. Bij het cb vertelde ze mij dat ze dan het praten meer op de achtergrond zetten. Het is of praten of motoriek wat met sprongen vooruit gaat.