87 Reacties

3 jaar geleden

Onze kleine meid is nu 15,5 maand en liep al los met 11 maanden. Motoriek gaat super goed. Het praten gaat ook goed. Ze zegt o.A. Papa, mama, opa, oma, de namen van de ooms en tante’s en nichtjes en neefje en de naam van de hond. Ook kan zij dieren geluiden nadoen van zo ongeveer alle boerderijdieren incl hond en kat. En ze kan heel duidelijk maken wat zij wil zoals nijn(tje), uit ( uit de stoel ) bij ( erbij zitten ). Auto benoemd ze als ze die ziet en boom … en noem nog maar even Op. Ook zingt ze heel herkenbaar kinderliedjes. Ze blijft echter wat achter in haar lichamelijke ontwikkeling. Ze is wat aan de kleine kant, heeft nog maar 3 tandjes en weinig haartjes.

VRIEND

3 jaar geleden

Zie dat deze topic al even bestaat maar zie verder geen andere topic met dit onderwerp. Onze zoon van nu 15 maanden zei wat woordjes rond zijn eerste verjaardag. (Mama, dada of bapa, de naam van de kat, Bumba). Sinds 2 weken heeft hij ineens veel meer woordjes erbij. Hij zegt nu drinken wanneer hij zijn drinken wilt en benoemt alles (of probeert het) wat hij aanwijst zoals lamp, auto, trap. Verder praat hij ook in korte zinnetjes van 3 woorden. Hij vraagt steeds 'wat is dit'? Wijst daarbij en dan moeten wij hem uitleggen wat het is of wat we aan het doen zijn (zoals bijvoorbeeld zijn boterham smeren). Gisteren zei hij "ga even kijken" en kroop naar het speeltuintje samen met mama. Heb ook "mag ik niet" voorbij horen komen als hij weet dat iets niet mag. Dus zijn taalontwikkeling gaat ineens vlot hier. Qua grove motoriek is hij eigenlijk vrij gemiddeld, kan alles, wilt alleen nog niet los lopen. Maar ieder zijn ding, het komt wanneer het komt💙 Maar de taalontwikkeling kan dus ineens snel gaan is mijn ervaring. (Misschien inmiddels ook aangezien je dit tijdje geleden gepost hebt 🤓)

3 jaar geleden

Reactie op MamavanL

Zie dat deze topic al even bestaat maar zie verder geen andere topic met di ...
Keigoed dat hij al zoveel kan zeggen! Hier is ze motorisch zeer sterk, liep los op 11,5 maanden. Maar spreken is nog niet echt vlot. Ze zegt papa, dada, woef, daar, maar dat is het 😂

3 jaar geleden

Mijn dochter is nu 15 maanden zegt Boom Auto Mama Papa Eend Eten Vogel Die Snapt dingen heel goed laat ook merken als ze iets wilt Kon ook vrij snel lopen vanaf 1 jaar liep ze los en rent en klimt over al op Eetsmakelijke kan ze zingen Hop paardje hop en nog meer dingetje Maar ligt echt er aan per kind het komt vanzelf

3 jaar geleden

Reactie op DorienDHoe

Keigoed dat hij al zoveel kan zeggen! Hier is ze motorisch zeer sterk, liep ...
Herkenbaar! Mijn zoontje zegt nog niks. Hij probeert het wel en gooit er veel onzinnigs uit. Maar zijn motoriek ik super! Klimmen, lopen, met z’n loopfiets enz kan hij allemaal. Ook fijne motoriek gaat super! Hij wil ook al tekenen (samen)🙈. En ondanks dat hij nog niet kan praten, begrijpt hij alles heel goed, hij weet wat wij zeggen en bedoelen en hij kan heel goed aangeven wat hij wilt. Herken jij dat ook bij je dochter of dat nog niet?😁

3 jaar geleden

Reactie op MamavanL

Zie dat deze topic al even bestaat maar zie verder geen andere topic met di ...
Wow drie woord zinnetjes! Dat is echt heel knap en snel voor die leeftijd! Grappig om te lezen dat er zoveel verschil is😁

3 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Herkenbaar! Mijn zoontje zegt nog niks. Hij probeert het wel en gooit er ve ...
Ja zeker, heel herkenbaar! Als ik vraag of ze wilt eten dan loopt zd naar haar eetstoel en neemt ze een slabbetje 😁

3 jaar geleden

Hier hetzelfde hoor!

3 jaar geleden

Jeetje..wat zijn er al veel kindjes die woordjes zeggen. 😃 Mijn dochtertje is net 16 maanden, maar ze zegt alleen papa/mama en ik vraag me af of ze dit wel aan mij of haar vader koppelt. Ze roept het willekeurig. 😁 Ze brabbelt wel de hele dag en ze kan op haar manier heel veel duidelijk maken, maar het zijn geen woorden.

3 jaar geleden

Reactie op Mayk

Mijn zoontje is vandaag 16 maand en zegt alleen mama als het volgens hem te ...
Oh, wat jammer om te lezen! Niet onzeker zijn! 😘 En je gedachten zijn goed. Ieder kindje op zijn/haar eigen tempo.

3 jaar geleden

Reactie op Pleun84

Jeetje..wat zijn er al veel kindjes die woordjes zeggen. 😃 Mijn dochtertje ...
Hier ook niet hoor! Zegt alleen: Ja 😂. En soms papa maar ook niet heel gericht, mama niet. En aai als hij de hond aait. Begrijpt verder wel alles. Was maandag op het cb en die zei dat ze met deze leeftijd maar 2 woordjes hoeven te zeggen en meer nog echt niet. Motorisch ook niet echt snel, loopt wel aan 1 handje en steekt af en toe los over van bank naar salon tafel maar loopt nog niet zelfstandig door het huis. Ook dit is hartstikke normaal zei het cb. Komt vanzelf allemaal. ☺️

3 jaar geleden

Reactie op Pleun84

Jeetje..wat zijn er al veel kindjes die woordjes zeggen. 😃 Mijn dochtertje ...
Hij is ook net 16 maanden trouwens. (02/02/2020)

3 jaar geleden

Mijn zoontje van 16 maanden zegt ook nog niet veel. Eerste woordje was eten😂 en daarna die en dan met zijn vinger iets aanwijzen en sinds kort opa, oma en soms mama. Verder alleen maar brabbelen

3 jaar geleden

Ons zoontje is nu 16 maanden (4 feb) en zegt al behoorlijk veel.. Eten, Joep, neus, koe, appel, sok, papa, mama, oma, opa, au, op enz.. en zegt z'n eigen naam; Lando en kan al behoorlijk wat dieren na doen. Ook zegt hij 1,2,3 of als ik zeg 1,2 dan zegt hij 3. 🤣

3 jaar geleden

Ons zoontje is nu 16 maanden (4 feb) en zegt al behoorlijk veel.. Eten, Joe ...
Als ik 1,2 zeg, dan zegt mijn dochter hoppa! 🤣 Nooit geweten dat ik dat zo vaak zeg 🙈😂

3 jaar geleden

Reactie op Hutsefluts

Als ik 1,2 zeg, dan zegt mijn dochter hoppa! 🤣 Nooit geweten dat ik dat zo ...
Hahaha heerlijk!!

3 jaar geleden

Hier begint meneer steeds meer te praten. Toel(Stoel) hubo(als we langs de hubo rijden 😂), wawa (hondje wafwaf) koe boe, papa, mama, auto, tui(thuis), kommaar, neenee, oja. Hij zegt ook wel eens auto mama of auto papa, vaak als het om de sleutels van de auto gaat😂 en daarnaast kan hij soms hele gesprekken voeren met beer in bed(Alleen wij begrijpen alleen de woordjes die hij al duidelijk kan uitspreken) en verder kan hij heel veel brabbelen. Hij is echt een kleine praatjesmaker met gevoel voor humor😁

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op Hutsefluts

Als ik 1,2 zeg, dan zegt mijn dochter hoppa! 🤣 Nooit geweten dat ik dat zo ...
🤣🤣 Ietwat herkenbaar, als ik zeg 'ff wachten', begint die van mij lalalaaa (André van Duin heeft iets te vaak opgestaan)

3 jaar geleden

Hier nu papa, mama, ja, nee, eet en sinds vrijdag kijke

3 jaar geleden

16 maand.. Aai papa mama boom bal dat ist eigenijk niet heel correct maar ze zegt het wel