Hoi hoi!
Ik heb eventjes een vraagje .. worden jullie kindjes ook blij als je een beetje boos op ze bent?
Mijn zoontje staat graag op de bank en trekt dan alle fotolijstjes van de muur. Ook trekt hij graag alle blaadjes van mijn plantjes, trekt alle billendoekjes uit de verpakking en probeert ze dan op te eten en hij klimt in de vensterbanken. Allemaal dingetjes die natuurlijk niet mogen, buiten dat ik het niet wil hebben is het natuurlijk ook gewoon een beetje gevaarlijk..
Als ik mijn zoontje corrigeer door nee te zeggen en hem daar weg te halen krijgt hij altijd een glimlach op zijn gezicht. Inmiddels gaat dit al weken zo, met deze voorbeelden maar ook met heel veel andere dingen. Ik merk aan mezelf dat ik er wel eens een klein beetje boos om word en dan ook wat strenger nee tegen hem zeg en daarbij ook boos naar hem kijk. Op het moment dat hij door heeft dat ik een beetje boos word gaat hij er nog meer aan doen om me boos te maken. Als ik dan eenmaal boos ben moet hij lachen en word hij heel erg blij. Hij klapt dan in zijn handjes en begint heel vrolijk te gillen enzo.
Ik ben nu al een aantal dagen mezelf bijna aan het dwingen om erg neutraal en "emotieloos" te zeggen dat iets niet mag en hem er dan bij weg te halen, maar dan gaat hij mij of mijn hond bijten. Als zijn vader thuis is doet hij bijna nooit dingen die niet mogen. Soms als hij toch iets doet wat niet mag en ik hem dan corrigeer lacht hij naar zijn vader alsof hij er echt van geniet. Alsof hij er gewoon bijna trots op is.
Zijn er nog meer kindjes die dit doen? En wat is jullie oplossing hiervoor? Ik vind het namelijk best wel lastig..
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes Mayke.