Hallo allemaal,
Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal haha.
Onze dochter wordt in februari 4 jaar. Zij is nooit naar een kinderdagverblijf of gastouder geweest. Wel heeft ze 3/4 jaar op de peuterspeelzaal gezeten. Inmiddels is ze van daaruit doorgestroomd naar de voorschoolse.
Ik weet dat niet elke regio dat heeft dus even uitgelegd: voorschoolse is een soort peuterspeelzaal in de gekozen basisschool, het is kosteloos, 1 ochtend per week. Ze leert dan alvast een beetje hoe het op school gaat, met een kringetje en ‘plannen’ waarbij ze moet kiezen waar ze mee wil spelen voor een bepaalde periode etc. Ook draait het groepje van de voorschoolse regelmatig een uurtje mee in de kleuterklas.
Nu mag ze vanaf haar verjaardag, de eerste week februari, volledig starten in de kleuterklas. Dit is 5 dagen per week, 3x tot 14:30 en 2x tot 12:30. De verwachting is dat zij 2 a 3 weken eerder grote zus wordt. Dus wij vinden het een beetje veel voor haar gevraagd om binnen 3 weken grote zus te worden en volledig naar de basisschool te gaan. Aangezien ze niet leerplichtig is willen we haar dus later laten starten.
Mogelijke opties:
- even niks en volledig starten na de voorjaarsvakantie (eerste week maart).
- vragen of de voorschoolse tot die tijd verlengt kan worden
- toch starten op de basisschool, maar dan bijvoorbeeld maar vaste 2 dagen per week.
- 5 dagen starten maar alleen ochtenden (dit heeft niet mijn voorkeur want vanwege continu rooster haal je haar dan uit de klas.
- niks vast plannen en per dag kijken of ze wil/uitgerust is (lijkt me heel onvoorspelbaar dus heeft ook niet de voorkeur).
Mijn vraag is vooral, hebben mensen tips, ervaringen of andere dingen waar ik rekening mee kan houden?
We gaan uiteraard ook met haar juf in gesprek, maar het is fijn als we zelf al een beetje een beeld in ons hoofd hebben.