4 Reacties

2 jaar geleden

Oh, dat lijkt me pittig! Die van ons moet ik echt nog wakker maken, hij is pas sinds een maandje naar 1 slaapje, (dat heb ik zo lang mogelijk gerekt, want ik vond het wel relaxt, terwijl ik zwanger was van de tweede 😉) en doet nu soms nog twee, maar dan is het savonds moeilijker. Maar smiddags slaapt hij nog van 12 tot 15 en dan moet ik hem meestal echt wakker maken. Overigens slaapt hij ook weinig nachten echt goed door, hele periodes wel en dan ook weer een tijd niet. Gelukkig kent hij nog niet het woord 'wakker!' 😂

2 jaar geleden

Ik heb mijn zoon, 7 jaar nu, altijd moeten dingen voor een middagslaapje tot 3 jaar. Ik zie en hoor vaak van ouders dat de kinderen geen dutje willen doen. Mijn zoon kon wel zonder middag dutje, maar dan was ie wel moe. Ik moest hem en dwingen tot een dutje en ook nog wakker maken. Hij kon dan makkelijk 3 uurtjes slapen. Vond 1,5 a 2 uur echt de max. Rond 2,5 jaar merkten we wel dat hij steeds later naar bed in de avonden. Maar dat hebben we zo gelaten. Structureel iedere dag gewoon dutje, gedwongen of niet, gaf mij rust, maar ook mijn zoon. Dwingen bedoel ik mee dat ik boos tegen hem zij dat ie moest slapen, dat iedereen dutje doet, maar soms was dat ook niet nodig. Mijn dochter van 1,5 wil ook geen dutje doen, maar ze praat nog niet en snapt ook echt dat soort dingen niet. Wanneer ze niet wilt slapen, dat is de laatste tijd alleen maar zo, denk slaapregressie of de hoektanden, dan gaan we een stukje in de wijk rijden met de auto. Lekker over veel drempels. Mijn zoon van 7 jaar is geen uitslaper, maar door de structuur, kan hij maar tot max 22 uur opblijven wanneer er een feest is. Heerlijk toch 😍

2 jaar geleden

Ik heb 3 kinderen waarvan de 2e (nu 16 jaar) al heel gauw niet wilde slapen smiddags en dat liet ik dan toe met als gevolg dat het rond avondeten drama was aan tafel. Alles behalve gezellig door de vermoeidheid en vaak viel ze tijdens het toetje in slaap. Heb me nu bij mn jongste van 1.5 voorgenomen altijd op bed te leggen. Tot nu toe ervaar ik geen problemen met de middagslaap. Hij is dan wel een heel vroege vogel😒 Mijn advies is dus toch op bed leggen. Miss zijn er signalen dat jouw kindje wat eerder of later moe is? En hoe laat gaat ie s avonds naar bed en hoe laat staat ie op?

2 jaar geleden

Hij gaat ‘s avonds om 8u/half 9 naar bed en wordt ‘s ochtends om 7u/half 8 weer wakker. Meestal is hij rond 1-2 uur dan ook nog een uur echt klaarwakker en aan het spoken. Als hij ‘s middags z’n slaapje over slaat is hij gelukkig niet extreem vervelend, meer dat hij wat vaker valt en sneller in tranen is. Hij was ook al heel snel van z’n 2e slaapje af. Ik heb het toen nog 2 maanden gerekt met hem steeds in bed leggen maar zonder dat hij sliep. Eigenlijk was het slapen vanaf begin af aan al echt drama. Hij wilde gewoon echt niet. Ik hield me toen heel erg aan de wakkertijd die bij zijn leeftijd paste. Op een gegeven moment ging het slapen wel beter omdat ik hem gewoon langer wakker liet zijn dan aangegeven. Nu vindt hij het gelukkig niet erg meer om in bed gelegd te worden, omdat dat het enige moment is dat hij met z’n speen mag. Maar goed, tegenwoordig dus regelmatig zonder resultaat en dat hij dus flink staat te roepen in bed. Ik hoop dit slaapje ook nog even te kunnen rekken tot iig 2.5jr, en hou mezelf maar bij dat zelfs als hij niet slaapt hij misschien toch wat uit rust. Ik heb ook nog een tweede kindje van nu 3 maanden, dus dat rustmomentje ‘s middags geniet ik echt van.