25 Reacties

3 jaar geleden

Mijn zoontje is sinds september ook continu verkouden door de opvang (kinderdagverblijf). Heel vervelend, maar weinig aan te doen. Ik houd mezelf maar voor dat het goed voor zijn weerstand is. Gelukkig mag een kindje tot 4 jaar verkouden nog wel gewoon naar de opvang. Is jouw kleintje verkouden of heeft ze meer klachten waardoor ze thuis 'moet' blijven (volgens de nieuwe regels).

3 jaar geleden

Heel vervelend en ook wel herkenbaar en een beetje inherent aan kinderdagverblijf/opvang en babies/dreumes leeftijd. Mijne gaat naar kinderdagverblijf en tot nog toe is hij gemiddeld eens in de 3 maanden ziek. Maar eigenlijk altijd verkouden. Dat weten ze al bij het kinderdagverblijf. Ik hou hem thuis zodra hij koorts heeft en het kinderdagverblijf belt of appt als ze vinden dat hij te ziek wordt tijdens de dag.en dan moet ik hem ophalen. Het blijft heel lastig dat ziek zijn, maar kan mij voorstellen dat een gastouder misschien nog net een stapje verder gaat dan een kinderdagverblijf en nog langer een kind blijft opvangen. Groepjes zijn ook kleiner. Maar ik denk heel eerlijk dat je het verder niet tegen kan houden. En uiteindelijk hebben ze sneller weerstand opgebouwd dan kinderen die thuis blijven, die krijgen het later weer.

3 jaar geleden

Mijn kindje gaat sinds vorig jaar mei naar de opvang. Papa en mama zijn samen met de kleine: 7 keer verkouden geweest streptokokken Corona Hand mond voet ziekte Buikgriep En dat in nog geen jaar. Bereid je maar voor, dit gaat door zolang je kids op opvang en scholen zitten. Virussen zijn daar de koning te rijk, en zo gaat het nou eenmaal. Ik begrijp je frustratie hoor en het is ook heel vervelend, zeker in deze tijd. Maar het is niemands schuld. Tijdens de lockdown was het wat rustiger met virussen maar zelfs toen niet vrij van verkoudheidjes...

3 jaar geleden

Ik begrijp dat kids vaker ziek zijn. Hand mond voet ziekte alles erop er eraan. Ik ken het vrijwel allemaal. Maar ik begrijp niet dat ouders die simpelweg toch brengen. Iedereen heeft met een beslisboom te maken. En wat ik zie bij de gastouder is (zijn) niet een kindje(s) wat een beetje verkouden is, maar half van de wereld, met vuur rode wangen en hoestend als een malle. Een beetje verkouden zou ik niet zo’n drama van maken. Ik hoor dat vaker idd beter voor de weerstand, vind ik persoonlijk regelrechte onzin. Als een kind telkens zo ziek moet zijn om weerstand op te bouwen. Nou dat hebben mijn 3 broers en ik nooit gehad. Ik zal er denk ik maar aan moeten wennen als ik dat zo allemaal lees, of een oppas aan huis moeten zoeken.

3 jaar geleden

Ik snap je zorgen. Ik lees het zo dat de gastouder de regels niet naleeft. Zelf werk ik al jaren op een kinderdagverblijf en ben nog nooit ziek geweest. Mijn dochter gaat ook mee en is nu bijna 14 maanden en pas 1x ziek geweest en gaat al vanaf mei 2020 2 dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Er is zo een groot verschil tussen de kinderen. De ene is sneller ziek dan de ander, maar waar het vooral om gaat is dat de regels worden nageleefd. Zodra een kind meer dan incidenteel hoest of koorts heeft worden ouders gebeld en moeten ze de kinderen komen ophalen en mogen ze pas weer komen als ze 24uur koorts en klachten vrij zijn. Het is niet altijd makkelijk om te bepalen wat meer dan incidenteel is, maar als pedagogisch medewerker ken je de kinderen en anticipeer je op je observaties. Helaas zijn er ondanks de maatregelen veel ouders die lak hebben aan de regels en de kinderen gewoon komen brengen. Dat is voor ons ook erg frustrerend. Ze brengen namelijk ook ons in gevaar.

3 jaar geleden

Reactie op Caatje013

Ik begrijp dat kids vaker ziek zijn. Hand mond voet ziekte alles erop er er ...
Ik word gebeld als mijn kindje gehoest heeft, dus bij ons worden de Corona regels wel nageleefd... En tóch zijn we al zoveel ziek geweest. Het is inderdaad niet oké als er echt zieke kindjes op de opvang zijn. Maar wees alleen niet overtuigd dat dat de enige oorzaak is. Er zijn gewoon virussen en kindjes zijn gewoon vatbaar. Ik zou er zeker wat van zeggen als je dat ziet en zo voelt en een andere opvang zoeken als het niet past binnen jouw ideeën van een fijne opvang.

3 jaar geleden

Contact opnemen met gastouder bureau. En aangeven aan gastouder dat als ze jullie niet beter in ligt, jullie opzoek gaan naar een andere gastouder.. Ik wil je alleen wel zeggen dat al overweeg je, je kindje naar reguliere opvang te doen, daar is het nog veel erger! Geef je je kindje wel vitamine D?

3 jaar geleden

Reactie op Caatje013

Ik begrijp dat kids vaker ziek zijn. Hand mond voet ziekte alles erop er er ...
Wat je zegt dat jij en je broers het nooit hebben gehad, ging ik ook bij mezelf na, kan ik ook niet zo herinneren. Maar wat ik wel weet is dat vroeger waren de moeders thuis en ging je misschien naar de peuterspeelzaal en dan naar de kleuterklas. En omdat moeders thuis waren vooral tot wen bepaalde leeftijd had je ook minder een probleem met een ziek kind. Buiten het feit dat het zielig is voor de kleine is het best lastig met werk.

3 jaar geleden

Reactie op Melz222

Ik snap je zorgen. Ik lees het zo dat de gastouder de regels niet naleeft. ...
Dat bedoel ik idd, dat merk ik ook dat velen denken ik ga werken en ik breng ze gewoon. En vervolgens anderen dus in gevaar brengen.

3 jaar geleden

Reactie op llinzs | Moderater

Contact opnemen met gastouder bureau. En aangeven aan gastouder dat als ze ...
Dat ga ik sowieso deze week even doen, maar ik ga het rechtstreeks bij de gastouder neer leggen. Reguliere opvang heb ik bewust niet voor gekozen. Yes ik geef vit D.

3 jaar geleden

Reactie op Lautje0404

Wat je zegt dat jij en je broers het nooit hebben gehad, ging ik ook bij me ...
Dat klopt idd daar heb je een punt. Maar goed ik wil het ziek zijn van haar toch wel echt zoveel mogelijk proberen te beperken, zeker in deze tijden. Want elke twee weken een ziek kind lijkt me ook niet goed. En anders moet ik maar stoppen met werken hahaha 😜.

3 jaar geleden

Ik snap je gevoel, zelf ook een contactberoep (eigen salon). Dus als mijn zoontje ziek is en mij aansteekt zit ik ook zonder inkomen dus het is een beetje dubbel. Maar het is algemeen bekend dat kindjes de 1e jaren van hun leven vaak verkouden enz zijn, daar bouwen ze ook weerstand van op. Het verschilt natuurlijk per kindje hoe veel last ze ervan hebben. Onze Gastouder zegt zolang hij geen koorts heeft mag je hem brengen (of hij moet de hele dag de longen uit zijn lijf hoesten). Als ze straks op de peuterspeelzaal of school zitten heb je dat ook. Zelf ga ik normaal (buiten Corona tijd) met een hoestje ook gewoon werken.

3 jaar geleden

Mijn dochtertje van 13 maanden is van september tot aan december op en af verkouden geweest. Niet ziek, geen koorts, maar gewoon verkouden. Soms een loopneus, soms hoesten. Ben blij dat ze toch naar de opvang mocht, anders hadden we heel vaak thuis gezeten. Toen alles gesloten was, is ze niet één keer verkouden geweest. Nu het weer open is heeft ze de zesde ziekte te pakken had. Daar was ze wel echt flink ziek was, inclusief koorts, oor- en keelontsteking. Uiteraard hebben we haar toen thuis gehouden. Heel vervelend, vooral voor haar, maar ze ontkomt er niet aan. Ze moet nog weerstand opbouwen. Mijns inziens zit er een verschil tussen verkouden zijn en écht ziek. In het laatste geval hoort een kindje thuis te zijn. Aan de verkoudheidjes ontkom je helaas niet.

3 jaar geleden

Hier precies hetzelfde maar dan met de opvang. Ze is ondertussen weer twee weken in totaal thuis geweest sinds de opvang weer open is. Ze pikt alles maar dan ook alles mee wat daar rond gaat. We zijn nu allemaal ziek. Ik heb het geluk dat ik vanuit thuis kan werken maar het is zo vervelend. Ik denk dat het overal hetzelfde is. Ik breng haar nooit als ze ziek is maar zijn er genoeg die het wel doen helaas 😔

3 jaar geleden

Ik denk dat de term 'ziek' wellicht door iedereen anders geïnterpreteerd wordt. Het is normaal dat kinderen die naar een opvang of school gaan regelmatig een verkoudheid oplopen. De regel bij onze opvang is dat ze best een 'beetje' verkouden mogen zijn. Bij koorts is het uiteraard wel verplicht thuis houden. Als je zelf een mindere weerstand hebt wellicht helpen vitamine pillen dan of wat vaker je handen wassen ? Je zult merken dat naarmate je langer in aanraking komt met kinderen je steeds minder vaak ziek wordt.

3 jaar geleden

Hoort echt bij het kdv/gastouder.. jou kind bouwt nu al weerstand op mijn eerste 2 gingen naar het kdv en waren ook constant verkouden en ziek.. waterpokken(op de foto met 5 maanden! ), dubbele oorontsteking, hand/mond/voet ziekte, 5e en 6e ziekte🤷‍♀️ nu met de 3e ben ik meer thuis en past mijn schoonmoeder 2 dagen op en nu is voor de 1e x mijn jongste iets verkouden.. ik ben van mening dat als ze het nu niet krijgen krijgen ze het straks wanneer ze naar peuterspeelzaal of school gaan! De oudste 2 bij mij zijn nu 4 en 10 en hebben nooit meer wat. Die van een vriendin heeft de kinderen altijd thuis gehad en die kinderen hebben nu vanaf dat ze naar school gaat constant wat.

3 jaar geleden

Ons zoontje gaat sinds hij 5.5 maand is naar de opvang en is echt al tientallen keren erg verkouden geweest. En ja dan gaat hij gewoon naar de opvang want dat mag. Als hij koorts heeft dan blijft hij natuurlijk thuis. Of als op de opvang blijkt dat hij koorts heeft moet II hem ophalen en minimaal 24 uur koortsvrij zijn voordat hij weer mag. Het hoort er nu eenmaal bij met een kind die naar de opvang gaat en in deze corona situatie ontkom je er niet aan. Ik heb zelf een essentieel beroep dus ons zoontjr mocht wel naar de opvang tenzij hij koorts had. Zelf zijn we ook om de haverklap verkouden als hij verkouden is. Dat is lastig want ik mag dan niet werken. Maar het is niet anders op dit moment. Het lijkt erop dat je gastouder niet checkt of de kids echt ziek zijn. Want als ze echt ziek zijn met koorts dan moeten ze opgehaald worden.

3 jaar geleden

Onze zoon is ook steeds verkouden maar zolang hij geen koorts heeft gaat hij gewoon naar de opvang en ook als hij wel erg veel hoest. Ik werk in de zorg en kan hem niet zomaar thuis houden. Hier is het ook zo dat ze gewoon mogen komen als ze verkouden zijn en hoesten maar zodra ze koorts hebben niet, wat natuurlijk erg logisch is. Ik snap je redenering maar het is niet zo dat mensen geen rekening houden de situatie waar we nu in zitten maar die kleintjes zijn zo vaak ziek dat er gewoon geen beginnen aan is want dan kom ik nooit meer aan het werk

3 jaar geleden

Reactie op i91

Onze zoon is ook steeds verkouden maar zolang hij geen koorts heeft gaat hi ...
Ik begrijp het dat kindjes die verkouden zijn gebracht mogen worden. Iedereen antwoord ook met verkouden zijn. Maar als mijn topic goed gelezen wordt, heb ik het NIET over kinderen met een verkoudheidje. Ik heb het over kids die écht ziek zijn. Ook vraag ik niet of iedereen zijn kids gewoon brengt, ik vraag om ideeën of tips. Daarnaast is het wel een landelijke maatregel als je kind hoest, dat deze niet gebracht mag worden. Ik begrijp dat je dan niet aan werken toe komt, maar in dit geval komen wij niet aan werken toe.

3 jaar geleden

Reactie op Caatje013

Ik begrijp het dat kindjes die verkouden zijn gebracht mogen worden. Iedere ...
Dat is niet waar.. Over hoesten staat niks. Hoesten mag. Zolang ze maar geen koorts hebben. Daarnaast qua tips... Overleg het met je gastouder... En bespreek ook wat jij heeeeel erg ziek vind en zij.. Want volgens mij denken jullie daar beide anders over? Als mijn kindje hoest is hij namelijk niet ziek, maar misschien vind jij dat wel? Op elke opvang heb je dit.. Net zoals bij de gastouder.. Dus meer tips heb k niet helaas... Het hoort er nu eenmaal bij.. Hoe vervelend ook!