17 Reacties

5 jaar geleden

He wat vervelend! Wat voor werk doe je? Ik doe zelf ook een werkleertraject en zit ook nog 2 weken thuis en was daarvoor veel ziek door zwangerschapsklachten. Dus ik begrijp jouw situatie heel goed. Is er iemand op werk waar je wel mee kan praten? Of misschien gewoon de groep ermee confronteren? Misschien zijn er misvattingen ontstaan en helpt het als ze wat meer begrijpen over hoe jij je nu voelt

5 jaar geleden

Wat vervelend! Bij mij is er inderdaad ook veel onbegrip voor lichamelijke klachten (die nou eenmaal bij een zwangerschap horen..). Wat ik wel als tip wil geven is als ze te erg gaan pushen dat je maar moet stoppen, dit mag namelijk niet want het is discriminatie van een zwangere vrouw, je naar het juridisch loket kan stappen. Zij geven gratis juridisch advies. Klinkt misschien heel heftig maar er zijn helaas nog steeds werkgevers, ookal ben je een student, die je liever kwijt dan rijk zijn als je zwanger bent. Het is dan ook erg lullig van zowel je school als je werkplek om je te pushen dat je maar beter kunt stoppen. Succes! Ik hoop dat je gewoon je studie kunt afronden en heel veel geluk met je kindje!

5 jaar geleden

Bij mij op het werk is ook hetzelfde, de colega s doen alles om u te kraken en ze weten altijd wat te zeggen over u (achter de rug natuurlijk). Toen mijn collega s wisten dat ik zwanger ben, was roddel hier, roddel daar. Ik werk in een beschutte werkplaats die vandaag niet meer zo word genoemd. Awel het is alsof ik tussen de kleuters werkt. Zo is nu eenmaal bij de werkvloer. Wees gerust je bent de enige niet.

5 jaar geleden

Gadverdamme eigenlijk jammer dat er vrouwen zijn die dit herkennen en zelf ook mee maken! Ik werk in de gehandicaptenzorg en de reden dat ik weiger om te stoppen met de opleiding is omdat ik weet dat ik het kan. Uiteindelijk moet ik de afweging wel maken wat belangrijker is en wat dat ook is gezondheid van de baby gaat wel voor! Ik denk dat collega’s mij ook heel direct vinden (ja sorry als ik alles eerlijk in je gezicht zeg als je daarom vraag in ben geen schaap die mee gaat met de kudde 🤷‍♀️). Heel veel succes dames uiteindelijk zijn alleen de mooie en leuke momenten belangrijk in het leven 🙏

5 jaar geleden

Wat vervelend zeg! ik had laatst een collega die me aansprak dat mijn houding niet professioneel was omdat ik niet enthousiast meer goedemorgen zei en wat nors keek enzo. Maar ik voelde me al heel lang beroerd en ben continue kapot en ze mogen al lang blij zijn dat ik er ben want ik moet minimaal een uur rijden enkele reis!. Ze vragen ook nooit hoe het met mij gaat. En een keer een dagje thuiswerken dat mag dan niet...Echt super irritant allemaal!

5 jaar geleden

Heel vervelend en ontzettend herkenbaar helaas, op dit moment ook 18 weekjes zwanger en een week geleden te horen gekregen dat mijn contract waarschijnlijk niet verlengd gaat worden... Dit omdat ik 'mijn werk niet goed genoeg doe' en te vaak 'ziek ben' ik zit hier met pijn in mijn zij, hoofdpijn enz. En het enige wat ik te horen krijg is stel je niet aan je bent nog niet aan het einde van de zwangerschap.... Dus dat jij nu al pijn hebt kan niet... Wat bullshit is want verloskundige en huisarts hebben beiden gezegd dat ik wat rustiger aan moet doen en moet luisteren naar mijn lichaam

5 jaar geleden

Wat vervelend om te horen. Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg met emb (ernstig meervoudig beperkt) en mlg (moeilijk leesbaar gedrag) dit zijn niet de makkelijkste clienten waar nog bijkomt dat we zwaar personeels tekort hebben. Vorige week hrb ik mij 1 dag ziek gemeld omdat ik teveel gewerkt had en de hele dag met buikpijn op het werk liep. Nu moet ik zeggen dat het ook anders kan. Mijn teamleidster wil aan alle kanten meedenken. Ik moet aangeven wanneer het niet meer gaat en er zijn voor de komende weken uren uit mn rooster gehaald. Ik dacht wat flexibel!! Maar toen kwam ik erachter dat het allemaal om geld draait en het bedrijf al mijn zieke uren betaald krijgt via het UWV. Maar het is fijn om te weten dat de ruimte word gegeven. Mijn collega's zijn behulpzaam maar ik ben op mijn hoede want ik weet hoe er gekletst kan worden 😉

5 jaar geleden

Het uwv ontvangt inderdaad geld als jij je voor een deel ziek meld tijdens je zwangerschap. Kost je werkgever niks maar zorgd blijkbaar in veel gevallen irritaties bij je collega’s 😂. Ik vind het gewoon jammer dat het op deze manier moet ook voor de andere vrouwen als ik de verhalen zo lees. Een mens maken is pas een fulltime job 24/7 en bij iedereen ook weer anders. Het bezorgd me ook best veel stres en morgen heb ik een vergadering en ga daar even me gul spugen. Daarna ga ik me ziekmelding tot er een passende oplossing is zullen ze wel weer heel irritant vinden net zoals ik hun gezeik irritant vind 😅 ik hoop wel dat jullie ook ondertussen nog genieten van de kleine! ❤️

5 jaar geleden

Ik werk ook in de gehandicaptenzorg in Nederland maar ik woon in België. Ik ben ook Belgische. Ik heb in februari vervroegd mijn vast contract gekregen en ik ben nu 18 weken zwanger. Ik moest tot 12 weken op mijn originele groep werken (autisme en agressie) en daarna ben ik overgeplaatst naar een zorg groep. Zo niet mijn ding maar goed, ik deed het. Het viel me echter heel zwaar en door alle kwaaltjes (overgeven terwijl ik verzorgingen deed en overbelasting rug) is er beslist dat ik in de ziektewet ging. Ik heb anderhalve week gewerkt op die zorggroep. Mensen daar waren ook niet vriendelijk met opmerkingen zoals "hop weer een zwangere die ze hierbinnen gooien". Ik voelde me ook al heel brak en met dit soort opmerkingen ging het helemaal van kwaad naar erger. Ik heb dit toen aangegeven aan de manager en heb ongeveer twee weken thuis gezeten. Nu werk ik weer op mijn originele groep maar dan aangepast. Ik doe alle administratie en help de PBers met hun zorgplannen en aanvragen en ik ga ook met cliënten individueel naar afspraken en doktersbezoeken. Als je aangeeft dat het fysieke werk je zwaar valt maar dat je wel wil blijven werken, kan je zeker vragen naar aangepast werk zoals het mijne. Ik help hierdoor mijn team heel erg uit de nood (personeelstekort en iedereen zit op zijn tandvlees, dus de administratie er ook nog eens bij is echt te veel voor sommige collega's) en hier zijn ze echt heel blij mee. Dit laat ook zien dat je niet van kwade wil bent en echt assertief bent en meedenkt naar oplossingen.. :) Hoop dat je wat met mijn uitleg bent.. :) succes.

5 jaar geleden

Reactie op Neryase

Wat vervelend zeg! ik had laatst een collega die me aansprak dat mijn houd ...
Bij mij ook, sinds ik zwanger ben, heeft de voorman (persoon die meehelpt met de chef) al tegen me durven zeggen dat ik moet stoppen met mijn manieren te doen, terwijl ik absoluut niets deed en gewoon mij wilde verdedigen door haar slecht gedrag tegenover mij. Sinds dien kan ik ze niet meer zien of horen.

5 jaar geleden

Reactie op JVH

Ik werk ook in de gehandicaptenzorg in Nederland maar ik woon in België. Ik ...
Fijn dat jij wel een passende oplossing hebt gevonden zal vast meer rust geven. Ik heb de keesmanager gesproken en zij zou het overleggen of overplaatsing mogelijk is. Ik heb ook veel laat van me rug en er zijn ook bewoners die om zich heen slaan en schoppen en daar be ik soms wel huiverig voor dat ze niet tegen mij buik komen... maar goed het zal vast goed komen het is soms gewoon even stressen

5 jaar geleden

Reactie op newmommy2be

Fijn dat jij wel een passende oplossing hebt gevonden zal vast meer rust ge ...
Ik moest stoppen op 3 maanden op mijn gevaarlijke groep. Dit stond volgens mij zelfs in de CAO. In ieder geval stond dat in de beleidsnota van de organisatie... Kijk dat zeker eens na. Voor drie maanden zit het kindje veilig weg geborgen in het bekken en weefsel, maar ik hield me toch ook wat op de achtergrond als er een escalatie plaats vond. Collega's begrepen dat ook wel...

5 jaar geleden

Reactie op newmommy2be

Fijn dat jij wel een passende oplossing hebt gevonden zal vast meer rust ge ...
Moest ik trouwens in België werken op exact de zelfde groep, zou ik direct moeten stoppen hebben. De wetgeving is hier heel anders. Maar daar heb je dan ook maar 60% van het loon ofzo iets...

5 jaar geleden

Vervelend dat er over je gepraat wordt. Je geeft aan dat je je kunt vinden in de uitspraak dat je er met je hoofd niet bij bent en geïrriteerd reageert. Verderop lees ik dat je jezelf geen schaap/ kuddedier vind en wat je dan wel vindt in het gezicht van collega’s uitspreekt. Misschien ook goed om bij jezelf na te gaan of de irritatie die is ontstaan wel wordt veroorzaakt door je zwangerschap of door je algemene gedrag. Als ik dit zo lees dan zou ik je persoonlijk ook geen fijne collega vinden om mee te werken omdat er op het werk simpelweg gepresteerd moet worden en ik geen zin heb in collega’s die altijd alleen maar vertellen wat zij er van vinden. Als daar dan bij komt dat je je volgens hen om de haverklap ‘voor niks’ ziek meld dan kan ik mij de irritatie wel indenken. Ik weet niet of je je hierin kunt herkennen want ik lees als onbekende natuurlijk erg zwart wit en baseer mijn reactie puur op wat ik lees. Dat je werk fysiek zwaar is dat geloof ik direct maar misschien dat je houding en gedrag hierin ook een (grote) rol spelen. Misschien past dit team/collega’s niet bij jou en heb je meer baat bij een andere werkgever of zul je verbetering merken als je je gedrag aanpast?

5 jaar geleden

Reactie op jansen-42

Vervelend dat er over je gepraat wordt. Je geeft aan dat je je kunt vinden ...
Hoi hoi, allereerst bedankt voor je reactie door jou bericht denk ik wat verder na over me eigen gedrag en wat me eigen bijdrage in de hele situatie is. Ik vind het gewoon jammer dat ik het gesprek aan ga en feedback vraag wat betreft school en mij werk functioneren en dat er dan opeens zoveel aan het licht komt. Ik ben van mening dat je professionaliteit ook te maken heeft met eerlijk naar elkaar zijn en dingen uitspreken zodat er voor niemand een gespannen werksfeer ontstaat. En ik spreek uit wat ik vind als dat nodig is en bemoei me niet met de werkwijze van andere behalve als dit ten koste op gaan van een bewoner. Maar ik zal ook zeker mijn eigen bijdrage hebben in het hele verhaal en ik kan idd begrijpen dat het vervelend is als een collega regelmatig ziek is. Daarom heb ik ook zelf stappen ondernomen voor overplaatsing of gekeken of er andere oplossingen mogelijk waren. Helaas tot op heden veel besproken weinig actie.

5 jaar geleden

Reactie op newmommy2be

Hoi hoi, allereerst bedankt voor je reactie door jou bericht denk ik wat ve ...
Ik kan mij heel goed voorstellen dat, wanneer er nooit een woord over gerept wordt en je vraagt naar feedback dat je ineens een hele lading shit over je heen komt. Zeker met hormonen kan dat hard binnen komen en ik merk zelf dat ik kritiek ook slecht kan handelen. Jammer dat er tot nu toe geen resultaat is uitgekomen :( het moet ook van de kant van je werkgever komen en als die hierin niet meedenkt dan is dat frustrerend. Ik hoop voor je dat er een goede oplossing komt en ook dat je mijn reactie niet vervelend vond, ik bedoel het uiteraard niet gemeen :)

5 jaar geleden

Reactie op jansen-42

Ik kan mij heel goed voorstellen dat, wanneer er nooit een woord over gerep ...
Nee vind je berichtje absoluut niet gemeen! Ik kan het alleen maar waarderen als iemand anders een andere kijk op dingen heeft en het houd mij ook scherp om eerlijk naar mezelf te kijken 😄