6 Reacties

2 jaar geleden

Volgens mij is het gezond dat ze er even aan wil zitten, dat doen peuters bij alles, gewoonweg om te leren.. ze zitten aan planten, verschillende stofjes, etc, dus waarom dan idd geen lichaamsdelen. Ik zou vooral uitleggen dat dit best een keertje mag, maar alleen bij jullie thuis. En waarom, zou ik uitleggen dat dat iets van jezelf is. Heel automatisch proberen ze dit ook alleen thuis uit en eventueel in een andere veilige omgeving zoals peuterschool of school, en daarbij moet je vertrouwen op het juiste handelen van de leidsters/juffen. Het is een heel normaal proces, waar ze geleidelijk doorheen gaan en als het nieuwe er af is, is het ook weer klaar. Net zo gewoon als al het andere wat ze gaan ontdekken. Ze zijn nog super onschuldig en vertellen over andere mannen ed heeft nog geen zin, dat levert angst op want dit kunnen ze nog niet relativeren. Als kinderen ongeveer 6/7 jaar zijn, kunnen ze dit veel beter een plekje geven. Liefst zelfs nog wat later, rond 8 of 9, maar ik snap ook dat je het tegenwoordig liever wat eerder verteld. Maar.. voor een kind zelf is het wel het fijnst zo lang mogelijk in die naïeve 'iedereen is aardig' wereld te blijven en ze voelen instinctief al heel veel aan over goed en fout. Dit is natuurlijk mijn mening en geen feit, maar wie weet heb je er wat aan. Ben zo'n tien jaar kleuterjuf geweest, dus herken het allemaal wel 😉 Succes! Groetjes, Sylvia

2 jaar geleden

Reactie op Sylvia1985

Volgens mij is het gezond dat ze er even aan wil zitten, dat doen peuters b ...
Maar als er bedoeld wordt dat ze aan paps zijn piemel wil zitten zou ik dat thuis ook niet doen. Aan zichzelf friemelen hoort er wel bij, lichaamsverkenning begint ook al jong. Maar als ze t bij een ander wil zou ik uitleggen dat die lichaamsdelen niet fijn zijn als een ander eraan zit.

2 jaar geleden

Reactie op Thamar92

Maar als er bedoeld wordt dat ze aan paps zijn piemel wil zitten zou ik dat ...
Ja en dat gebeurt er dus. En we bespreken alles gewoon open hoor. Maar ze gaat dan op schoot zitten en zegt dan, ik zit op papa's piemel. En dat klopt ook allemaal dus dat is goed. Maar onder de douche wilde ze papa's piemel aanraken ofzo, en toen hebben we gezegd nou meisje. Je mag niet andere mensen hun plasser aanraken. Die hoort bij jezelf en is ook alleen van jou... zeg maar... maar ze zit nu in de "waarom" fase.. dus alles ook echt uitleggen is soms nog best lastig, helemaal omdat het een kind is van 2.5..... haha maar thanks!

2 jaar geleden

Reactie op Renatemb

Ja en dat gebeurt er dus. En we bespreken alles gewoon open hoor. Maar ze g ...
Ja op die waarom vraag zou ik denk ik zeggen, omdat ik dat niet fijn zit. Is toch lastig natuurlijk voor een kindje van 2,5 maar dat is elke uitleg denk ik.

één jaar geleden

Ik zou eerlijk gezegd allereerst beginnen met gewoon benoemen hoe het heet. Niet lullig bedoelt, maar een vrouw heeft geen plassertje, maar een vulva. Wanneer je dochter niet weer hoe het heet dan is het heel lastig aangeven mocht er ooit iets naars gebeuren. Ik zou het eenvoudig houden. Nee je mag papa’s piemel niet aanraken, want dat vindt hij niet fijn. De piemel is van papa. En over haarzelf bijvoorbeeld benoemen: alleen jijzelf mag jouw vulva aanraken, ander mensen niet, want het is van jou. Behalve mama als we het wassen bijvoorbeeld zoiets. En als het bijv voorkomt dat ze in het openbaar wil voelen en friemelen bij zichzelf kan je iets zeggen als je mag dat thuis/ op je kamer/ … voelen, niet buiten, want dat is alleen voor jezelf/ voor thuis. Vraagt ze waarom? Dan zeg je simpel omdat het zo is/ omdat het van jezelf is / omdat papa het niet fijn vindt / etc . Heel eenvoudig houden

één jaar geleden

Ik zou eerlijk gezegd allereerst beginnen met gewoon benoemen hoe het heet. Niet lullig bedoelt, maar een vrouw heeft geen plassertje, maar een vulva. Wanneer je dochter niet weer hoe het heet dan is het heel lastig aangeven mocht er ooit iets naars gebeuren. Ik zou het eenvoudig houden. Nee je mag papa’s piemel niet aanraken, want dat vindt hij niet fijn. De piemel is van papa. En over haarzelf bijvoorbeeld benoemen: alleen jijzelf mag jouw vulva aanraken, ander mensen niet, want het is van jou. Behalve mama als we het wassen bijvoorbeeld zoiets. En als het bijv voorkomt dat ze in het openbaar wil voelen en friemelen bij zichzelf kan je iets zeggen als je mag dat thuis/ op je kamer/ … voelen, niet buiten, want dat is alleen voor jezelf/ voor thuis. Vraagt ze waarom? Dan zeg je simpel omdat het zo is/ omdat het van jezelf is / omdat papa het niet fijn vindt / etc . Heel eenvoudig houden