10 Reacties

2 jaar geleden

Bij ons is het bij ong 3 woorden. Nu probeert hij wel hele zinnen te maken, maar de woorden die hij niet kent is het blablabla voor ons 🤭 heel schattig alleen wel lastig om te ontcijferen 😂

2 jaar geleden

Mijn zoontje maakt wel zinnetjes van Max 4 woorden, de uitspraak van sommige woordjes is wel op z’n eigen manier, zoals ote is grote, keine is kleine etc.

2 jaar geleden

Onze meid (03-02-20) zegt zinnetjes van max 2 woorden. Veel woorden al best correct en ze herhaald ook dingen die we zeggen. Ze heeft ook eigen variaties van woorden, bijvoorbeeld vliegtuig is bij haar koekauf 😉 Voor de rest begrijpt ze al een hoop en reageert daar dan ook op zoals 'schoentjes aan', dan pakt ze ze en gaat ze zitten zodat we ze aan kunnen doen 😀

2 jaar geleden

Mijn zoontje praat nog met 2 woorden zoals mama kijk, mama helpen. Maar dan niet zo heel duidelijk. Soms heeft hik hele verhalen maar daar versta ik niets van 😅

2 jaar geleden

Mijn dochter maakt echt volledige zinnen van 6 tot 8 worden. Ze kan ook alles vragen of vertellen wat ze bijvoorbeeld heeft gedaan op de opvang. En zingt poesje mauw of in de maneschijn zelf. Ze is dus best wel vlot. Ik werk zelf in de kinderopvang en zie dat rond deze leeftijd echt heel veel verschil is. Sommige hele zinnen andere alleen losse woordjes. Meestal is dit prima en praten ze over een jaar bijna allemaal net zo veel.

2 jaar geleden

Mijn zoontje maakt " zinnen" van 2 a 3 woorden. Meer ook niet. Meer dat dit hoeven ze ook nog niet te kunnen. Ik zit er zelf best scherp bovenop omdat ik zelf tos (taalontwikkeling stoornis) heb en heb daardoor 4 jaar op speciaal onderwijs gezeten. Vanuit de cb gaven ze aan dat je regelmatig nieuwe woordjes bij kan houden in een schriftje. Dan zie je de vooruitgang. En toch trek je niet te veel aan van alle wonderkinderen hierboven. Bij de cb wordt ook alleen het gemiddelde getest. Ietsje eronder en ze hebben iets gevonden om je schuldig te voelen. Alles wat beter gaat dan gemiddeld merken ze niet eens op. Laatste tip. Heeft je zoontje een speentje? Dit kan de spraak ook wat tegenhouden.

2 jaar geleden

Reactie op Anoukv

Mijn zoontje maakt " zinnen" van 2 a 3 woorden. Meer ook niet. Meer dat dit ...
Sorry. Dochtertje😅

2 jaar geleden

Ons zoontje van 4-2-2020 kan hele zinnen en verteld hele verhalen. Zijn zinnen bestaan uit 6/7/8 woorden. Hij zingt ook hele liedjes en kan tellen tot 11 en weer alle kleuren en dieren te benoemen. Maar ik geloof dat er op deze leeftijd wel veel verschil nog is hoor.

2 jaar geleden

Ons zoontje van 9 februari 2020 zegt hooguit 3 woordjes achter elkaar en dat zijn meestal dezelfde 2 a 3 zinnen. Verder dan losse woorden of 2 woordjes komt hij nog niet. Heeft ook nog niet zo'n hele grote woordenschat, al gaat het steeds beter.

VRIEND

2 jaar geleden

Ons zoontje praatte een paar weken geleden nog amper en alleen woordjes. Nu praat hij hele zinnen, zo snel kan het gaan haha!