39 Reacties

vor 4 Jahren

Hier ben ik ook benieuwd naar

vor 4 Jahren

Wij doen een combinatie van rapley methode en "gewoon".

vor 4 Jahren

Met rapley kan het soms iets langer duren voor ze voldoende voedingsstoffenebinnenkrijgen. Daarom toch ook gepureerd eten.

vor 4 Jahren

Reactie op Astridrdam

Wij doen een combinatie van rapley methode en "gewoon".
Oké en hoe doen jullie dat dan precies?

vor 4 Jahren

hier die methode! Sinds 3 weken nu. Ze vind het fantastisch. Krijgt nog niet veel binnen maar maak ik me nu nog niet druk om. Nog lekker ontdekken en melk is hier nog het belangrijkste.

vor 4 Jahren

Reactie op llinzs | Moderater

Oké en hoe doen jullie dat dan precies?
Gepureerd avondhapje en ook gepureerd fruithapje maar tijdens die momenten bieden we ook wat "handfruit" en "handgroente" aan. Daar beginnen we en eindigen meestL mee. Dus we laten haar bijvoorbeeld een broccolistronkje als eerste eten en een stuk aardappel waar ze vooral nog mee loopt te kneden en na dat even "gevoeld" "geproefd" en "gezien te hebben pureer ik de rest uit haar bakje. Zo hoop ik haar toch een beetje de ervaring mee te kunnen geven om alles te ervaren ,voelen, zien proeven maar toch ook tegemoet te komen aan mijn moedergevoel om haar genoeg voedingsstoffen binnen te laten krijgen. En eerlijk gezegd ook omdat ik het rete spannend vind om haar een heel bakje ala rapleymethode te laten eten ivm het vele "kokken". Hetgeen in de praktijk eigenlijk helemaal niet gevaarlijk blijkt te zijn omdat de kokhalsreflex voorin de mind zit bij babies. Maar om nou een hele maaltijd er in spanning bovenop te zitten wil ik mezelf besparen. Nu heb ik dan telkens maar een paar minuutjes dat ik alert moet zijn en daarna ontspannen gepureerd te geven. Maar het kan best dat ik met der tijd steeds meer zelfvertrouwen krijg dat ze dit aan kan en het goed gaat waardoor ik misschien stop met pureren. Maar misschien ook niet hoor,omdat ik mezelf ken en misschien bij volledig rapley iedere dag moet bij gaan houden of ze genoeg van alle verschillende dingen heeft gegeten. Als het vermengd zit heeft alles lekker veel smaak en weet je dat ze een gelijke hoeveelheid groente,koolhydraten en vlees binnen heeft. Geeft mij toch ook een fijn gevoel.... Maar zo klooien wij dus een beetje aan met rapley... Tussendoor krijgt ze ook wel eens een reepje komkommer zonder schil waar ze lekker op sabbeld.

vor 4 Jahren

Voorin de mind = voorin de mond

vor 4 Jahren

Hier combi van Rapley en helpen met kleine stukjes geven sinds twee dagen. Ze vindt het geweldig!! Zo interessant 😋

vor 4 Jahren

Vooral dus eigen gemak en eigen onzekerheid waardoor ik haar niet lekker volledig haar gang laat gaan ala rapley. Want ik ben wel echt overtuigd dat rapley de natuurlijke weg is hoe een baby zijn eigen grenzen en eetgedrag mag leren ontdekken. Vroeger was dat normaal. Tot de industriële revolutie en markgiganten een gat in de markt zagen om gepureerd eten in potjes te gaan verkopen.

vor 4 Jahren

Wij doen ook de rapley methode. Wij bieden een aantal stukjes aan en dan kiest ze zelf welke ze gaat proeven. Door met het eten te spelen kan ze zelf op haar eigen tempo vertrouwt raken met eten. De ene keer eet ze heel goed en de andere keer veel minder, maar voor 1 jaar is vaste voeding puur bijvoeding. Wij bieden haar melk aan als hoofdvoeding. Het idee is dat de kindjes zelf de melk afbouwen naarmate ze vertrouwd raken met vaste voeding. Dit is een heel natuurlijk proces, en daarbij vind ik het een fijn idee dat ze vanaf het begin zelf alle controle heeft, dus ze weet precies hoeveel eten er in haar mond past en wanneer haar honger verzadigd is omdat ze op haar eigen tempo eet. Wij proberen dan ook niet meer naar binnen te krijgen dan ze zelf aangeeft genoeg aan te hebben.

vor 4 Jahren

Je hoeft trouwens niet bang te zijn voor nutrienten tekorten, want zolang een kindje borst- of flesvoeding krijgt krijgen ze alle nutrienten binnen die ze nodig hebben. Melk is de best uitgebalanceerde voeding die er bestaat. Daarom maken wij er gebruik van om deze periode echt als introductie te gebruiken.

vor 4 Jahren

Soms geef ik hem wel een stukje brood bijvoorbeeld. Dan kan hij het zelf in zn mond stoppen, maar hij laat het stukje brood niet los😂 dus uiteindelijk eet hij het dan niet..

vor 4 Jahren

Reactie op LynnAnna

Je hoeft trouwens niet bang te zijn voor nutrienten tekorten, want zolang e ...
Je hebt helemaal gelijk....ik maak me ook gewoon te druk en soms wat te krampachtig...

vor 4 Jahren

Reactie op LynnAnna

Wij doen ook de rapley methode. Wij bieden een aantal stukjes aan en dan ki ...
Zet me zeker weer aan het denken of eerder "voelen" om lekker los te laten en er voor te gaan. Want ik geloof er wel in. Wij voeden onze kinderen zoveel mogelijk op in de lijnen van de antroposofie en dit past daar prima in. Ben wel benieuwd hoe je dit verder doet met fruit. Snij je het in stukjes een partje mandarijn of geef je haar een heel partje in handen? Wat doet ze als ze het heeft uitgekauwd ,het sap? Spuugt ze de rest dan uit? En geef je haar een bordje dan met stukjes verschillende fruitsoorten?

vor 4 Jahren

Reactie op Astridrdam

Zet me zeker weer aan het denken of eerder "voelen" om lekker los te laten ...
Ik zorg dat alles ongeveer ter grote van mijn wijsvinger is. Als ze zo klein zijn pakken ze het met het hele handje en niet met de vingers, de stukjes moeten dus groot genoeg zijn om in het vuistje te passen er er een stukje bovenuit te steken. Mandarijn geef ik nog niet in losse partjes, ik haal ongeveer de helft van de schil eraf en dan haal ik er 1 partje uit zodat ze een beginnetje heeft. Wel goed in de gaten houden als ze eten, dan kun je zodra het nodig is meer schil eraf halen. Maar elk kindje is anders, dus je moet vooral zelf proberen wat jij en je kindje fijn vinden. Ik geef in principe alles wat ze vast kan pakken. Blauwe bessen geef ik bijvoorbeeld nog niet los, maar wel gebakken in een pannekoekje ofzo. Sommige dingetjes eet ze in zijn geheel op en andere dingetjes zuigt ze als het ware uit. De rest gooit ze dan vaak op de grond 😂 vooral gaan testen en dan merk je vanzelf wat je prettig vind. Ik vond het wel prettig om te beginnen met dingen die niet te glad waren, zodat die net te snel gelijk naar haar keel konden glibberen. Met dingen zoals broodkorstjes en dergelijken kon ze eerst oefenen hoe ze het in haar mond moest houden. Nu lukt haar bijna alles en we zijn nog geen maand bezig.

vor 4 Jahren

Hier de mandarijn, vond ze alleen nog niet zo lekker 😂

vor 4 Jahren

Vaak hebben we een bord op tafel staan en dan leggen we 2 of 3 verschillende stukjes op haar eigen bord, als het dan op is krijgt ze een nieuw stukje. Als ze het op de grond gaat gooien weten we dat ze klaar is. Dan vragen we "ben je klaar?" En dan halen we het weg.

vor 4 Jahren

Reactie op LynnAnna

Hier de mandarijn, vond ze alleen nog niet zo lekker 😂
GEWELDIG😍😂 Doen jullie ook stukjes zelf geven of doet ze echt alles zelf? Zijn er trouwens mensen die wel stukjes geven, maar wel zelf geven?

vor 4 Jahren

Reactie op llinzs | Moderater

GEWELDIG😍😂 Doen jullie ook stukjes zelf geven of doet ze echt alles zelf ...
Ze eet alles zelf, zelfs havermout. Wij doen dan een beetje op haar lepeltje en die pakt ze dan aan en steekt ze in haar mond. Het word gegarandeerd een bende, maar ze vind het helemaal geweldig. Ze accepteert het ook niet eens als we iets in haar mondje willen doen voor haar. Dan spuugt ze het uit en is ze er gelijk klaar mee.

vor 4 Jahren

Reactie op LynnAnna

Ze eet alles zelf, zelfs havermout. Wij doen dan een beetje op haar lepeltj ...
Echt leuk om te zien!🤩 Zijn er ook dingen wat ze echt nog niet krijgt?