20 Reacties

4 jaar geleden

Mijn zoontje is inmiddels 15 weken maar doe het al een tijdje zo: 7.00 voeden. 9.00-10.00 slapen 10.30 voeden. 11.30-14.00 slapen 14.30 voeden. 16.00-17.00 slapen 18.00 voeden. 19.00-22.00 slapen 22.00 voeden en dan direct slapen. Hij heeft die laatste voeding nog echt nodig maar hoeft natuurlijk niet. Vind het zelf wel makkelijk, gaan dan zelf ook direct slapen en hebben we een super nachtrust tot 7.00 ☺️. Toen hij 12 weken was deed ik hetzelfde alleen dan bij zowel het ochtend als einde middag slaapje soms een kwartiertje langer dus: 8.45 en 15.45. Omdat het soms net niet lukte qua vermoeidheid. ☺️

4 jaar geleden

Reactie op FCE.93

Mijn zoontje is inmiddels 15 weken maar doe het al een tijdje zo: 7.00 vo ...
Geven trouwens 5 voedingen waarvan 4x 180+6 en de laatste voeding 150+5 die zijn we iets aan het afbouwen nu.

4 jaar geleden

Die van mij heeft het volgende schema 07.00 11.00 14.00/14.30 18.00 21.30/22.00 Dit is overigens haar eigen bedachte schema en allemaal plus minus tijden

4 jaar geleden

Dank voor jullie imput! Ik zoek eigenlijk nog wat meer voorbeelden vam ouders die hun kind dus niet meer voor de laatste voeding wakker maken. Hoe zorg je ervoor dat ze voldoende binnen krijgen, zonder extra refluxklachten e.d.

4 jaar geleden

Reactie op MamavanFinn92

Dank voor jullie imput! Ik zoek eigenlijk nog wat meer voorbeelden vam oud ...
En als je alles een uurtje opschuift zodat je 7, half 11, 2 uur en 6 uur hebt? Rond 7 / half 8 naar bed en dan gewoon laten liggen.. Al geprobeerd? Hoe zwaar is je kindje? Misschien heeft hij die laatste voeding wel niet nodig qua hoeveelheid. Hij zou 150xgewicht per dag aan ml ongeveer moeten krijgen. Al zitten wij daar met 4x180 en 1x150 (5,8kg) ook boven hoor. Volgensmij is het vanaf 5 mnd ongeveer ‘normaal’ dat ze van 7 tot 7 gaan slapen. Sommige kindjes al eerder natuurlijk maar 12 weken is ook nog wel jong. Zou fijn zijn als het lukt natuurlijk haha!

4 jaar geleden

Mijn kleine is ook 12 weken en heeft een soortgelijk schema. Ik merk dat hij het fijn vind om in de avond te clusteren. Hier is hij zelf mee gekomen. Dan geef ik per fles iets lagere hoeveelheid (meestal 150+5 en de laatste fles 90+3). Dus fles om 16.00 uur, 18.00 uur en 19.30 (met 15 minuten speling). Na de laatste fles, soort slaap mutsje, gaat hij direct naar bed en slaapt tot ongeveer 06.00 uur. Wakker maken voor de laatste avond fles werkte bij ons ook totaal niet. Een tijd lang slaat hij de avond fles dus al over en kwam voorheen nog wel in de nacht, echter hier is hij sinds kort mee gestopt en slaapt vaak gewoon door. Daarnaast proberen we hem na de fles van 06.00 uur ook iets langer wakker te houden. Als we hem direct weer laten slapen tot 9.00 dan krijg ik hem savonds niet voor 21.00 uur in bed. Wellicht helpt dit om jouw kleine voldoende te geven en eerder op bed te kunnen leggen? 🤗Zonder al te vervelende reflux klachten.

4 jaar geleden

Hier wordt ons kleintje donderdag 11 weken en wij hebben het volgende schema qua voeding : 6u00 9u30 13u00 16u30 20u Er kan een halfuur wisseling in zitten en heel soms heeft hij 's nachts nog een hongertje maar dat is het ongeveer. En wanneer hij een sprongetje heeft is hij wat onregelmatiger. De afgelopen 2 dagen heeft hij bijvoorbeeld zijn fles van 6u om 4u30 gedronken en dan doorgeslapen tot 9u30. Hij kreeg tot twee weken geleden nog 120 ml om de 3u overdag maar hij liet heel vaak staan en ook kreeg hij zijn laatste fles pas om 21u30, dus rond 22u-22u30 in bed (door reflux moeten we hem 15-30 minuten recht houden). We merkten dat dit laat was voor hem dus hebben we wat meer tijd gelaten tussen de voeding en hierdoor ligt hij ook vroeger in bed, rond 20u30-21u max. Hij wordt daarom niet vroeger wakker 's ochtends dus het lijkt te werken. Hopelijk heb je er iets aan en vindt je een schema die zowel voor jou als baby werkt. Hou ons op de hoogte. Groetjes.

4 jaar geleden

Reactie op JGilsoul

Hier wordt ons kleintje donderdag 11 weken en wij hebben het volgende schem ...
Hij krijgt nu trouwens 150 ml water in plaats van 120 ml.

4 jaar geleden

Mijn dochter is 13 weken! Wij geven haar eerste voeding als ze zelf wakker word. Dit is meestal rond 06:30. En dan beginnen we met 4 uur ertussen. Dus 06:30 / 10:30 / 14:30. ‘S avonds en eind van de middag heeft ze wat vaker trek dus dat komt goed uit, dan laten we er wat minder tijd tussen. Dus dan doen we nog een flesje om 17:15 en dan om 19:45 en dan slaapt ze de hele avond en nacht tot de ochtend voeding. Ik geef 4x 150 en de laatste voeding 180. Dit drinkt ze niet altijd leeg hoor!

4 jaar geleden

Reactie op FCE.93

En als je alles een uurtje opschuift zodat je 7, half 11, 2 uur en 6 uur he ...
Uurtje later de ochtendvoeding gaat niet lukken qua werk. Ik begin 17 juni weer en heb hem nu al mooi in een passend schema. Onze zoon is nu ongeveer 5,8 kilo. In principe zou hij het niet nodig moeten zijn volgens het boekje. Klopt volledig, maar als ik hem minder geef, meldt hij zich ook eerder. Hij heeft het, blijkbaar, wel nodig 😅 En dat terwijl hij dus ook al 3 schepjes forte krijgt 😅😅 Kleine vreetzak is het! Haha Ik zit zelf heel erg te twijfelen of de overstap naar 4 flessen te maken, maar dan zou hij (met wat hij nu eet) 4x 250 cc moeten krijgen (voeding en schepjes samen). Dat lijkt mij voor zijn refluxklachten alles behalve bevordelijk. Ik vind dit al beste porties namelijk 🙈 Ik hoop door deze topic wat tips/ tricks te krijgen om mijn vervolgstappen te kunnen bepalen. Misschien niet nu direct, maar wel iets dat we stap voor stap kunnen invoeren. Ik wilde sowieso gaan proberen dat hij i.p.v. 21:30 om 20:30 in bed ligt. Dat lijkt mij al een hele stap. Enig nadeel is dat er dan steeds minder dan 4 uur tussen zijn voedingen zit. Hij eet 's ochtends ook minder als er minder dan 4 uur tussen zit. #lastig

4 jaar geleden

Reactie op manoukvrn

Mijn kleine is ook 12 weken en heeft een soortgelijk schema. Ik merk dat hi ...
Thanks! Ik neem het mee 😁

4 jaar geleden

Reactie op JGilsoul

Hier wordt ons kleintje donderdag 11 weken en wij hebben het volgende schem ...
Dankje! Dit lijkt inderdaad erg op ons schema! Ik neem het mee. Zou mooi zijn als hij ipv 21 uur om 20 uur de fles wilt en dan doorslaapt!

4 jaar geleden

Reactie op ManonElaani

Mijn dochter is 13 weken! Wij geven haar eerste voeding als ze zelf wakker ...
Klinkt goed! Onze 'kleine' man drinkt dus 4x 180 (waarvan dus ook 3 schepjes forte) volledig leeg en 1 flesje wisselend tussen de 100 - 150 cc. Als ik hem minder aanbied, dan heb ik een zeer gefrustreerde baby due zich ook eerder meld🤓 Wat dan onder de eindstreep qua hoeveelheid geen verschil maakt. Gelukkig heeft hij weinig last van zijn refluxklachten met de 180cc flesjes en is het voor ons ook praktischer om ongeveer 3,5 tot 4 uur tussen de flesjes te houden.

4 jaar geleden

Reactie op MamavanFinn92

Uurtje later de ochtendvoeding gaat niet lukken qua werk. Ik begin 17 juni ...
Ah zo inderdaad. Dan zijn onze zoontjes ongeveer gelijk in gewicht. Ik gaf tot vorige week ook 5x180 en nu dus daarvan 1x 150 omdat ik de laatste voeding aan het afbouwen ben. Hier spuugt hij sinds ik de voedingen heb verhoogt naar 180 ook een stuk meer dus zou zelf 210 ook niet durven, maar je kunt het allicht 1 dagje proberen? Werkt het niet dan pas je het direct weer aan. Denk alleen wel dat 210 nog niet in zo’n klein maagje past als je kijkt naar de vuistregel.. Lastig allemaal hè met die kleintjes! Anders kun je ook nog altijd de eerste voeding bij de opvang/oppas laten geven, maar dat lijkt me voor jezelf niet zo leuk.. Verder heb ik even geen tips betreft wat je vervolgstappen zouden kunnen zijn dus ik lees gewoon lekker mee. Misschien haal ik er zelf ook nog wel iets uit voor ons mannetje qua afbouw van de avond voeding.

4 jaar geleden

Reactie op FCE.93

Ah zo inderdaad. Dan zijn onze zoontjes ongeveer gelijk in gewicht. Ik gaf ...
Dan zitten we ook ongeveer op hetzelfde punt qua voeding e.d. alleen zit mijn zoontje al op 5 flessen i.p.v. 6. Nee, dat snap ik heel goed. Ik vind 210 ook te veel voor nu. Ik vond de schema's die hier onder staan qua tijden ook wel handig. Vooral omdat ik de flessen nog niet wil ophogen, maar hem wel wat eerder naar bed wil brengen. Ja, als je denkt dat je het door hebt, dan begint het hele gepuzzel opnieuw. Als dan niet met de hoeveelheden, dan wel niet met de speentjes 😅 Ik denk ook dat de voeding op het kdv niet haalbaar gaat zijn. Hij zal daar rond 7:15 zijn. Dan zou hij ruim 30 tot 45 minuten wakker zonder voeding moeten. Als ik hem op het laatste moment wakker maak. Ik hoop dat je ook wat tips uit dit topic kunt halen! Ik heb toch best vaak goede dingen gelezen. Waaronder dus hem niet meer wakker maken voor de laatste voeding. Sinds ik dat doe slaapt hij zoveel rustiger en beter! Ook al zit er nu ruim 1,5 uur meer tussen de laatste en eerste voeding.

4 jaar geleden

Reactie op MamavanFinn92

Dan zitten we ook ongeveer op hetzelfde punt qua voeding e.d. alleen zit mi ...
Nee hier ook 5 voedingen (4x 180 1x 150 ☺️). Ik volg de altijd schema’s van slaaptips voor baby’s en dat werkt hier heel goed. Heb je altijd een richtlijn in wat een beetje normaal is per leeftijd. Speentjes is hier ook n ramp. Pas naar 2 overgestapt maar toen spuugde die ineens mega veel dus nu weer naar maat 1 terug. 30/45 wakker voor de voeding lijkt me ook wat lang vooral in de ochtend. Dan willen ze toch graag snel een flesje haha! Hier werd hij altijd om 6.45/7.00 wakker maar sinds 3 dagen hoor ik hem rond 5 al rommelen. Niet huilen gelukkig en haal hem er alsnog om 6.45/7.00 pas uit maar ga denk ik vd week die avond voeding proberen te laten vallen kijken wat hij dan doet.. Komt volgensmij ook weer een sprongetje aan hier dus even zoeken in wat handig is.

4 jaar geleden

Hier een soortgelijk schema, maar wat bij ons werkt is na de ochtendfles van 7 uur ‘de dag beginnen’. Dus pyjama uit, kleertjes aan en overdag niet in haar eigen bedje. Tegelijk met haar grote broer om 19.00 uur de pyjama en slaapzak weer aan, want dan is ‘de dag voorbij’. Dan lezen we samen nog een boekje en in de rust, grote broer naar bed en na de ‘nachtfles’ van ca 19.30 uur in haar eigen bedje. Dan huilt ze heel hard de prikkels van de dag eruit en 2 minuten later slaapt ze voor de rest van de nacht

4 jaar geleden

Reactie op Vita bene

Hier een soortgelijk schema, maar wat bij ons werkt is na de ochtendfles va ...
Flesschema is hier 07.00 uur 180 ml, 09.30 uur 150 ml, 12.30 uur 150 ml, 16.00 uur 150 ml, 19.30 uur 180 ml

4 jaar geleden

Reactie op MamavanFinn92

Uurtje later de ochtendvoeding gaat niet lukken qua werk. Ik begin 17 juni ...
Misschien zou je kunnen overstappen naar 4 flessen als je met hapjes fruit begonnen bent en dat goed gaat? Dan krijgen ze toch genoeg binnen, maar dan combi met de fles. Bij mn zoontje deed ik dan om 09.30 uur fruit en 90ml fles en om 16.00 uur groente en 90 ml fles erbij en toen hij zijn fruithapjes goed op kon eten verviel de fles van 09.30 uur. Die van 16.00 uur had hij erbij nog wel echt een tijd nodig, anders sliep hij niet meer door in de nacht

4 jaar geleden

Reactie op Vita bene

Misschien zou je kunnen overstappen naar 4 flessen als je met hapjes fruit ...
Dankje voor je tips! Dat is idd een mogelijkheid voor over een dik 1,5 maand.