Ik weet dat er veel gevraagd wordt over voedingsschema’s. Maar las afgelopen week dat iemand te horen had gekregen dat ze te veel melk gaf. Dus ben ik zelf eens naar ons schema aan het kijken. Is ons eerste kindje en dan twijfel je nogal of je het wel goed doet allemaal. Ons consultatiebureau adviseerde het schema van het voedingscentrum ongeveer aan te houden. Maar als ik daarnaar kijk vind ik het zo weinig. Bijv bij fruit staat 3 eetlepels. Ik geef (bijv vandaag) vers een hele peer en een hele mango, gepureerd. Is dat dan zoveel vraag ik me af? Terwijl als ik kijk naar de inhoud van potjes voeding, wordt een klein potje geadviseerd 4 tot 6 maanden en een groot potje vanaf 6 maanden.
Ben hierdoor even helemaal in de war! Vraag me nu af of ik haar overvoed, ondervoed of whatever. Geef ik haar wel genoeg drinken, moet er melk af? Ik weet het effe niet meer hahaha.
Mijn schema is nu voor mijn 8 maanden oude poepescheetje:
8.00 uur 180 opvolgmelk
11.00 uur halve boterham (als ik mazzel heb, is geen broodliefhebber) met een bekertje water
12.00 uur 150 opvolgmelk
14.00 uur fruithapje 2 stuks vers of een groot potje
16.00 uur 150 opvolgmelk
18.00 uur warm hapje vers of een groot potje
20.00 uur 150/180 opvolgmelk
De fruit en groente (warme hap) zijn afwisselend vers of een groot potje. Afhankelijk van waar ze is. Thuis vers, en bij de gastouder een potje. Ze eet het beide goed. Op de foto het scherm van het Voedingscentrum.
Wat is jullie advies, hoe doen jullie het?