18 Reacties

4 jaar geleden

Hier 2 weken te vroeg

4 jaar geleden

Ja! Hier geboren met 36+1. Hij is bij visite altijd hartstikke gezellig en alert, maar eenmaal thuis (of op de terugweg) is het drama. Huilen, niet in slaap komen, krijsen.. ik denk prikkels maar ook te lang wakker.

4 jaar geleden

Heel herkenbaar! Onze zoon is 5 weken te vroeg geboren en we merken ook dat hij snel overprikkeld is. Even met hem wandelen gaat gepaard met s'avonds enorm veel huilen. Wij hebben van anderen de tip gekregen om gebruik te maken van een draagdoek. Dus dat gaan we proberen. Verder hebben wij een box op wieltjes en hij vindt het heel fijn als wij de box op en neer bewegen. Verder doen we maar een inspannende activiteit op een dag, al is het maar spelen op het kleed. Dat is al een inspanning. Ook wordt onze zoon erg rustig van in de tuin zitten. Als anderen nog tips hebben hoor ik het ook graag.

4 jaar geleden

Hier 6 weken te vroeg met spoet gehaald. Maar hij is ook snel over prikkeld vooral door zijn broer en zus.

4 jaar geleden

Mijn zoontje is geboren met 36.4 (nu 4 maanden oud) en ook snel overprikkeld. In het begin had ik dat niet zo door waardoor hij in de avond heel slecht sliep en te lang wakker was. Als hij te lang wakker is in combinatie met de deur uit, komt hij moeilijker in slaap ‘s avonds, kan wel een uur duren terwijl hij normaal binnen 5 minuten slaapt als ik hem in bed leg. Ik ben zijn ritme gaan volgen en hanteer daarbij de wakkertijden passend bij zijn leeftijd gedurende de dag. Ik ga dus zelf eigenlijk zelden op visite, want immers bij vermoeidheids signalen of iig binnen de wakkertijd moet hij weer in bed liggen.. af en toe bezoek overdag, dan kan hij gewoon op bed zodra dat moet. Inmiddels ga ik wel met hem de deur uit, z’n oma en opa wonen hier om de hoek. Max een uurtje en direct als hij wakker is, dat werkt goed! En de andere oma heeft een slaapkamer voor hem, daar heeft hij inmiddels ook leren slapen dus daar kan ik langer heen. Zo bouw ik het langzaam op. Hij moet binnen kort naar de Kdv, dus hoop door hem zo geleidelijk aan meer prikkels bloot te stellen het daar ook goed gaat een hele dag ☺️

4 jaar geleden

Mijn dochter is 38+6 geboren, merk dat ze bij erge drukte heel moeilijk wordt. Ik probeer een vaste slaap en eetrutme aan te houden. dus zeg maar steeds in de ochtend als ze wakker wordt eten, 2-3 uur daarna weer, 2-3 uur daarna weer, enz. tussendoor blijft ze steeds 1-1,5 uur wakker. Omdat ze soms heel weinig slaapt, hou ik me echt aan die tijden. Maar tegen 1 ding kan ze niet tegen, eten uitstellen, Als ik te lang bezig ben met iets en haar dus te lang afleid om later te voeden, raakt ze overstuur en kan niemand haar troosten of voeden. Zelfs de borst wil ze dan niet. Probeer per dag 1 activiteit te doen. Sowieso wandelen in het begin, wel wanneer ze moe is geworden, zodat drukte om haar heen haar in slaap wiegt en in de avonden beneden laten slapen en jullie kunnen tv kijken. wij doen dat en die van ons slaapt overal doorheen, die kan ik in de avond oppakken en gewoon in bed leggen. Je moet een kind ook niet alleen in zijn of haar bedje laten wennen. Laat ze overal en nergens in slaap vallen.

4 jaar geleden

Mijn oudste zoon is wel gewoon op termijn geboren alleen was ook enorm snel overprikkeld. Ik zeg je eerlijk wij hebben de eerste maanden zoveel mogelijk alles beperkt ( ookvoor mezelf het wat makkelijker te maken) en het ging denk ik vanaf 6 maanden langzaamaan beter. Met een jaar had ie er bijna geen last van. Nu bijna 2 en merk nu alleen nog dat hij de nachten slechter slaapt op de dagen dat ik ben werken en hij dus bij oma of opvang is geweest( ook veel prikkels). Ik vond het zelf fijner om alles te beperken en rustig aan prikkels te laten wennen maar snap ook dat het niet altijd haalbaar is of dat je dat zou willen. Helaas heb je er zelf last van als ze overprikkeld raken want je zit zelf met een kind dat overstuur is en moeilijk slaapt🤷‍♀️ heb niet echt tips maar denk dat het enige wat je kan doen is rekening houden met.. zover als je zelf wil en veel liefde en aandacht geven. Laten weten dat je er bent als hij overstuur raakt. Niet laten huilen en proberen te troosten of gewoon heerlijk bij je nemen als hij daar behoefte aan heeft. Het word vanzelf beter en ik denk dat ze juist geborgenheid nodig hebben zodat ze weten dat papa en mama er altijd zullen zijn als het even te veel word

4 jaar geleden

Onze zoon is 36+6 geboren. Nu bijna 4 maanden. Hij werd vaak geprikkeld. Merk laatste weken op dat ''s avonds voor zijn slaap er niet teveel moet gebeuren, dan gaat hij goed slapen. Bij de ene oma slaapt hij goed, andere oma niet zo (leid hem veel af 😅). Ik merkte in ieder geval op dat we hem onbewust te lang wakker hielden. Nu letten we goed op slaapsignalen (gapen, ogen wrijven, rood rond de oogjes). Dan leggen we hem wakker weg in zijn bedje of beneden op de voedingskussen. Slaapt door alles heen zodra hij slaapt, heel handig 😊

4 jaar geleden

Reactie op R.mse

Mijn oudste zoon is wel gewoon op termijn geboren alleen was ook enorm snel ...
En hier hielp ritme en structuur enorm! Dat is wel een tip die ik zeker wil geven. Hier hielp het enorm om alles op vaste tijden te doen en eet en slaap momenten enz elke dag hetzelfde te houden. Kan hier nog steeds de klok er op gelijk zetten wanneer hij moe word. Heeft hem ook geholpen om te weten waar hij aan toe is.

4 jaar geleden

Mijn zoon was 6 weken te vroeg.. Herken wel iets uit je verhaal maar denk niet dat het zozeer met prematuriteit heeft te maken.. Merk vooral wanneer hij teveel prikkels heeft ervaart wij er dan thuis last van hebben. Hij is dan vaak sneller huilerig en meestal is hij de dag daarna dan niet te genieten en slaapt hij slecht.. Volgens mij zit hij nu sowieso in een soort sprong want hij ontdekt erg veel en raakt hierdoor vaak gefrustreerd. Ook slaapt hij dan slecht in omdat hij bijvoorbeeld om probeert te rollen en dat niet lukt. James is van 1 januari.

4 jaar geleden

Onze dochter is met 33 weken geboren. Ook herkenbaar. Ook de afhankelijkheid van mama om te kunnen kalmeren. Een duidelijk bedritueel helpt, evt eerst samen met papa en dan papa alleen. In stapjes wennen en verwachtingen bijstellen. Ook stresssignalen op tijd herkennen is belangrijk. Niet overvragen.

4 jaar geleden

Onze kleine is geboren met 29.6, nu 15 weekjes en hebben hier ook heel erg last van. Vooral na het te lang wakker zijn is het heel moeilijk om in slaap te vallen. Ook wanneer er teveel gebeurt is op een dag trouwens. Slaapt bijna alleen ingebakerd en bij mama aan de borst.. soms erg vermoeiend voor mij maar haar neerleggen en verwachten dat ze vanzelf in slaap valt is echt een no-go

4 jaar geleden

Reactie op CADGM

Ja! Hier geboren met 36+1. Hij is bij visite altijd hartstikke gezellig en ...
Ik herken dit zó! Onze zoon is twee weken te vroeg geboren. Ontzettend alert, lekker actief, maar thuis vaak een drama. Zeker met het in slaap vallen. Werd er vanmiddag helemaal moe van! Zo'n verschil..

4 jaar geleden

Reactie op Danio

Ik herken dit zó! Onze zoon is twee weken te vroeg geboren. Ontzettend aler ...
Wij hebben besloten om savonds niet meer op pad te gaan (bij ouders eten, etc) tenzij we op tijd thuis zijn. Alles voor de rust!

4 jaar geleden

Ons dochtertje is geboren met 23 weken en kort na de bevalling overleden. Ons zoontje is geboren met 37+5 weken. Op dag 4 van de kraamweek terug naar het ziekenhuis vanwege geelzucht. 3 dagen opgenomen geweest. Dingen zoals op z'n buik liggen en rollen enzo wil hij nog niet.. (Is nu 4 maanden oud) merk vaak dat andere kindjes dat wel al doen van deze leeftijd.

4 jaar geleden

Ik was 1 maart uitgerekend van onze zoon maar op 9 februari bevallen. Ik merk dat hij heel nieuwsgierig is en alles mee wil krijgen wat er gebeurt. Dus als er visite is of hij is bij zn tantes geweest (die op hem passen als ik werk) dan komt hij thuis slechter in slaap of is iets huilerig voor het slapen gaan. Dit is niet op dagen dat we gewoon thuis zijn en het is rustig. Ik hoop dat dit over gaat, het kan ook een fase zijn want dit is pas sinds 3 weken.

4 jaar geleden

Ik was 23 maart uitgerekend. En 28 februari kwam ze al! mijn een forum gedeeld over mijn bevalling in bad. Ging super snel

4 jaar geleden

Het ligt denk ik heel erg aan de omgeving. Ik heb een drukke grote familie bijna elke dag bezoek. En daar is ze gewend aan