5 Reacties

één jaar geleden

Hoi hoi! Ik ben een hele tijd kleuterjuf geweest en er is geen criteria qua wat ze moeten kunnen. Tellen en woordenschat daar doen ze heel veel lesjes over in groep 1. Letters maken ze wel kennis mee, maar afhankelijk van welke school, doen ze daar pas echt iets mee in groep 2 en groep 3 korte woordjes. Wat veel belangrijker is: zelfstandigheid. Zindelijk zijn en zelf naar het toilet kunnen. Zelf jas of schoenen aan en uit kunnen doen. Zelf brood in de tas doen, etc. Dat soort dingetjes zijn heel fijn, als ze dat kunnen. En zindelijkheid is in de meeste scholen verplicht. Qua rekenen en taal hoef je je nergens druk om te maken, ieder kindje doet het op zijn eigen tempo. De ene telt al tot 100 voordat ie naar school gaat en de ander net tot 10 en dan slaan ze nog cijfers over. Allemaal goed!

één jaar geleden

Wat ik bij de eerste was vergeten (en hij snel geleerd heeft) : rits van jas vastmaken, (klittenband) schoenen aandoen voor na de gym, knoop van broek vastmaken en zelf billen vegen na het poepen ;-)

één jaar geleden

Oh ja, dat is zeker allemaal waar. Ik dacht alleen aan leerstof 🙈😂 maar zelfstandigheid is heel belangrijk en handig inderdaad.

één jaar geleden

Reactie op Sylvia1985

Hoi hoi! Ik ben een hele tijd kleuterjuf geweest en er is geen criteria qua ...
Ok, fijn om te weten. Een enkeling in onze familie was al helemaal in rep en roer omdat ons zoontje van 3 jaar en 3 maanden nog niet aan iemand die er niet bij was kan vertellen wat hij gedaan of gezien heeft. Ik begreep via een webpagina van het consultatiebureau dat een peuter van 3 dat gewoonlijk wel al kan.

één jaar geleden

Reactie op Chiara03

Ok, fijn om te weten. Een enkeling in onze familie was al helemaal in rep e ...
Er zit vaak ook nog een verschil tussen kunnen en willen bij peuters 😉 en nee, dat is verder helemaal geen criteria. Net als dat ieder kind op zijn eigen tempo leert lopen, zal het ene kind eerder honderduit vertellen en het andere kind zal het nooit doen. 🤷