1.5 maand geleden zijn we begonnen met zindelijk worden, en dit ging eigenlijk van begin af aan goed. De kleine man vond het ontzettend interessant en kon het goed en ging met plezier op het potje. Af en toe nog een klein ongelukje maar totaal geen drama van gemaakt.
Alleen de laatste week begint hij ineens heel erg de grenzen te testen hiermee. Hij wil niet meer op de wc/potje en houdt het lang op om vervolgens op plekken op z’n buik te gaan liggen om daar te gaan plassen (op het bed, op de deurmat, op een kussen etc). Hij gaat er heel bewust liggen om te gaan plassen, dus niet als ongelukje.
Ik merk trouwens dat hij überhaupt heel erg z’n grenzen aan het uittesten is, en het lukt mij vrij goed om consequent te zijn, maar op dit gebied weet ik echt niet hoe ik ermee om moet gaan.
Ik wil hem niet dwingen op het potje omdat dat alleen maar een averechts effect heeft en ik wil er ook niet een heel groot ding van maken door heel boos te worden. Maar ik wil wel duidelijk zijn.
Ook staat het werken met een sticker-systeem me een beetje tegen omdat ik van een aantal ouders heb gehoord dat het kindje dat ook als machtsmiddel ging gebruiken en alleen nog maar op het potje wilde voor een cadeautje.
Wie o wie heeft er tips voor deze radeloze moeder hoe ik met dit gedrag om kan gaan?