Hallo mama's,
Ik zag hier al vaker iets voorbij komen over baby's die nog niet echt wat ondernemen en vaker gefrustreerd raken en boos worden.
Nou hier nog zo een! Zoontje van 10 maanden kan rollen van buik naar rug en andersom. Ligt op zijn buik, schuift wat achteruit en draait sinds een paar weken rondjes om zijn as. Zitten kan hij goed, als je hem neerzet maar zelf zitten doet hij niet. Kruipen doet hij weinig pogingen toe en frustreert hem enorm. Nu schuift hij zittend op zijn kont (in zijn achteruit) en grijpt naar meubels om een soort poging te doen tot optrekken,maar dit doet hij ook niet. Als we hem staande neerzetten blijft hij zelf staan en grijpt alles van de tafel wat binnen handbereik ligt. We complimenteren hem dan dat hij pogingen doet en wat hij al wel kan en hij kijkt dan heel trots!💙
Ik weet dat er veel variatie zit in wat een andere baby doet en een andere baby weer niet , maar dit is mijn eerste kindje en maakt me toch wel een beetje onzeker. We proberen hem goed te stimuleren door speelgoed wat hij erg leuk vindt, een grote foammat zodat hij zich lekker kan uitleven met rollen enz. En spelen vaker samen met hem om hem te stimuleren om te kruipen, zelf te gaan zitten en hem uit te dagen om zich leren op te trekken. Hij lijkt heel veel te kunnen maar niks echt te willen waardoor hij het allemaal wel best vindt. Ik zie hem nu ook niet 1,2,3 gaan kruipen en dit misschien wel overslaat?
Het vervelende nu is dat hij overal hulp nodig bij heeft en het hem erg frustreert als hij bijvoorbeeld ligt en wilt zitten. Staan vind hij nu helemaal fantastisch maar je moet er telkens bij blijven en zo heb je als ouder zelden je handen vrij. Soms vraag ik me af of ik hem te veel verwen door hem overal hulp bij te bieden maar als ik hem negeer of letterlijk zeg: 'probeer het zelf eens!' wordt hij huilerig en boos.
We waren vorige week bij de kinderarts (voor een controle op urineweginfectie) en hen viel wel op dat hij erg goed dingen kan pakken en heel snel en al heel veel praatjes heeft (soms zijn het net echte woordjes)💙 ik denk dat zijn fijne motoriek beter ontwikkeld is dan zijn grove motoriek en dit misschien minder goed zichtbaar is, maar het maakt me toch wel onzeker als moeder waarom hij dat andere nog niet kan of lijkt te willen. Verder is het een super vrolijk, druk en beweeglijk mannetje, kan al heel goed zelf eten en zijn tandjes schieten als paddestoelen uit de grond, in zijn mondje!
Hopelijk ben ik niet de enige mama die een baby heeft die nog niet echt wilt tijgeren,kruipen, lopen enz en die daar toch een beetje onzeker van wordt..