10 Reacties
5 jaar geleden
Ben geen alleenstaande moeder maar heb mijn eerste kind (11-10-2019) tijdens mijn studie gekregen. En ben nu in verwachting van de tweede.
Als alleenstaande moeder advieseer ik je ook echt goed te verdiepen in de mogelijkheden qua opvang die de overheid je biedt, maar ook op je school te vragen welk maatwerk traject ze je kunnen bieden. Denk bijv aan een situatie wanneer je kindje ziek is en naar school zou moeten. Veel scholen hebben hier apparte regelingen voor. Ook zijn er vaak potjes met geld waar je beroep op kunt doen, wel school afhankelijk.
Voor de rest is het plannen, plannen en niet uitstellen. Heel veel succes. Maar belangrijkste is dat je weet waar je prioriteiten liggen en dat je niet te veel moet aantrekken van andere moeders die het " beter" kunnen.
5 jaar geleden
Reactie op Na-mimi
Ben geen alleenstaande moeder maar heb mijn eerste kind (11-10-2019) tijden ...
Dankjewel voor je reactie
5 jaar geleden
Niet nu, maar wel gedaan. Ik was 27, begon weer met studeren, raakte in verwachting en besloot weg te gaan bij mijn partner. En in die tijd was het soms erg frustrerend; leraren die geen rekening wilde houden met de situatie en mij behandelden als een doorsnee student, wat ik gewoonweg niet was. Ik kreeg bijvoorbeeld 2 punten minder voor een eindcijfer omdat ik 1 x teveel aanwezig was. Maar het was ook heel bijzonder. Ik voelde me sterk, ervoer voldoende ruimte om te studeren en tentamens te maken en koos er bewust voor niet volledig aanwezig tijdens lesuren te zijn. Ik deed wat ik kon en vroeg oppas daar waar nodig. Ook had ik standaard 3 dagen kdv welke ik afstemde op mijn studie rooster.
Ik ken je situatie niet maar ik kan mij herinneren dat (zelfs mijn naasten) veel mensen zeiden dat het niet te combineren viel. Dat is niet per definitie waar. Ik heb in 3 jaar tijd mijn bachelor gehaald en moest dagelijks 3 uur reizen voor school. Ik ondertekende mijn diploma toen mijn dochter 3 was, met haar op mijn schoot. Het moment is mij nog erg dierbaar.
Ik hoop dat je je weg vindt, je weet dat het oke is om het soms helemaal niet meer te zien zitten maar voldoende op jezelf vertrouwd om door te zetten. Succes!!
5 jaar geleden
Reactie op Yv123
Niet nu, maar wel gedaan. Ik was 27, begon weer met studeren, raakte in ver ...
Ik word hier super emotioneel van als ik dit lees
Ik moet nog 2 jaar ik kan alleen maar mijn best doen en hopen dat het mij ook lukt
5 jaar geleden
Hey, wat doe je voor studie?
Ik ben afgelopen februari bevallen en studeer nog op het mbo. (Ben niet alleenstaand, maar mijn vriend werkt eigenlijk altijd, in de horeca die is van half 9 sochtends tot half 12 savonds weg.
De studie voor mij ligt onder mijn niveau dus ik vind het prima te doen. Ik heb afgelopen (het 1e jaar) 4 periodes gemaakt in 2 periodes en haal nu me stage in, in de zomervakantie. Ik mag waarschijnlijk een niveau hoger zodra me ervaring wat meer is.
Mijn zoontje gaat naar de gastouder, ik betaal (doordat ik niet werk) elkaar 30 eu aan de opvang zelf. Daarnaast heb ik een uitwonende stufi en allerlei toeslagen van de belastingdienst, dus krijg flink wat geld binnen! Genoeg om rond te komen en over te houden.
Ik vind het erg jammer dat ik zoveel weg ben van de kleine, maar uiteindelijk is het voor zijn toekomst en zodra de studie klaar is (2 jaar) zal daar verandering in komen. Dat hou ik vooral in me hoofd.
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem2020
Ik word hier super emotioneel van als ik dit lees
Ik moet nog 2 jaar ik ka ...
En dat lukt je, echt waar. En waarschijnlijk denk je daarna "geen idee hoe me dit is gelukt" maar het gaat je echt lukken.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap een tijdje gestopt en toen ze geboren was direct opnieuw met dezelfde studie begonnen maar dan versnelde versie. Niet ideaal, maar ik probeerde vooral de handelen naar wat ik aankon. En houd je ogen op je doel: je studeert niet voor niets. Het is voor jouw toekomst, jullie toekomst. En dat als voorbeeld, ik weet zeker dat je kindje ontzettend zal opkijken naar zo'n stoere mama! X
5 jaar geleden
Reactie op llinzs | Moderater
Hey, wat doe je voor studie?
Ik ben afgelopen februari bevallen en studeer ...
Ik studeer maatschappelijke zorg niveau 4 moet nog 2 jaar
5 jaar geleden
Reactie op Anoniem2020
Ik studeer maatschappelijke zorg niveau 4 moet nog 2 jaar
Hoe bevalt het tot nu toe, kom je er opzich wel makkelijk doorheen of kost het je best veel moeite?
Tegenwoordig zijn er gewoon heel veel regelingen en houden ze echt wel rekening met je. Je moet gewoon goede afspraken maken met je mentor en de docenten. Ik had bijv afgesproken dat ik de groepsopdrachten niet hoefde te maken terwijl ik met me verlof was! En dat ik dus me stage nu in de zomervakantie inhaal.
Het kan ook zo zijn dat je misschien ietsjes studie vertraging krijgt, maar daar is niks mis mee. Komt wel goed!!
5 jaar geleden
Reactie op llinzs | Moderater
Hoe bevalt het tot nu toe, kom je er opzich wel makkelijk doorheen of kost ...
Ik ben het eerste jaar er behoorlijk goed doorheen gekomen tot op het punt dat ik me opleiding versneld kon afronden maar nu dat ik zwanger ben loopt dat plan in de soep
5 jaar geleden
Ik ben nu pas gestopt met mijn opleiding puur dat ik kan sparen en me kan voorbereiden voor me kindje want ik moet alles alleen doen en als me kindje geboren is ga ik opnieuw beginnen want ik wil heel graag die opleiding doen en het zorgt er ook voor dat ik een goeie baan heb voor ons 2e voor de toekomst