21 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb er ook moeite mee, je bent dus niet alleen 😁ik lees mee!

4 jaar geleden

Ik ga binnenkort een EHBO cursus met mijn man volgen, dan weten we wat we moeten doen. Hier is het ook nog steeds geprakt en evt een maisvinger. Hij kan nu ook pas sinds een week rechtop zitten

4 jaar geleden

Ik had er in begin ook moeite mee, rond de 6 maanden gaf ik hem hele kleine stukjes brood. Nu is hij bijna 8 maanden en is zo leuk om te zien hoe hij kauwt. Tuurlijk soms heeft hij van die kokhalsneigingen maar ik probeer dan rustig te blijven en hem de ruimte te geven zodat hij dit zelf leert. Ze zijn allemaal zo anders, het komt allemaal wel en belangrijkste; vertrouw je baby en jezelf!

4 jaar geleden

Ze hebben ook zo’n kokhalsreflex! Dus het kan soms ook lijken alsof ze stikken maar dat doen ze dan niet.. alhoewel snap ik dat het eng is, vind het zelf ook nog steeds eng maar hun kaken zijn ook nog eens heel sterk dus loopt wel los. ☺️

4 jaar geleden

Heyyy, Dit heb ik zo lang gehad. Wat ik heb gedaan om mij te helpen. Ik heb 3 baby ehbo filmpjes op mn telefoon staan. Op een plek waar ik er makkelijk bij kan. Ik heb over de kokhals reflex geleerd. En boven alles ik ben pas brood en grove dingen gaan geven toen IK er klaar voor was!! Ik heb ook standaard water bij de hand als hij eet!!

4 jaar geleden

Reactie op sannep97

Heyyy, Dit heb ik zo lang gehad. Wat ik heb gedaan om mij te helpen. Ik ...
Ik her lees en wat ik met ‘toen IK er klaar voor was ‘ bedoelde is dat tot 1 jaar is melk de hoofdvoeding, dus je hebt nog even de tijd om jezelf te laten wennen aan het idee

4 jaar geleden

Kokhalzen is normaal. Verslikken is normaal! Bij stikken maakt een kind geen geluid meer. Wij geven gewoon eten in z'n geheel volgens rapley methode. Is wennen in het begin maar je leert snel dat kleintjes prima in staat zijn om normaal te eten en geen pureetjes nodig hebben. Inmiddels is mijn dochter 8 maanden en eet ze alles zonder nog te kokhalzen. Het is voor het kind ook leren om te kauwen.

4 jaar geleden

Stikken lijkt trouwens totaal niet op verslikken. Even de verschillen googlen. Bij verslikken en kokhalzen kan je een baby gewoon zijn gang laten gaan. ;)

4 jaar geleden

Vond het in het begin ook spannend hoor om stukjes brood te geven Merk dat als ik zelf rustig blijf, dat hij dan ook rustig z'n stukjes weg kauwt Is hij te gulzig, dan doet hij een keer kokhalzen en eet dan rustig weer door Even slokje water en dan gaat het weer

4 jaar geleden

Reactie op sshrnb

Kokhalzen is normaal. Verslikken is normaal! Bij stikken maakt een kind gee ...
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Hier ook een rapley kindje van bijna 9 maanden. Wat ze niet weg gekauwd krijgt kwat ze weer uit. Vanmiddag voor het eerst mandarijn gegeven. Vond het super spannend en eng. Maar ze deed het super! Ik had daarna een een grond en een kind vol velletjes mandarijn dat dan weer wel 😉 Begin met zachte dingen. Die zijn makkelijk weg te kauwen. Zo bouw je zijn en jouw vertrouwen op!

4 jaar geleden

ik vind het ook eng. ik geef mn zoontje stukjes brood en het lukt wel maar duurt een eeuwigheid. Ik maak het dus na een paar stukjes echt goed nat met melk (kv) dan wordt het lekker zacht en gaat het voor hem makkelijker en sneller. Die maisstengels heb ik gepro eerd maar vind het doodeng. ben bang dat hij het te ver in zn keel steekt. 1 keer een soort stiktsituatie met hem meegemaakt toen hij verkouden was. bijna 112 gebeld echt supereng! dus als ik me er niet goed bij voel doe ik het niet. punt. ook drinken uit een open bekertje. 2x zo mega verslikt. verschrikkelijk. ben ik ook weer mee gestopt. komt later wel.

4 jaar geleden

Reactie op sshrnb

Kokhalzen is normaal. Verslikken is normaal! Bij stikken maakt een kind gee ...
Helemaal mee eens. Verslikken is sneu en geeft een hoop troep, maar kan op zich geen kwaad. Het is juist een beschermingsmechanisme van het lichaam dat voorkomt dat het eten of drinken in de luchtpijp of longen komt. Ons jochie heeft zich ook een paar keer flink verslik, maar hapt nu zo een banaan weg en eet brood met korst. Gewoon met kleinere en zachtere stukjes beginnen en blijven opletten. Dingen die makkelijk uit je vingers glippen (blauwe bessen en partjes perzik bijv.) snijdt ik vaak voor, zodat hij niet te grote stukken in een keer kan afhappen.

4 jaar geleden

hier ook zoontje van 8.5 maand. Ik vind het supereng. Geef ook nog gewoon veel melk en gemixte hapjes... Vraag me af waarom het allemaal zo gehaast is met die stukjes eten..als ze maar gezonde voeding binnen krijgen lijkt me. Ik probeer wel af en toe met brood heel doorweekt met melk

4 jaar geleden

Reactie op Nencke

hier ook zoontje van 8.5 maand. Ik vind het supereng. Geef ook nog gewoon v ...
Laat ik voorop stellen dat elke ouder moet doen wat hij /zij zich goed bij voelt!! Papjes of stukjes. Echter, ouders die voor kleintjes /rapley kiezen, kiezen niet voor gehaast stukjes willen geven. De eerste weken gebeurd er meestal zelfs maar weinig. Beetje aan het voedsel likken.. Knijpen.. En heel misschien in de mond nemen. Pas wanneer de kleine er klaar voor is, word er daadwerkelijk gegeten. Mijn dochter is nu 9 maanden en begint nu echt steeds meer te eten. Het heeft dus echt niets te maken met gehaast stukjes willen geven. Het is echt de regie in de handen van de baby leggen. All met al is het inderdaad het belangrijkste dat ze gezonde voeding binnen krijgen 😊😊

4 jaar geleden

Laat ik voorop stellen dat elke ouder moet doen wat hij /zij zich goed bij ...
begrijp me niet verkeerd...ik bedoel meer van en dan heb ik het ook op mezelf...Dat we denken dat we niet goed bezig zijn als het met stukjes en brood nog niet lukt...ieder kind is anders en evolueert anders

4 jaar geleden

Reactie op Nencke

begrijp me niet verkeerd...ik bedoel meer van en dan heb ik het ook op meze ...
Oh zo.. Sorry dan begreep ik je inderdaad verkeerd. Volgens mij wordt die twijfel tegelijkertijd geboren met je baby 😉 Zolang ze goed blijven groeien en ontwikkelen doen we het allemaal op onze eigen manier goed 😊

4 jaar geleden

Haha nou ik durf het nog steeds niet . Elke keer als ik eten geef wat niet helemaal gepureerd is… zweet ik me rot 🥵 stom hè .. vriendin van mij zegt gewoon doen! Als die zich verslikt komt het er wel weer uit. Baby’s hebben een goede kokhals reflex?

4 jaar geleden

Misschien helpt het om een EHBO cursus voor kinderen te doen. Dat ik heb recent gedaan en daar leer je dus bijvoorbeeld wat je moet doen bij verslikking. Mogelijk geeft dat je comfort omdat je weet wat je moet doen als het misgaat. Aan het begin is het een beetje gek voor ze, maar bij mij zeiden ze op het CB wel dat dit de leeftijd is om het op te pakken omdat als je te lang volledig gepureerd eten blijft geven het lastiger te leren is.

4 jaar geleden

Reactie op myrnav

Misschien helpt het om een EHBO cursus voor kinderen te doen. Dat ik heb re ...
Heb ik ook gedaan maar schrik blijft

4 jaar geleden

Reactie op picolini

Haha nou ik durf het nog steeds niet . Elke keer als ik eten geef wat niet ...
Baby's hebben een heel goed kokhals reflex! Daar kun je echt op vertrouwen 😊😊