60 Reacties

5 jaar geleden

Ik werk als partus assistent wat inhoudt de verloskundige te assisteren bij de bevalling. Daarna help ik het gezin opstarten. Mijn advies is altijd: pak de kraamweek lekker voor je eigen gezin. De rest komt wel. Bij ons eerste kindje zijn de grootouders beide voor een half uurtje geweest. Daarna de volledige week voor onszelf gehouden. Het is allemaal al vermoeiend genoeg en ik had weinig behoefte aan al die mensen over de vloer. Pas na een week zijn we de eerste gaan uitnodigen. Je moet doen wat voor jullie prettig aanvoelt. Je kan gaan voor een alternatief en videobellen de eerste 48 uur en daarna visite laten komen ofzo. Persoonlijk snap ik je keuze volkomen en gewoon bij je eigen gevoel blijven.

5 jaar geleden

Het is jullie kindje en jullie beslissen hoe en wat. Als jullie de eerste dagen lekker willen bij komen met z'n drieën en tussendoor de kraamzorg dan is dat helemaal goed! En je houdt je schoonmoeder echt niet weg, dat zij dat denkt ligt dan vooral aan haar. En ze gaat de kleine heus wel zien. Misschien anders pas na een paar dagen na de geboorte laten weten als de kleine er?

5 jaar geleden

Wij willen pas bezoek als we er klaar voor zijn, als dat na 2 dagen is hebben de opa's en oma's geluk en als het pas na 1 week zo is moeten ze er maar mee dealen. Ben ik zo klaar mee😂

5 jaar geleden

Ik begrijp het, wij zelf doen na de bevalling alleen mijn moeder en zijn moeder en dan hooguit een klein uurtje zodat we verder gewoon heerlijk kunnen focussen op onze kleine en uit kunnen rusten van de bevalling, zodra ze geboren is dan na een paar uur pas gaat mijn vriend ze een bericht geven met groen licht en dat ze even mogen kijken gelukkig respecteren ze het voor ons en daar zijn we blij mee. Zo ook doen we dit met mijn broer en zus en van me vriend, na 48 uur zijn hun welkom en zijn wij (hoop ik) wat bij gekomen van alles wat er gebeurd is en ook dit hooguit een uurtje verder heb ik ook echt geen behoefte aan al die drukte om me heen zo heb ik dan ook alleen kraamzorg in de ochtend uren en heb ik overdag gewoon me eigen en dat vind ik wel prettig. Maar wat belangrijker is, is hoe jij je voelt en hoe jij het graag wilt, als je zo iets hebt van ik wil het zo nou gewoon lekker doen hoor! En als een ander daar moeite mee heeft dan zei dat zo, maar het gaat op dat moment om jou en je kleintje! 🥰

5 jaar geleden

Wij willen ook lekker cocoonen. Mijn moeder zal er wel even zijn, maar de rest kan echt even wachten. Als ze dat niet kunnen respecteren zegt dat meer over hun dan over ons. Dan denken ze vooral aan zichzelf... En laat dat nou niet hetgeen zijn waar het op dat moment over gaat. Misschien kun je wel alvast een foto of filmpje sturen als ze dat leuk vindt?

5 jaar geleden

Ik vind het niet onmenselijk. Mag er überhaupt wel kraamvisite komen van de kraamzorgorganisatie, bij die van mij niet. Maar daarnaast jullie kind jullie beslissing. De reactie van je Moeder is heel mooi, ze vind het heel jammer en dat snap ik, maar ze respecteert het en zo hoort het ook..... En je schoonmoeder, laat lekker boos zijn, even afstand houden zoals ze zelf doet, ze draait vanzelf bij want ze wil toch uiteindelijk haar kleinkind zien.... Let maar op 😜

5 jaar geleden

Ja lastig dit. Iedereen kijkt natuurlijk uit naar de kleine maar ik vind dat we in die enthousiasme vaak voorbij gaan aan wat echt goed is voor moeder en kind. Ik ga bevallen in het ziekenhuis en ben oprecht ‘blij’ met de coronaregels. Mijn schoonmoeder vindt dit heel moeilijk mijn moeder zegt: wel een extra fotootje of filmpje sturen hoor. Iedereen gaat anders om met teleurstellingen maar welke keus heeft ze. Zorg dat je er beide achter staat en laat je niet gek maken. Kom ze eventueel tegemoet met beeldbellen maar laat je niet van je stuk brengen. Het gaat nu even om jullie hechting en herstel. Persoonlijk kan ik moeilijk tegen mensen die verwachten dat ik mij verplaats in hun (en daarbij tranen gaan laten) maar met de vraag alleen al erg over mijn behoefte en enoties stappen. Erg lastig is dat maar mijn ervaring is inmiddels toch dat ik dan maar even minder leuk word gevonden

5 jaar geleden

Zeker niet onmenselijk. Wat zijn die 48 uur nou op een leven lang kroelen en spelen? Het is jullie kindje dus jullie bepalen. Dan kan je schoonmoeder het heel erg vinden voor zichzelf, maar jij en daarmee je hele gezinnetje gaat er zo te horen veel meer last van hebben als je haar haar zin gaat geven. En jullie zijn in dit verhaal toch echt het belangrijkste. Dat zij dat niet wil zien ligt bij haar, en dat mag zij vinden en voelen, maar het zou toch gek zijn als jullie jezelf wegcijferen voor zoiets?
Heel jammer dat ze van haar probleem nu jouw probleem maakt. Jij in de stress, wat helemaal niet goed is voor jou en de baby, omdat zij zo nodig binnen 48 uur haar kleinkind wil zien. Ik vind dat best egoïstisch en oneerlijk. Voel je niet schuldig en laat haar maar even lekker boos en verdrietig zijn. Het is haar probleem, niet dat van jou. Jij hoeft alleen maar goed voor jezelf en je baby te zorgen 🙌🏼

5 jaar geleden

48 uur valt toch best mee 😅 Waar ik woon is kraamvisite sowieso niet zo’n ding als in NL gelukkig, wij gaan het ook lekker rustigaan doen en kijken ook even streng naar de Covid-situatie tegen die tijd. We zullen sowieso alleen de onze ouders even laten langskomen en ik weet niet of we ze de baby meteen laten vasthouden. We kijken ook gewoon even hoe ik me voel na de bevalling en hoe het allemaal gaat. Ik weet niet of die 48 uur nou zo’n drama zou moeten maken, dat zijn twee dagen zo ‘lang’ kunnen ze toch wel even wachten 😅 als je in het ziekenhuis zou bevallen zouden ze zo lang misschien niet eens op bezoek mogen ivm Covid 🤷‍♀️

5 jaar geleden

48 uur al een probleem? Nou stel je niet aan hoor sorry. Mag je even op adem komen en ZELF is kijken naar je kind? Zou me niks aantrekken van die opmerkingen. Geniet van je kleine en pas bezoek als jullie er klaar voor zijn!!

5 jaar geleden

Nee, helemaal niet onmenselijk! Het gaat dan niet om wat anderen willen en ervan vinden, het draait dan om jullie en je baby. Doen waar jullie je goed bij voelen, is t allerbelangrijkste!

5 jaar geleden

Reactie op Snuffie1994

Het is jullie kindje en jullie beslissen hoe en wat. Als jullie de eerste d ...
Ik zie het zelf ook echt niet zo en vind de relatie tussen mijn kind en zijn of haar oma's superbelangrijk. Dat later bellen hebben we ook overwogen, maar vinden we niet helemaal eerlijk. Dan ga je trucs bedenken omdat er ergens niet over te praten valt, en we zijn toch allemaal volwassen. En beeldbellen gaan we sowieso doen. Wel fijn om te horen dat er hier meer zijn die (een beetje) willen cocoonen. Ik geloof ook echt dat het een heel goede start is voor ons drietjes.

5 jaar geleden

Jullie beslissen het. Dat zij daar geen vrede mee heeft jammer dan. Onze komt hoogstwaarschijnlijk nog in couveuse en aantal weken ziekenhuis en dan mogen alleen ik en mijn man bij hem dus opa en oma moeten geduld hebben. Mijn oma is ook al aant schreeuwen want die is 1 januari jarig maar is bang dat de kleine op die datum komt en zij dus minder visite krijgt. Hoe moeilijk het ook is ik zou het proberen naast je neer te leggen. Je kunt er ook pas na 2 dagen bellen. Dat hebben mijn zwager en schoonzusje gedaan pas een dag later iedereen bellen en eerst samen genieten van de kleine

5 jaar geleden

Ze doen moeilijk over 2 dagen? Dat zegt meer over hun dan over jullie.

5 jaar geleden

Wat is eigenlijk die heisa rondom baby’s en meteen willen bezoeken? Ik snap dat oprecht niet. Als m’n beste vriendin net een baby krijgt zou ik langsgaan meer omdat het “moet” dan dat ik benieuwd ben naar de baby. Ze lijken allemaal op elkaar in beginsel en ze doen precies niks. Ben ik de enige? 😂 Bij m’n eerste dochter is er een half feest gegeven in m’n huis de ochtend dat ik uit het ziekenhuis mocht. Ga de logica nooit snappen denk ik. Bij de tweede het liefst zo laat mogelijk pas mensen over de vloer!

5 jaar geleden

Reactie op Panyos

Ik zie het zelf ook echt niet zo en vind de relatie tussen mijn kind en zij ...
Ik zou afstappen van het beeld dat het een situatie is waarover nog (als volwassen mensen) gesproken moet kunnen worden. Jullie hebben aangegeven hoe het zal gaan en de ander kan nu besluiten daar heel treurig en boos om te worden of het te accepteren. Je schoonmoeder kiest de eerste optie. Helemaal prima ze mag best even treurig zijn. (Zeg ik tegen mn drie jarige dochter ook: wees maar ff lekker boos🙈) Ik zou ook gewoon bellen zo blijf je dicht bij jezelf en eerlijk. Hoe zij kiest om om te gaan met jullie wensen is aan haar. Of met een hele ongemakkelijke afwijzing. Of een mooie foto en een paar dagen geduld.

5 jaar geleden

2 dagen is echt niet lang en ze zou dat gewoon moeten respecteren. Ik blijf een week in het ziekenhuis en alleen mijn moeder zal mijn kindje zien want die is bij de bevalling omdat ik geen partner heb. Als mensen moeilijk zouden is hun probleem. Ik snap je redenen heel goed en zou me er niet te druk om maken.

5 jaar geleden

Wij hebben 2 grotere kinderen en die zullen er tijdens de bevalling uiteraard niet bij zijn 😅 Wij hebben afgesproken dat zij als eerste de baby mogen zien, voor de rest aan de beurt is. Als dit een nacht en een schooldag is, heeft de rest echt pech en moeten ze wachten. Nu is het tijdens de kraamweek sowieso dat er alleen bezoek mag komen (beperkt) als de kraamverzorgende weg is. Dan mag dus niet iedereen die eerste avond komen en dat wil ik ook niet.. ik wil ook rust en niet iedereen tegelijk. De een zal dus langer moeten wachten, het is niet anders en wij bepalen... Een dan nog... de baby loopt niet weg dus een dagje meer of minder zal ook geen ramp zijn

5 jaar geleden

Het liefst zou ik dit ook doen. Ik krijg al kriebels bij het idee dat iedereen wil komen en we dan een rooster moeten maken wie wanneer komt etc etc. Gisteren al hele discussie met manlief gehad wie eerst mag komen.. maar ik weet als ik zeg eerste 2 dagen niemand ik echt veel commentaar ga krijgen. Wat jammer is want het is ons kindje en ons leven maarja..