8 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb endometriose 4e graad, waaraan ik ook ben geopereerd en uiteindelijk via die weg zwanger geraakt via IVF omdat ik los van de endometriose/cysten ook veel verklevingen had en mijn eierleiders dicht zaten. Na een operatie van bijna 7 uur omdat het een grote verkleefde zooitje was zijn er 6 cysten verwijderd ter grote van appels, eentje op mijn edeldarm, in eierstokken links en rechts en 4 loos in de buikwand. Verder had ik wel altijd een normale cyclus maar gewoon heel veel buikpijn rondom de menstruatie met lage rugpijn en veel bloed verlies, de huisartsen namen t nooit serieus en alle onderzoeken waren altijd goed tot er na 7 jaar een inwendige echo is gemaakt, ze konden toen ook nog niet zeggen wat t wel was, 3 maanden onderzoek plus 2x een MRI, 12 dagen na de operatie een positieve uitslag gekregen van de biopt het bleek niet kwaadaardig te zijn. Toen voor 3 maanden lucrin gekregen om kunstmatig in de overgang te komen en toen gestart aan ivf, ivf-1 met 4 terugplaatsingen geen resultaat 4e terugplaatsing helaas een vroege miskraam. Ivf-2 1e tp meteen zwanger. Nu na de bevalling in februari weer gestart met de pil zodat mijn cyclus uitblijft en er na mijn menstruatie geen baarmoederslijmvlies groeit in mijn buikholte.. wat wil je precies weten?
4 jaar geleden
Endometriose is alleen echt te bevestigen dmv kijkoperatie.
Ik gehad toen ik 18 was en sindsdien slik ik de pil paar maanden achter elkaar door.
Ik had hele heftige menstruaties waar ik echt ziek van was en pijn bij penetratie.
Ik denk dat het dankzij de pil is en het vroege ingrijpen dus dat ik bij de 2e maand zwanger was.
Verder ben ik ook snel moe, maar ik heb dan ook nog fibromyalgie en hypermobiliteit 馃ぃ jackpot!
Menstruatie is sinds de bevalling nauwelijks pijnlijk meer, de gyn zei dat t komt doordat ik 3 cm ontsluiting heb gehad, alles is wat open gezet.
Ik heb een spoedkeizersnede gehad dus verder dan 3cm geraakte ik niet 馃ぃ
4 jaar geleden
Reactie op ManniejjS
Ik heb endometriose 4e graad, waaraan ik ook ben geopereerd en uiteindelijk ...
Oh woow heb je dit al lang? En hoe kwam je hierachter?
Ik had dus nooit ergens last van, wel wat heftige menstruatie maar t was gewoon echt n paar dagen pittig en dan weer klaar. Was ook zo zwanger.
En nu heb ik dagelijks buikpijn en met de menstruatie is het niet te houden en komt er ook echt soort weefsel mee..
En heb je nu geen klachten? Wat helpt bij jouw het beste dan? De pil? Hoe snel merk je dat? Ik slik m nu bijna 3 maanden maar nog steeds dagelijks klachten.
4 jaar geleden
Reactie op Sorbygirl87
Endometriose is alleen echt te bevestigen dmv kijkoperatie.
Ik gehad toen i ...
Jaa of MRI toch? Ik heb hier ook om gevraagd maar hij zei dat een beginnende moeilijk te zien is op een MRI en als de andere pil weinig doet we kunnen gaan kijken voor een kijkoperatie.
Slik je de gewone pil? Of een speciale?
Ohh klinkt positief dan.. hoe kom ik zonder zwangerschap aan die 3cm ? 馃槀馃檲
4 jaar geleden
Reactie op RWL1803
Jaa of MRI toch? Ik heb hier ook om gevraagd maar hij zei dat een beginnend ...
Bij mij zagen ze op de mri enkele jaren terug niks. Maar ik heb relatief weinig endometriose maar veel klachten gehad. Dus zo weinig dat ze t niet zagen op mri maar toen ik 18 was wel via de kijkoperatie.
Zwangerschap houdt ook de klachten 9 maanden tegen 馃お
Gewone pil eigenlijk.
Aleve feminax hielp me goed tegen de krampen tijdens menstruatie.
4 jaar geleden
Endometriose vastgesteld met een kijkoperatie toen ik 15 was. Inmiddels ben ik 26. Ik ben er vroeg arbeidsongeschikt (Wajong) door geraakt door de pijnklachten die ik erdoor ervaar.
Allergisch voor alle vormen van hormonale anticonceptie en koperspiraal mag ik niet nemen, dus er is bij mij weinig aan te doen qua hormonale behandeling. Heb daarnaast ook PCOS. Wel spontaan zwanger geraakt ondanks alle ellende, was helemaal niet bezig met zwangerschap omdat ik het toch nooit zag gebeuren. Echt een wonder. Door de borstvoedingshormonen heb ik nog geen cyclus en ook nog geen pijn ervan, dat is wel weer fijn. Hopelijk kan ik zo lang mogelijk borstvoeding geven om zo als natuurlijke pijnstiller te fungeren :) wat wil je precies weten?
4 jaar geleden
Reactie op zyzz
Endometriose vastgesteld met een kijkoperatie toen ik 15 was. Inmiddels ben ...
Oh woow wat heftig! Hoop ook dat je nog lang borstvoeding kan geven dan, nu je het zegt.. Bij mij begonnen de klachten dus nadat ik stopte met borstvoeding en ergens begrijp ik dus niet dat ik t nu pas heb of kan dat? Vaak hebben vrouwen dit gewoon vanaf de pubertijd en ik had nooit ergens last van.. En nu opeens een boel gedoe.. Mn darmen reageren zelfs heftiger op alles.
Merk je nog verschil met voeding? En wat doe jij tegen de pijn? En hebben ze nooit iets weg gehaald ofzo bij je?
K vraag me dus af in hoeverre dat helpt.
K denk dat ik zoiezo die Aleve ga proberen die hier genoemd word.
4 jaar geleden
Reactie op RWL1803
Oh woow wat heftig! Hoop ook dat je nog lang borstvoeding kan geven dan, nu ...
Ik hoop het ook echt ja! 馃崁
Van wat ik heb begrepen kan endometriose in principe altijd ontstaan in de levensfase waarin vrouwen menstrueren. Dus dit hoeft niet al op vroege leeftijd te zijn, kan ook pas later ontstaan door verschillende risicofactoren. Dus het kan zeker! Ik hoop het natuurlijk niet voor je.
Ik had als jong meisje altijd onverklaarbare heftige buikpijn waarbij ik regelmatig op de grond lag te rollen en gillen. Uiteindelijk heeft mijn moeder een ambulance gebeld en geeist dat ik werd geopereerd (dachten aan blindedarmontsteking in eerste instantie maar was het dus niet).
Ik merk eigenlijk maar weinig verschil met voeding, maar ik heb wel dat als ik vlees vermijd dat dat helpt. Ik ervaar dan minder branderige pijn in mijn buik. Dus ik vermijd vlees eigenlijk wel, het verschil is minimaal maar elk beetje helpt denk ik maar.
Er is bij mij nooit iets weggehaald, daar vonden ze me altijd te jong voor en de kans dat het terug komt is groot. Zolang je andere organen niet in gevaar komen, doen ze liever niets eigenlijk is mijn ervaring. Ze wilden wel als ik ooit zwanger zou willen worden, vooraf in en om mijn baarmoeder opereren om alles schoon te maken etc zodat een toekomstige baby gezond kan gaan groeien. Dus met dat in mijn achterhoofd was ik wel erg bang toen ik erachter kwam dat ik ineens zwanger was want wat nou als dat problemen zou geven? Maar de gynaecoloog zei dat ik niet bang moest zijn. Het was vooral om kans op zwangerschap te vergroten mocht het zwanger raken niet lukken, als je eenmaal zwanger bent is er dus niets aan de hand wat dat betreft.
Bij mij hielp qua pijnstilling bijna niets. Ik nam vaak Naproxen 500mg tabletten en als dat niet genoeg hielp nam ik Oxycodon (dit zijn wel hele zware pijnstillers en word je ook suf / high / misselijk van, net als met Morfine)