62 Reacties

5 jaar geleden

Ik weet niet waar jij vandaan komt en of de regels daar anders zijn maar hier in het noorden moet je gewoon naar het gemeentehuis (burgerzaken)

5 jaar geleden

Hier in Assen konden we alleen op afspraak in het gemeentehuis het kindje laten erkennen

5 jaar geleden

Ligt eraan waar je woont. In Utrecht moet je een afspraak maken om langs te komen. Vrouw moet mee bij eerste kind. Staat op de website

5 jaar geleden

Ik kan de foto niet vergroten, helaas. Maar wij moesten echt op het gemeentehuis zijn,kon niet online.

5 jaar geleden

Wij konden het in onze gemeente (Leiden) alleen bij de gemeente zelf. Gezag aanvragen als het kindje er is, kan wel online met DigiD.

5 jaar geleden

Kind erkennen (je woonplaats) intypen in Google en de rest volgt vanzelf. Ik heb zo een online afspraak gemaakt bij de gemeente en zijn we na de gemeente gegaan op de afgesproken tijd en zo hebben we het kind erkent

5 jaar geleden

Je kan beter ook de link erin zetten want ik kan dit onmogelijk lezen 😅 OT: Op Rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/vraag-en-antwoord/kind-erkennen-waneer-waar Staat dat het kan via de gemeente dus ik denk dat ze bij je gemeente op de website je verder kunnen verwijzen naar het juiste formulier. Buiten erkenning kan je ook gezamelijk gezag aanvragen, dit gaat weer via de rechtbank. Anders heb jij als moeder alleen gezag. https://www.rechtspraak.nl/onderwerpen/gezag

5 jaar geleden

Okee dankje!!

5 jaar geleden

Wij gaan dit morgen doen. Bij onze gemeente (Groningen) moet je fysiek naar de balie. Moeder moet mee wanneer je wil dat het kind de achternaam van de vader krijgt. Er is een formulier, maar die vul je in als je al samen een kind erkent hebt óf wanneer je het kind wil erkennen maar het de achternaam van de moeder krijgt. https://gemeente.groningen.nl/kind-erkennen

5 jaar geleden

Okee wij moeten ervoor naar het gemeentehuis. Geloof dat er iemand van het gemeente huis ook moet tekenen.

5 jaar geleden

Wij moesten ook naar het gemeentehuis komen! Als het jullie 1e kindje samen is moet jij als vrouw mee. (Apeldoorn)

5 jaar geleden

Wij moeten naar het gemeentehuis

5 jaar geleden

Hou er ook rekening mee dat je naast het erkennen, ook gezamenlijk gezag aan moet vragen!!!! Dat wordt nog wel eens vergeten. Mocht de relatie helaas uitgaan, heeft vader geen poot om op te staan. En moeder ook niet ivm eventuele alimentatie. Als je gezamenlijk gezag hebt, heb je dezelfde rechten en plichten als dat je getrouwd bent geweest en bent gaan scheiden..

5 jaar geleden

Wij moeten ervoor naar t gemeentehuis

5 jaar geleden

En zonder gezamenlijk gezag mag vader ook geen beslissingen nemen over het kind. Stel er gebeurd iets en je kindje moet met spoed geopereerd worden. Dan moet er gewacht worden tot moeder er is want vader mag, wettelijk gezien, niet beslissen. Artsen (ook de huisarts) mogen weigeren informatie te geven of zelfs niet bedreigende behandelingen uit te voeren als moeder er dan niet bij is.. Nou zijn dit wel de heftige gevallen hoor en doen de meeste niet heel moeilijk. Maar beter voorkomen toch :)

5 jaar geleden

Wij moesten naar het gemeentehuis (op afspraak) voor de erkenning. Het ouderlijk gezag kan je wel online regelen zodra je baby geboren is.

5 jaar geleden

Wij moesten naar het gemeentehuis toe, en je ‘moet samen’ want je geeft toestemming voor de erkenning.

5 jaar geleden

In Nijmegen ook naar het gemeentehuis met een afspraak om te erkennen

5 jaar geleden

Ik moest mee naar het gemeentehuis anders kreeg het kindje niet de achternaam van mijn vriend.

5 jaar geleden

Ik zie in wat reacties angst voor alimentatie en gezag/erkenning. Gezag heeft niets te maken met de alimentatieplicht. Dus ook zonder gezag dien je gewoon alimentatie te betalen. Erkenning zorgt ervoor dat je automatisch onderhoudsplichtig bent naar je kind. Is je kind niet erkend? Dan kan je dit eventueel afdwingen via de rechter om toch de alimentatieplicht te laten voldoen.