3 Reacties
5 jaar geleden
Hoi! Ik voel soms ook extra slagen, soort hartklopping gevoel. De huisarts heeft dit ook gehoord maar vertelde bij mij dat het bij de zwangerschap hoort.
Zelf werk ik als cardio verpleegkundige. Een extra systole (VES= ventriculair extra systole of PVC= prematuur ventriculair complex genoemd) kan geen kwaad en hebben we allemaal wel eens, ook buiten een zwangerschap. Op zich wordt daar niks mee gedaan, tenzij mensen er veel klachten van ervaren of hemodynamisch instabiel (lage bloeddruk, duizeligheid) kunnen worden bij ritme problemen. Zoals je zelf zegt is dat niet het geval. Ik snap dus eerlijk gezegd niet waarom je wordt door verwezen met een extra systole. Hebben ze een hartfilmpje bij je gemaakt?
5 jaar geleden
Reactie op Nienke1995
Hoi! Ik voel soms ook extra slagen, soort hartklopping gevoel. De huisarts ...
Hoi! Bedankt voor je reactie!
Ik durf niet te zeggen of het een hartje filmpje was, maar hij heeft vandaag wel iets met een apparaat gemeten! Maar dat was binnen 1 minuut klaar het lijkt mij sterk dat dit een hartfilmpje was!
Ik heb idd nergens last van en ik voel geen eens een extra slag! Ik voel eigenlijk nooit iets drm vind in dit allemaal zo vreemd! Ik heb nu aardig wat stress wat straks misschien helemaal niet nodig is
5 jaar geleden
Hoi hoi!
Fijn om te horen dat je zelf geen last/hinder of angst ervaar van die extrasystoles! Ze kunnen beangstigend aanvoelen, alsof je hart een slag mist. Ze zijn onschuldig, wat nienke ook al aangeef. Eigenlijk is het goed dat die extrasystoles er zijn! 😉 Je hart kneep bij de slag daarvoor te vroeg of niet hard genoeg om al het bloed uit de kamers/hart te pompen en lost dit op door extra hard te knijpen!
Extrasystoles zijn doodnormaal, iedereen heeft ze, maar niet iedereen voelt ze. Pas al er in een uur veel extrasystoles zijn dan gaan ze verder kijken 👀. Nu je zwanger bent heb je meer van deze extrasystoles omdat je hart 20% meer bloed rondpompt vanwege je kindje, en is je hart ook vergroot hierdoor.
Vermoed dat je een ECG heb gehad waarmee ze het hartritme in kaart hebben gebracht.
Zelf heb/had ik veel extrasystoles en zijn ze pas na jaren erachter gekomen dat ik een hartritmestoornis heb (ventriculaire tachycardie) en ben ik onder behandeling van de cardioloog en slik ik medicatie daarvoor.
Nu vind het eigenlijk best prettig om onder controle te staan, weten wat er aan de hand is en van de juiste persoon de juiste informatie te krijgen. Ondanks dat je hiervoor naar de cardioloog nu moet wat ontzettend spannend is, hoop ik dat het je ook dadelijk wat meer rust kan geven ☺️