52 Reacties

5 jaar geleden

Ik slik gewoon mama compleet van Davitamon. Zitten veel vitamine in die je ondersteunen😊. Foliumzuur is niet meer nodig maar kan geen kwaad als je deze door blijft slikken. 😊

5 jaar geleden

Reactie op Lynne88

Ik slik gewoon mama compleet van Davitamon. Zitten veel vitamine in die je ...
langdurig gebruik van foliumzuur verhogen mogelijk de kans dat je kind ooit obesitas ontwikkelt. 

5 jaar geleden

Reactie op Lillyzan

langdurig gebruik van foliumzuur verhogen mogelijk de kans dat je kind ooit ...
Ik had dit ook gelezen op internet maar mijn gynaecoloog zei weer dat ze dit nog nooit in een goed onderbouwd onderzoek tegen gekomen was 🤔 zo verwarrend al die wisselende adviezen.. Ik moest ook aan de mama compleet waar dus nog wel foliumzuur in zit.. 🤷🏻‍♀️

5 jaar geleden

Ik slik het de hele zwangerschap want is onderdeel van mijn prenatal vitamins. Kan totaal geen kwaad hoor

5 jaar geleden

Ik slik geen foliumzuur meer. Slik vitamines van Solgar, apart van elkaar dus niet in een multivitamine. Calcium, vit D en visolie. Ik ben niet van de vitamines slikken die je na de 10 weken niet meer nodig hebt... ze zeggen allemaal het kan geen kwaad maar ik lees tegenstrijdige berichten op het internet

5 jaar geleden

Ik ook de hele zwangerschap. Prenatal nutrients van Solgar. Is extra voor de hele zwangerschap en zit de foliumzuur in. Daarnaast pak ik nog extra vitamine D met omega 3, calcium, magnesium en probiotica.

5 jaar geleden

Maar waarom zou je eigen dokter gaan spelen als je VK iets zegt? ☺️☺️☺️

5 jaar geleden

Nope.. Ben gestopt zodra het mocht.. Bijna juichend het restant weggegooid want werd er zo ontzettend misselijk van!

5 jaar geleden

Reactie op Lillyzan

langdurig gebruik van foliumzuur verhogen mogelijk de kans dat je kind ooit ...
Kun je dit onderbouwen, echt nog nooit gelezen? Overal lees ik gewoon dat het geen kwaad kan.

5 jaar geleden

Ik kon er na 10 weken mee stoppen van xe vk. En toen overgestapt op vitamine d. Hier zit ook visolie en foliumzuur nog in. Die was goed om de resy van de zwangerschap te slikken.

5 jaar geleden

Ik heb het nagevraagd in het ziekenhuis en je mag er idd mee stoppen na een bepaalde tijd. Maar het kan geen kwaad om dit tot het einde door te slikken (goed voor zuurstofgehalte in je bloed) dus ik doe het zelf gewoon door. Daarnaast slik ik ook de visolie pillen incl vitamine d etc. Ook dat mocht gewoon door.

5 jaar geleden

Mijn dochter had een te strak tongriempje en lipbandje.. Ze zeiden toen dat dat kon komen door de foliumzuur.. Of het waar is geen idee, heb er geen onderzoek naar gedaan.. Het is iig nodig tot de 10e week.. Daarna is het overbodig.. Dus ik slik het niet meer.. Ik heb m'n 1e zwangerschap overigens niets bijgeslikt.. Was niet nodig.. Alles was op peil.. Nu wacht ik nog op de uitslagen van vit D en ijzer..

5 jaar geleden

Reactie op myrnav

Kun je dit onderbouwen, echt nog nooit gelezen? Overal lees ik gewoon dat h ...
www.rtlnieuws.nl/gezondheid/artikel/159276/te-lang-foliumzuur-slikken-tijdens-zwangerschap-verhoogt-kans-op-obesitas%3famp Dit is het onderzoek in een bericht van RTLnieuws. Het aantal respondenten was niet erg hoog, waardoor niet kan worden gezegd of het daadwerkelijk ook uit een onderzoek met meer respondenten zou komen. Maar voor mij voldoende aanleiding om er gewoon mee te stoppen zodra dat kon. Het voegt niets toe, dus waarom? Bovendien heb je sowieeo geen extra vitamines nodig als je gezond en gevarieerd eet (check voedingscentrum).

5 jaar geleden

Hi, zwanger van een tweeling dus voor mij gelden dubbele doseringen van foliumzuur. Ik neem 800 mcg per dag. De gehele zwangerschap door. NewDay Mama Complete, vegetarisch. Zit vitamine D, foliumzuur en omega-3 in....de enige voedingstoffen die extra worden aangeraden. De rest haal ik uit mijn voeding doe gevarieerd te eten. 1. “Normaliter” wordt er 300 mcg foliumzuur voor vrouwen aangeraden, waarbij tijdens de zwangerschap 400 mcg, dus relatief slechts een kleine verhoging (dat zien velen niet in helaas) 2. Negatieve effecten van foliumzuur zijn nog niet voldoende aangetoond 3. De positieve effecten wegen zwaarder dan de negatieve. Onderzoek ligt natuurlijk op het “voorkomen van negatieve effecten” maar niet te vergeten dat foliumzuur ook vele andere voordelen heeft. 4. Ook na het eerste trimester ontwikkelt het kindje nog steeds, het “voorkomen van het open ruggetje” is dan al gepasseerd, maar vele andere voordelen van foliumzuur zoals de groei/ontwikkeling van de baby, voorkomen van bloedarmoede bij de moeder en vele studies over de bijdrage bij het voorkomen van vroeggeboorte zijn nog steeds heel erg belangrijk en relevant. 5. Het voedingscentrum raad ook nog steeds tijdens de borstvoeding extra foliumzuur aan (dus de 400 mcg). 6. In Nederland ligt de inname van foliumzuur uit het dieet tussen de 50-280 mcg/dag (en dat terwijl NL een “broodland” is), de UL (max) is 1000 mcg per dag, bij elkaar opgeteld nog steeds ver onder de max. 7. Negatieve berichten verspreiden zich snel, dus de groep “tegen” foliumzuur is een naar mijn idee “op een foute en niet duidelijk onderbouwde manier gedeeld”; als we kijken naar landen als Chile, waar doseringen werden aangeraden van 4000 en 5000 mcg: dat zijn hoge doseringen.... maar voor de Nederlandse context, denk ik dat foliumzuur in een slecht beeld door een kleine groep is gezet, terwijl het juist een ontzettend belangrijke stof is!

5 jaar geleden

Ik neem Omnibionta nu. En dat is voor de volledige zwangerschap.

5 jaar geleden

Ik slik sinds de 12e week davitamon omega visolie en daar zit ook gewoon foliumzuur in

5 jaar geleden

Ik neem ook nog steeds de davitamon mama incl foliumzuur. Dit op aanraden van de gynaecoloog.

5 jaar geleden

Tot week 14 ongeveer foliumzuur, daarna niet meer. Waarden waren en zijn tot nu toe goed. Neem af en toe wel visolie capsule.

5 jaar geleden

Kom nog even terug op mijn vorige berichtje. Ben toevallig vandaag in Veldhoven op controle geweest voor eerste keer. Gynaecoloog raadde aan om. Foliumzuur door te blijven slikken.

5 jaar geleden

Reactie op Jeanette1993

Hi, zwanger van een tweeling dus voor mij gelden dubbele doseringen van fol ...
Ik denk overigens dat niemand hier tegen foliumzuur is en iedereen weet dat je dit het beste het 1ste trimester en voor je zwanger wordt kunt slikken. Dat heb ik ook zeker gedaan, maar wanneer er geen redenen voor zijn hoef je in mijn beleving geen extra vitamines te slikken. Ook niet als je niet zwanger bent, ookal word er dan ook 300mg foliumzuur aangeraden. Dan slik ik dat dus niet. Mijn bloedwaarden zijn gecontroleerd en er is nergens een gebrek. Ijzer is juist erg hoog! Wanneer artsen aanraden extra vitamines te slikken zou ik dat zeker doen en ook bij borstvoeding misschien wel, omdat dat veel van je lichaam vraagt, maar anders? Ik zie het niet? De meesten slikken een multi hè, dus dan krijg je allerlei vitamines binnen. Ook de vitamines waar je geen gebrek aan hebt (waarschijnlijk) en die je lichaam niet zelf kan uitplassen/opruimen. Waarom wordt dat zo gepromoot vraag ik mij af? Leuk om te kijken; de waarheid over vitamines (videoland).