29 Reacties

5 jaar geleden

Heb je een tepelhoedje geprobeert ik heb ook vlakke tepels en daarmee drinkt ze wel aan de borst?

5 jaar geleden

Ik laat haar eerst 20-30 minuten drinken aan de borst (met tepelhoedje), dan nog een flesje met gekolfde melk en dan zelf nog 15-20 minuten kolven. Ik had heel veel bloedverlies met de bevalling, daardoor kwam de voeding slecht op gang en heb ook hele vlakke tepels. Ik vind het elke keer een hele militaire operatie. Ik hoop dat ze snel genoeg uit de borst gaat drinken.

5 jaar geleden

Reactie op miniii

Heb je een tepelhoedje geprobeert ik heb ook vlakke tepels en daarmee drink ...
Dit soort dingen wil je dus niet horen als je fulltime kolft 😉 ga er maar van uit dat moeders die fulltime kolven wel zo'n beetje alle opties tot live voeden geprobeerd hebben. Fulltime kolven is geen easy way out. Dit keer ga ik voor kv, maar bij mijn eerste zoon heb ik 7 maanden fulltime gekolfd, dus ik lees mee voor als er iemand vragen heeft die ik eventueel zou kunnen beantwoorden. Grootste tip die ik nu heb is: probeer je kindje te laten wennen aan kamertemperatuur melk, dan kun je, als je een goede hoeveelheid kolft, gewoon altijd een flesje van diezelfde dag op het aanrecht klaar hebben staan, en onderweg bespaart het je ook een hoop gedoe! Ik zat op een gegeven moment op ongeveer 1200ml per dag, zoonlief dronk 800ml, dus ik zette dan steeds 400ml in de koelkast en dat vroor ik dan later in. Had ik altijd melk voor de hele dag klaar staan👍

5 jaar geleden

Oh en je zit nu misschien nog op elke 2-3 uur kolven, maar je zult zien als je het wat langer doet dat je er meer uren tussen kunt laten, je borsten moeten er echt nog aan wennen. Ik hoefde op een gegeven moment nog maar 3 of 4 keer per dag te kolven, 's ochtends zat ik dan al op een halve liter🙈 dus hou vol! 😄

5 jaar geleden

Reactie op Sherlock

Dit soort dingen wil je dus niet horen als je fulltime kolft 😉 ga er maar ...
Ohh nee is niet zo bedoelt, is een idee maar heb er niet over nagedacht dat dit al geprobeert is! Mijn fout☺️

5 jaar geleden

Wat een goed topic! Ik doe 50% kolven en 50% aanleggen. Aanleggen gaat niet zo makkelijk vandaar een tussenweg gevonden. Ik vind het ook veel werk maar hoop dat er moment komt dat ze beter kan happen en het allemaal.wat makkelijker gaat. Lees graag mee voor tips

5 jaar geleden

Ik heb ook hele vlakke tepels en daarbij grote borsten en hierdoor was het aanleggen een drama, dit lukte niet alleen. Tepelhoedjes geprobeerd, werkte ook niet. Kleintje kreeg veel te weinig binnen dus toen gaan kolven en bijvoeden. Het kolven ging op zich goed qua productie, alleen lukte het mij niet om elke 3 uur te kolven. Er kwam dan vaak weer wat tussen. Ik had het idee dat ik alleen maar bezig was met kolven of voeden en werd hier heel onrustig van. Helaas heb ik besloten om hiermee te stoppen. Ik heb nu voor de 2e dag niet meer gekolfd. En gister voelde ik me een stuk geruster, vandaag voel ik mij vooral schuldig... en helemaal nu ik lees in een eerdere reactie dat het niet elke 3 uur hoeft na een tijdje. Iemand ervaring om de melkproductie weer op gang te brengen dmv kolven? Of kan ik nu niet meer terug en opnieuw proberen 🙈

5 jaar geleden

Ik heb ook hele vlakke tepels en daarbij grote borsten en hierdoor was het ...
Ik zou het gewoon weer gaan proberen! Wat je kunt doen is even googelen naar voedingsmiddelen om je productie weer op gang te brengen, havermout bijvoorbeeld is heel goed daarvoor! En je kunt powerkolven proberen, daar kun je ook schema's voor vinden. Omdat je nog niet heel lang gestopt bent denk ik dat het heel goed mogelijk is om weer te relacteren. Maar, buiten dat, voel je echt niet schuldig als je toch stopt, want fulltime kolven is echt taai, zeker in het begin!

5 jaar geleden

Mijn kleine was een tasmanian devil die m’n tepels er half heeft afgebeten. Zelfs kolven deed zeer. Nu is alles genezen en no way dat ik haar er weer aanleg. Dus kolven it is. Had een schema met drie keer per dag 100cc of 20 min en leegkolven maar m’n titties werden continue hard en lekken, wat mij zwaar irriteert dus nu kolf ik iets vaker even kijken of ik de productie iets hoger kan krijgen. Wil tot mei kolven en dan daarna kunstvoeding met borstvoeding uit de vriezer combineren.. dat is nu het plan, zal ongetwijfeld bijgesteld worden.. 😅

5 jaar geleden

Reactie op Sherlock

Ik zou het gewoon weer gaan proberen! Wat je kunt doen is even googelen naa ...
Dank je wel voor je reactie en de tips! Ga ik zeker even naar kijken.

5 jaar geleden

Hey! Ik kolf denk ik 80% en de rest probeer ik aan te leggen. Ik heb een tweeling te voeden. Het gevoel herken ik heel goed dat het lijkt alsof ik constant aan het apparaat vast zit.... Waarom? Omdat het nog kan. Mijn productie is wel goed maar met twee mondjes te voeden weet ik niet hoe lang ik het volhoud...ik heb best een voorraad kunnen opsparen maar ik merk wel dat na mate ze meer drinken ik mijn voorraad moet aanspreken... Wat mij helpt is de gedachte dat ik niet de enige ben...dat zijn helpende gedachten voor wanneer ik om 3:30 in de nacht de zoveelste episode van Friends bekijk en ondertussen kolf😁

5 jaar geleden

Mijn kraamverzorgster adviseerde om een uur te kolven met steeds 10 min kolven en 10 min pauze. Zo stimuleer je de borstvoeding. Dat even 3x doen op 1 dag. Proberen waard?

5 jaar geleden

Ja probeer te gaan power kolven. Houd voor 3 dagen aan elke 2 uur 15 minuten per borst en dan in de avond 1 uur powerkolven. Dit kun je dubbelzijdig doen dan is het 5 minuten op en 5 minuten af 1 uur lang, of zoals ik prettiger vind enkelzijdig 5 minuten en elke keer borst wisselen. Dan ga je 2 dagen lang elke 3 uur kolven met 1 uur powekolven in de avond. En tenslotte ga je met elke voeding van je kindje meedoen en kun je het powerkolven laten vallen. Doe dit even op eigen gevoel wanneer dat kan (zodra je genoeg produceert voor voeding en reserve) Het is best zwaar zeker omdat je de nachten niet over kunt slaan. Maar je kunt er snachts wel een uurtje extra tussen laten. Als je nou merkt dat je productie sneller weer opbouwt dan je dacht dan kun je sneller naar de volgende stap. Anders moet je eens op de website van LLL (La Leche League) info zoeken over relacteren. Je kunt ze ook bellen voor gratis advies. Ik vind het iig heel sterk van je dat je het toch weer gaat proberen! Daar is moed voor nodig als je eenmaal een knoop hebt doorgehakt. Mijn productie is al 5x weg gevallen en heb t elke keer zo terug gekregen succes stoere dame ik duim voor je. 😘

5 jaar geleden

Herken het hele verhaal, vlakke tepels grote borsten en tepelhoedjes voedingen die in bloed eindigde. Wat een drama echt! Daarom sta ik ook helemaal achter Fed is Best ipv Breast is Best. Dat terzijde, full time kolven kan idd ooit terug naar om de 3-4 uur maar dat is nog steeds veel. Ik kan je werkelijk niet goed adviseren omdat ik zelf compleet hiermee worstel. Ik vind het zo oneerlijk dat ik de meest basische niet gewoon zoals de meeste vrouwen kan geven. Ik zou wel adviseren om te stoppen met bv/kolven wanneer je dat schuld gevoel loos kan doen. Dus het wel jammer kan vinden maar sterk achter je beslissing staat. In het geval je nog niet zo ver bent en je echt terug wil naar kolven, ik zou zeggen probeer het nogmaals. Ik heb begrepen dat zolang je nog melk maakt kan je het nog omhoog krijgen wat je in eerste instantie had. Het zou tussen 7-10 dagen duren voordat je stopt met lacteren.

5 jaar geleden

Oh en elk 2 uur een kwartier + 1uur powerkolven voor 1-4 dagen was advies die ik kreeg om productie te verhogen. Bij mij duurde het ongeveer 2 dagen voordat ik echt vooruitgang zag.

5 jaar geleden

Reactie op Sherlock

Oh en je zit nu misschien nog op elke 2-3 uur kolven, maar je zult zien als ...
Dat geeft hoop. Want ik heb echt het gevoel dat ik nu aan huis gebonden ben (heb een freestyle medela kolf maar zou niet durven op een park met mijn hele kolf+tattas gebeuren te zitten als een soort koe)

5 jaar geleden

Reactie op SabV91

Dat geeft hoop. Want ik heb echt het gevoel dat ik nu aan huis gebonden ben ...
Op het laatst kolfde ik 1x 's ochtends, 1x tijdens lunch (in mijn werkbus op de filmset😄) en dan nog 1x' s avonds thuis. En ik hoefde maar 10 minuutjes per keer. Dus dat viel goed mee! Dat was natuurlijk wel na flink wat maanden dus mijn lichaam was er helemaal op ingespeeld. Ik kon ook echt heel erg spelen met de uren, kwam het even niet uit dan kon ik het prima rekken, liep ik alleen wat langer met hardere borsten rond hahaha.

5 jaar geleden

Reactie op Celiie

Ja probeer te gaan power kolven. Houd voor 3 dagen aan elke 2 uur 15 minute ...
Dit vind ik ook interessant klinken, ik kolf nu het grootste deel, omdat mijn productie nog niet toereikend is. Ik slik nu een kleine week Domperidon op advies van lactatiekundige. Ik leg nu overdag steeds aan en kolf dan na + zoontje bijvoeden met kb. In de nacht is het alleen kv en dan kolf ik met elke voedingsbeurt mee. Maar als je dit powerkolven doet, leg je dan ook nog eerst aan als er een voedingsmoment is? Of doe je dan ook fles en tegelijkertijd kolven?

5 jaar geleden

Reactie op Mi_ch_el_le

Dit vind ik ook interessant klinken, ik kolf nu het grootste deel, omdat mi ...
Het powerkolven is vrij intensief en zou ik niet eerst voor aanleggen. Je gaat elke keer opnieuw je toeschietreflex triggeren. Ik slik zelf ook van een borstvoedings winkel fenegriek en gezegende distel capsules. Deze kruiden versterken elkaar en de melkproductie. Ik heb er goede resultaten mee tot dusver.

5 jaar geleden

Ohja en ook mijn verhaal haha 💪ik zie hoe lekker mijn zoon het vind. Hij laat het duidelijk merken dat hij liever borstvoeding krijgt ipv kunst voeding en geniet er duidelijk van. En als hij dan wegens productie problemen wel eens kunst kreeg en daarna als smaak toetje de borst gaat hij helemaal smekken en mmmm geluidjes maken. Dit motiveert mij enorm. 📆 ik zei eerst dat ik de 6 weken wilde halen maar dat is woensdag al haha. Nu ga ik voor de 12 weken, en waarschijnlijk daarna 6 maanden etc 🤣 ⏱ kolven doe ik elke keer na de voeding. Ook in de nacht want door dat niet te doen viel mijn productie ook al een keer weg. Ik doe 15 minuten per borst en ergens op de dag om het nig iets op te hogen nog wat power kolven. Ik haal er nu als ik ontspannen ben en niet te vermoeid, tussen de 150 ml en 180 per sessie uit. ☝ tips? Ja! Gebruik idd de melk op kamertemperatuur dat scheelt je een handeling! Ook handig om te weten dat volgens de LLL verse moedermelk tot wel 8 dagen goed blijft in de koelkast! Hoe makkelijk is dat?! 😉