10 Reacties

5 jaar geleden

Hi ik vermoed verstopte melkklieren dat kan een ontsteking gaan vormen. Voel je ook harde stukken? Wat bij mij helpt is tijdens het voeden heeeel lichtjes masseren zo help je je kleine ook een beetje zo zal het melk beter wegstromen en de knobbels weggaan. Of onder de douche zelf masseren

5 jaar geleden

Wegmasseren nakolven helpt mij erg! Ik heb hetzelfde, ook meer productie dan dat onze dochter kan drinken. Tijdens het voeden masseer ik het laatste gedeelte mee (het eerste gedeelte niet, omdat ik dan stuwing heb, dus dan krijgt ze al zoveel melk binnen). Vervolgens kolf ik na het voeden maximaal 5 minuutjes af. Ik doe dit alleen nog ’s ochtends, omdat het dan het heftigste is. Overdag gaat het goed. Soms moet ik 's nachts ook nakolven (de productie is dan hoger, dus ook meer harde plekken). Ik doe het zo min mogelijk overdag, in de hoop dat de productie een beetje zal dalen. Wel belangrijk om op te letten dat er geen borstontsteking ontstaat! Zodra de plekken rood worden en je zelf ook koortsig wordt, is er al een ontsteking gaande!

5 jaar geleden

Oei goed oppassen dat je geen borstontsteking krijgt! Mij helpt een beetje meemasseren met voeden en kolven, of onder de douche. Ik hoorde ook een keer de tip om je borst voor het voeden met een warm washandje vast ‘voor te verwarmen’ en een beetje te masseren.
Als je een elektrische tandenborstel hebt dan kun je die er ook een tijdje tegenaan houden, tegen de harde pijnlijke plekken. De trillingen werken echt goed al massage, ik denk dat ik hiermee al een keer borstontsteking heb voorkomen 😅 In de kraamweek liep ik regelmatig met 2 trillende tandenborstels in mij bh, toen had ik ook erg last van harde plekken tijdens de stuwing. Works like a charm!

5 jaar geleden

Hier van het weekend een borstontsteking, maar zelf verholpen. Begon ook met een harde plek en ging van kwaad naar erger. Baby vaker aanleggen/vaker kolven. Masseren en nog is masseren. Altijd naar de tepel toe. Elektrische tandenborstel wil ook wel helpen. Warmte toepassen voor het voeden/kolven en koelen erna. En let erop dat je de juiste borstschild maat hebt als je kolft.

5 jaar geleden

ik zou echt oppassen met teveel kolven want daardoor verhoog je weer je productie en daardoor worrdt het alleen maar erger. Masserem masseren masseren. Kan ook echt pijn doen. Door die pijn moet je heen. voor t masseren en voeden idd borst verwarmen met warme natte doek. masseren onder de dousche is ook fijn.

5 jaar geleden

Masseren voor je aanlegt. Wat je dan lekt kan je opvangen in een doekje. Niet nakolven, want zo verhoog je de productie juist. Een keertje kan wel, maar niet teveel. Weet niet hoe oud je mannetje is? Later kan je rustig wel elke ochtend bijvoorbeeld na de eerste voeding leegkolven aan beide kanten. Kan je gelijk een voorstadje opbouwen.

5 jaar geleden

Lecithine blijkt goed te helpen bij vrouwen die vaak borstontstekingen hebben. Het schijnt dat de melk dan minder "vast plakt" in de klieren, dus makkelijker gedronken word. Het is niet wetenschappelijk bewezen. Ook kan je 1 borst per voeding gaan geven, dan word de vraag en aanbod wat beter in belans. Voor de voeding goed je borst warm maken en masseren, komt de melk ook beter los. Eventueel een kopje saliethee om de productie te remmen maar wees hier voorzichtig mee, eventueel met lactatiekundige overleggen

5 jaar geleden

Overleg even met een lactatiekundige voor je zelf gaat aanklooien. Straks probeer je vanalles maar gaat dit ten koste van je productie

5 jaar geleden

Ik kreeg de tip om voor het kolven je borst in een kom met heet water te ‘hangen’. Net zolang wachten totdat de klieren open gaan, dus je borsten gaan lekken, daarna kolven. En zeker goed masseren indd. Ik doe dat meestal na het kolven. Gemberthee drinken tegen ontstekingen kan ook helpen ..