11 Reacties

3 jaar geleden

Ja klopt, meer vezels minder vet, gek advies van de kinderarts 😅, het kan ook komen door de combinatie van aankomende tandjes en kiezen of een virusje, of alles door elkaar 😪. Zelfde als bij ons eigelijk. Krijgt ie nog flesjes? Misschien anders voor de komende 2 dagen extra granen toevoegen of een banaantje geven.

3 jaar geleden

En wel benieuwd hoe je een kind te gezond voedt dat een kinderarts zo’n advies geeft. Want idd boter en olie ed werkt juist diarree in de hand. Witbrood zit weinig vezels dus dan hoeven die darmen ook weinig te doen of op te nemen. Van ‘luie’ darmen krijg je ook diarree toch? Ik iig zelf wel 🤷🏻‍♀️

3 jaar geleden

Ik zou inderdaad ook juist meer vezels geven ipv minder. Wellicht is er ergens een lichte tolerantie van voeding wat niet uit de testen komt. Ik weet dat als mijn zoontje last van zijn darmen had ik hem ortiflor start gaf. De opvolger voor 12 maanden en ouder is ortiflor dino poeder. Wellicht kan dit helpen?

3 jaar geleden

Kan zeker wel aan hoeveelheid vetten liggen hoor. Heb je hier nog wat aan? https://www.oudersvannu.nl/peuter/zindelijkheid/peuterdiarree-oorzaken-en-voedingsadvies/ Wij hadden ook maandenlang last van peuterdiarree (dat werd steeds gezegd). Nu blijkt m'n zoontje een allergie te hebben voor appel en kiwi. Zou bij jullie een allergie of intolerantie kunnen spelen? Nu wij appel en kiwi vermijden is het over 😀

3 jaar geleden

🤔 ik dacht altijd dat olijfolie etc juist bij constipatie aangeraden werden 🤔 Misschien met een voedingsdeskundige praten?

3 jaar geleden

Pro biotica druppels werkt hier als een malle. Vooral als zijn gestel door ziekte gewoon van slag is. Dan heeft hij juist als hij net weer beter is nog wel eens last. Hoef het maar 1 of 2 dagen te geven en het is alweer stukken beter.

3 jaar geleden

Super bedankt voor de tips ! Ik ga snel de probiotica uitproberen ! Op hoop van zegen.. Het kan.toch niet door tandjes komen ?

3 jaar geleden

Reactie op jolynva

Super bedankt voor de tips ! Ik ga snel de probiotica uitproberen ! Op hoop ...
Niet al maandenlang aan 1 stuk door. Wat bedoel je eigenlijk precies met diarree? Echt vloeibaar super dun spuitluier diarree? Want onze dochter heeft eigenlijk altijd vrij zachte poep, nooit echte 'drolletjes', komt doordat ze zoveel fruit etc eet. Daar is niks mis mee, zachte poep. Als het echt vloeibaar is en je bang moet zijn voor uitdroging wel natuurlijk

3 jaar geleden

Oh lijkt me heel vervelend. Hopelijk werkt de probiotica. Ik denk wel dat het advies van de kinderarts omtrent de vezels ergens op gebaseerd is. Er zit namelijk verschil tussen oplosbare vezels (zoals in wit brood) en niet oplosbare vezels (zoals volkoren producten). Vezels trekken in de darmen vocht aan door middel van osmose. Niet oplosbare vezels kunnen niet zo veel met dat vocht en daardoor wordt ontlasting dunner. Hier meer van eten icm vocht is dus handig bij harde ontlasting. Oplosbare vezels kunnen het water daarentegen vasthouden en daardoor tijdelijk handig zijn bij diarree. Tijdelijk want volkoren producten hebben ook andere gezondheidsvoordelen die je mist bij het eten van alleen wit brood. Althans zo had ik het altijd begrepen.

3 jaar geleden

Is zn buik ook nagevoeld op verstoppingen? Als er een flinke verstopping zit, dan komt er soms alleen nog dunne ontlasting langs. Ik kreeg van die zakjes vezels 3x per dag (mijn man krijgt ook zoiets voor zn Crohn) en toen werd het na enkele weken langzaam beter. 12 weken lang water ontlasting gehad. Mn darmen deden bijna niks meer. Ik had links naast mn navel (het laatste stuk vd darm, waar het steviger wordt) een verhard stuk zitten. Duurde echt even voordat het goed was opgelost met dat spul. Ik was toen geen dreumes, maar jaar of 17. Van de ene op de andere dag was het ineens waterig. Vergelijkbaar met spuitluiers van kleintjes. Eerste gedachte was buikgriepje ofzo, maar was verder niet ziek 🤷🏻‍♀️ Ben toen overigens ook op wurmen en parasieten getest. Had met een stage in de zandbak gezeten bij de kleuters. Huisarts wilde toen alles uitsluiten dus ook dat is nagekeken. Ik weet niet of je zoontje ook buiten komt en/of naar de opvang gaat? 🙄

3 jaar geleden

Ons zoontje had het ook. Bleek dat hij veel te veel melk kreeg. 2 porties nu, over de dag verdeeld en verder alleen water drinken. De peuterdiarree was direct over. Succes!