11 Reacties
5 jaar geleden
Ik heb een online cursus Hypnobirthing gedaan. Vooral ontzettend veel gehad aan de Ademhalingstechnieken en kon goed in mijn eigen bubbel komen en ontspannen.
Ben bevallen in het ziekenhuis i.v.m. medische zwangerschap en ben daar bevallen in een bevalbad.
Een heel andere ervaring dan 2.5 jaar terug bij de bevalling van ons zoontje destijds. Die bevalling duurde lang vanaf de actieve fase met 4 cm (ruim 22u). Deze bevalling duurde 2.5 uur vanaf de actieve fase en was echt zo mooi!
Had gehoopt dat ik er veel aan zou hebben, maar niet verwacht dat ik er zoveel aan zou hebben.
Tip om ook te zorgen dat je man goed op de hoogte is. Wij hebben de cursus samen gedaan, dus hij wist alles precies qua ademhaling en ontspanning etc.
5 jaar geleden
Ik heb een bevalling van 14h gehad en tijdens de eerste 12h van de bevalling veel aan hypnobirthing cursus gehad in combinatie met TENS.
De weeën kwamen vanaf het begin om de 3-4 minuten maar de combinatie van ademhalings oefeningen, positieve gedachtes, guided ontspannings oefeningen en een TENS apparaat kon ik ze goed opvangen. Ik was thuis tijdens deze fase.
De laatste twee uur werden ze zo heftig (van 6 naar 10cm in een uur en daarna nog ong een uur pers weeën) dat ik een beetje in paniek raakte en over ben gegaan op gewoon persen ipv de j ademhaling, en ik heb veel geschreeuwd ipv rustig te blijven. Ik vond dit eerst jammer van mezelf maar ik kon gewoon niet anders en kijk er positief op terug. Deze fase was in het zkh en ben bevallen op handen en knieën.
Omdat ik de cursus samen met m’n partner had gedaan voelde de band tussen ons ook heel sterk op dat moment.
5 jaar geleden
Dankzij een cursus hypnobirthing had ik een hele soepele ontsluitingsfase - met de ademhalingsoefeningen en het vertrouwen dat ik had gekregen kon ik de weeën heel goed en rustig wegademen (vanaf zo’n 8 cm in bad, echt een aanrader)! Maar helaas zwakten de weeën in de persfase af, zodanig dat ik aan een oxytocineinfuus moest liggen (in bed dus). De persfase heeft 3 uur geduurd en uiteindelijk is onze jongen de wereld in geholpen met een vacuümcup en een knip. Ik heb dus veel aan de cursus gehad, maar van mij had er iets meer aandacht aan de persfase mogen worden besteed. Je baby ‘eruit ademen’, zoals in de cursus en het boek wordt verteld - dat werkt dus niet ;) Heb de bevalling wel zonder pijnstilling doorlopen (muv de verdoving voor de knip dan), dat had ik van tevoren echt nooit verwacht!
5 jaar geleden
Reactie op dirgni
Dankzij een cursus hypnobirthing had ik een hele soepele ontsluitingsfase - ...
Ik heb een soortgelijke ervaring! Toen de verloskundige kwam had ik al 9 cm ontsluiting. Dit had zij totaal niet verwacht omdat ik er nog zo rustig en helder bij stond. Maar toen ik mocht persen had ik bijna geen persweeen meer en inderdaad dat eruit ademen werkte niet. Ik heb juist geperst zoals in de cursus werd gezegd dat je het niet moest doen😂
Ik lees wel eens verhalen dat vrouwen geen pijn ervaarden door hypnobirthing; dat was bij mij niet zo, maar ik had de pijn wel echt veel erger verwacht dus misschien heeft hypnobirthing hier wel aan meegeholpen.
Mijn bevalling duurde wel 21 uur uiteindelijk, maar door de ademhalingstechnieken heb ik het helemaal niet als zo lang ervaren.
5 jaar geleden
Wauw wat gaaf om jullie ervaringen te lezen! Ik hoop dat ik het ook zo mag ervaren
5 jaar geleden
Hier veel aan gehad, verloskundige was onder de indruk hoe rustig en ontspannen ik overkwam zei ze. Alleen na 14 uur rugweeen en niet vorderende ontsluiting werd een oxytocine infuus echt aangeraden. Omdat ik ondertussen ook een CTG kreeg op bed kon ik die rugweeen echt niet meer opvangen en heb ik gekozen voor pijnstilling.
Dus al met al kon mijn hele plan de prullenbak in, maar ik kijk er toch heel positief op terug en heb er zeker veel aan gehad.
5 jaar geleden
Hier een combi van yoga en hypnobirthing. Ik heb mijn beide bevallingen als bekrachtigend en goed te doen ervaren. Natuurlijk is het heftig, maar je gedachten en ademhaling onder controle houden in combinatie met een groot vertrouwen in je lichaam en je baby maken een wereld van verschil ❤
En of je nou uiteindelijk alles precies opvolgt maakt niks uit. Doe wat goed voelt. Ik voelde de J adem niet, maar wel een blazend "hooeeeee" geluid (ik zie nu voor me hoe jullie dit gaan proberen als je het leest, haha). Ik heb mijn lichaam met groot vertrouwen gevolgd en daar gaat het wat mij betreft om😊
5 jaar geleden
Ik heb 2 hypnobirthing boeken gelezen ter voorbereiding op de bevalling ipv een cursus. Ik ben in een paar uur en zonder pijnstilling bevallen dus dat is positief maar ik kwam pas een uurtje voor het persen aan in het ziekenhuis dus had toen niet echt meer tijd om in “the zone” te komen. Ik had van te voren een lijst gemaakt met guided meditation en meditatie muziek e.d. maar toen zat ik al in een weeënstorm en stond mijn hoofd daar niet meer naar natuurlijk. Ik denk wel dat het geholpen heeft om me tijdens de weeën zoveel mogelijk te ontspannen en zoveel mogelijk weg te zuchten.
5 jaar geleden
Samen met mijn partner een cursus gedaan. Was echt heel fijn! Tijdens de weeën was ik helemaal in trans en tussen de weeën door was ik weer in de ruimte. Helaas was mij lichaam en de kleine nog niet klaar om geboren te worden (34 weken ingeleid ivm zwangerschapsvergiftiging) waardoor uiteindelijk een keizersnede is geworden. Maar ik kan het zeker aanraden! Ondanks de keizersnede kijk ik terug op een mooie bevaldag vol rust en liefde.