3 Reacties

7 maanden geleden

Hier gaat hij ook nog steeds even slapen 's middags. Vaak van 13 tot 15 uur, soms iets langer. Slaat hij over, dan is hij echt cranky die middag

7 maanden geleden

Ik ben Oma, mijn kleindochter is net in September gestart in de kleuterschool. Bijna zelfde leeftijd. In haar schooltje worden de kindjes, die nood hebben aan een middagdutje, verzameld en gaan dan naar een slaapruimte, rustige omgeving. Zo kan zij al de nieuwe indrukjes & prikkels, verwerken in haar middagdutje. Haar klasje was in September rond de 11 kindjes, dacht ik. Later komen er geleidelijk kindjes bij. Zelf vind ik het anders dan vroeger (oude Oma 😉) Vroeger in de school mijn dochter, werd er geen slaapmogelijkheid voorzien. Voor beide werkende ouders, was dat niet zo evident. Doch na een tijdje, was ook zij klaar met haar dutje na het eten. De 1 ste maanden is een aanpassing. Voor het ene kindje makkelijker dan het andere. Mijn kleindochter zocht in de peuter opvang meestal de stillere, rustigere kindjes op. Maar dit zal waarschijnlijk ook wel wat evolueren in de kleuterschool. Afhankelijk van hunebedden gevoelens op dat moment en de ontwikkeling van hun zelfstandigheid. In elk geval, vind ik deze Topic heel interessant qua uitwisselen van ervaringen. Ook voor mij als Oma. Kind en Gezin, geeft bijvoorbeeld andere raad & adviezen dan in de jaren 90. Niet slechter, zeker niet. Ook voor mij was een eventjes een aanpasing met mijn 1ste kleinkind, toen ze baby'tje was. Ondertussen is haar broertje geboren. Groetjes 👋 Ine

7 maanden geleden

Sinds ze naar school gaat is de middagdut verleden tijd. Helaas heel slechte nachten sinds dan van tijd tot tijd 🥲Ik merk dat ze echt tussen 18u30/19u in bed moet. Later is miserie… ik hoop dat het een fase is