17 Reacties
6 jaar geleden
Ik lees graag mee. Ik heb ook een eigen paard, waarmee ik recreatief rijd een aantal keer per week. Hij is ook niet altijd even bomproof, beetje onzeker type😅 ik ga denk ik aankijken hoe het aanvoelt, zolang het goed voelt wil ik wel blijven rijden. Ik heb een bijrijdster voor 2x in de week en ik denk eraan haar te vragen of ze haar dagen evt. uit wil breiden tegen die tijd.
6 jaar geleden
Goed dat je deze topic start. Ik heb zelf ook een dressuur paard, hoog in het bloed, die ook niet echt betrouwbaar is. Vanwege een halsblessure vorig jaar rijden we nu voornamelijk buiten recreatief. Ik heb wel een verzorgster, maar die kan eigenlijk alleen een chill ritje met hem rijden met mij erbij (lees zijn 1e galopje is altijd chill). Maar daarna wordt hij wel een beetje gek. Hij loopt voor nu 4x per week en dan 1x longeren. Ben nu 6+1 en weet ook nog niet zo goed hoe ik het ga oppakken. Ik merk dat ik wel al last krijg van mn lichaam (snel buiten adem, moe, hoofdpijn, last van mn onderrug) en hij kan echt vreemde uitspattingen hebben. Wil wel dat mn verzorgster 2x gaat rijden, desnoods ga ik elke keer mee op de fiets. En daarnaast blijven longeren, al is dat wel een ding. Helemaal stil zetten kan wel, maar dan wordt hij vervelend tegen zn paardenvriendin waarmee hij buiten staat. Het scheelt dat hij in de zomer de hele dag op de wei staat en in de winter minimaal 4 uur op de paddock, maar ben heel benieuwd hoe andere dit ook gaan doen.
6 jaar geleden
Leuk dat er meer amazones zijn!😊
Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben die worstelt met deze vragen! Ik heb geen bijrijder of verzorger. Misschien moet ik daar voorzichtig eens naar kijken. En idd, luisteren naar je lichaam.
6 jaar geleden
Hoi,
Ik heb een jonge 3,5 jarige hoog bloed deze word sinds ik weet dat ik zwanger ben door een ander gereden.
Mijn vorige zwangerschap ben ik er met 5,5 week zwanger zijn hard van afgevallen en dat is niet goed gegaan.
Daarom nemen wij geen risico meer de gynecoloog adviseerde ook geen risico sporten te doen.
6 jaar geleden
Ik heb een 2 jarige tinker :) dus daar rij ik nog niet op. Bij mijn 2e zwangerschap reed ik tot 3 maanden totdat ik een buikje kreeg toen gestopt. En dat was een super braaf en rustig paard. Het is toch best een groot risico mocht je vallen. Gewoon naar je gevoel luisteren en voorzichtig blijven! 😀😇
6 jaar geleden
Ook ik heb een eigen paard. Bij mijn eerste zwangerschap ben ik met 14 weken van hem af gestuiterd, arm gebroken.. gelukkig had de kleine niets!
Nu ben ik weer zwanger en hoop ik nog wel iets langer te kunnen rijden. Heb een erg betrouwbaar paard, maar ook hij schrikt wel eens en een ongeluk zit in een klein hoekje!
6 jaar geleden
Ja hoor, ik ben nu 4+4. Ben wel van plan gewoon lekker door te hobbelen. Al is draven niet zo fijn met gevoelige borsten op het moment😅.
Ben niet van plan een bijrijder te zoeken. Je kan nog zoveel met je paard zonder er op te zitten. Ik doe ook veel grondwerk (rechtrichten), parelli, vrijheidsdressuur. Dus mijn paarden en ik gaan ons niet vervelen. 🥰 Scheelt ook dat ze al lekker worden bezig gehouden op mijn paddock paradise.
6 jaar geleden
Hier ook 6 weken vandaag weer gereden. Maar wat een hell dat draven. Auuww echt zere borsten. Mijn merrie is ook een echte sport merrie die niet altijd zo betrouwbaar is. Ik moet nog even beslissen of ik wel of niet door ga met rijden komende tijd. Toch wel lastig hoor! Ze heeft ook een bere energie want is klasse 3 getraind voor de Endurance
6 jaar geleden
Ik rijd ook paard op z dressuur niveau. Ik heb een paard die enorm schrikkerig is en heel gevoelig. Ik ben daarom direct gestopt toen ik het wist. Hij stond toen ook stil met een korte blessure, dus het kwam ook goed uit. Mijn instructrice die al jaren op het allerhoogste niveau rijdt gaf mij aan dat ze het een verstandig besluit vond. Zij heeft veel lessers die door zijn blijven rijden en waarbij heel vaak een vroeg geboorte ontstond. Toen ik dat hoorde was ik helemaal blij met mijn keuze. Ik ga mij verdiepen in parelli, ook een leuke bezigheid met je paard.
6 jaar geleden
Wat leuk, zoveel dames met paarden!! Ik rijd zelf amper, maar coach dagelijks met mijn paarden vanaf de grond (dit is mijn beroep). Bij mijn eerste zwangerschap vond ik het heel spannend om te rijden en heb het toen dan ook niet gedaan. Nu denk ik dat ik het ook niet meer ga doen, maar zoals al gezegd door anderen: vanaf de grond is zoveel leuks met je paard te doen en dit vinden ze zelf ook echt heel erg leuk is mijn ervaring! Freestyle van Emiel Voest vind ik ook een leuke tip als aanvulling op alles wat hier onder al genoemd wordt.
6 jaar geleden
Wat leuk om te lezen dat er zoveel paardrijden! Heb zelf een ontzettend brave merrie waar ik mee dressuur en spring. Het springen zal ik nog eventjes doen, maar heb met m'n man afgesproken dat zodra de baarmoeder boven het schaambeen uitkomt dat het springen wel klaar is. Ben er nog niet over uit of ik dat met buitenritjes ook ga doen.
Dressuur wil ik nog wel langer proberen vol te houden incl proefjes (of nu.. meetmomenten :')) , maar dat is natuurlijk afhankelijk met hoe 't allemaal voelt.
Ik heb gelukkig 2 fijne bijrijders die mij normaal gesproken al helpen, ik hoop dat zij tegen die tijd wat meer kunnen en willen doen.
6 jaar geleden
Pff gelukkig ben ik niet de enige met deze vraag... ik zelf heb een dressuur paard redelijk wat bloed en ook niet altijd even braaf maar gelukkig ook niet gemeen merk wel dat ze een stukje rustiger word nu hoe dat kan weet ik niet of het nou is omdat ze de puberteit ontgroeit of dat ze toch iets merkt.. zelf ben k nu 4wk precies en gisteren met rijden enorme steek in mn onderbuik dus maar even uitgewerkt en op stal gezet.. ik wil blijven rijden tot het niet meer gaat, en anders maar wat loswerken in de stap zodat mijn ruitertje straks lekker kan gaan rijden en hopelijk ik zelf straks weer kan beginnen ❤️
6 jaar geleden
Oh wat een toffe verschillende reacties!!🙌🏼 Ik hoop ook door te kunnen blijven rijden. Inclusief meetmoment (wil m graag geklasseerd hebben)
Tot nu toe heb ik niet echt extra pijntjes of last. Ben alleen heel snel buiten adem, hebben jullie daar ook last van?? Dat anderen echt zo kijken van, zo hard werk je toch niet?🤣
Ik kan mij ook goed vinden in diegene die besluiten niet meer te rijden hoor. Lastige is idd dat ik mijn paard eigenlijk niet door een ander wil laten rijden. Grondwerk is wel een goed idee! Ga ik mij eens in verdiepen. 👍🏼
6 jaar geleden
Oh wat een toffe verschillende reacties!!🙌🏼 Ik hoop ook door te kunnen bl ...
Pff ja ik had ook dat ik mijn paard niet door een ander wilde laten rijden alleen mijn vriend heeft zelf een manege dus die heeft echt gezegt dat ik iemand moet laten rijden en mag nu van hem al niet meer zelf mesten en rijden eigenlijk ook liever niet maarja😛 gelukkig heb ik 2 hele lieve vriendinnen eentje is zzlicht geklasseerd met haar paard dus die kan de mijne mooi door trainen 2x pw en de andere is een jong meisje en heeft veel talent dus kunnen ze samen gaan leren
Ik zal er wel altijd bij zijn zou niet willen dat ze zonder mij rijden misschien ook iets voor jou om toch stiekem over na te denken hoe moeilijk het ook is om toch iemand anders een aantal keer te laten rijden, volgends mijn vriend is het dan ook makkelijker om weer op te stappen na de bevalling. Je wordt toch voorzichtiger als je eenmaal mama bent 😊
6 jaar geleden
Reactie op RosieX99
Pff ja ik had ook dat ik mijn paard niet door een ander wilde laten rijden ...
Ja ik denk dat je (en je vriend) wel gelijk hebt hoor maar ik heb niemand in de buurt die op hoger niveau rijdt en waar m’n paard ook wat van leert😇 Ik denk er wel aan om tegen het einde van de zwangerschap m’n paard naar m’n zusje te brengen voor een tijdje. Zij rijdt ook hoog niveau maar woont niet in de buurt.
Maar na de bevalling heb je waarschijnlijk wel wat anders aan het hoofd dan je paard!