26 Reacties
5 jaar geleden
Toevallig zag ik dit op tv, ik merkte echt dat die vrouw zoveel rustiger was. En het ook veel sneller ging omdat je je bekken laat “rusten” als goed is.
5 jaar geleden
In het ziekenhuis heb ik dit even geprobeerd. Ik lag op bed en ik moest van ze wat anders proberen.
Ze hadden de rugleuning helemaal overeind gezet, ik ging op mijn knieën zitten en kon zo over het bed hangen. Hetzelfde beetje als hangen over een stoel, alleen waren mijn knieeen op een matras en dus geen last van harde vloer 😉
Ik vond het wel even fijn, maar ik vond het wel zwaar. Nou moet ik er bij zeggen dat ik toen echt wel al lang bezig was en helemaal gesloopt was. Persen heb ik uiteindelijk weer liggend gedaan want ik had op mijn knieën niet genoeg kracht.
5 jaar geleden
Mijn dochter is net 2 en bij haar bevalling heb ik lang weeën opgevangen op handen en knieën, persweeën heb ik staand en in deze positie opgevangen, ik heb geen ervaring met bevallen op de rug! Ik vond het niet vervelend om na zolang een andere houding aan te nemen☺️ (heb een bevalling van 36 uur gehad!)
5 jaar geleden
Er zijn meer opties dan alleen op handen en knieën. Je kunt gehurkt aan iemand hangen die je vasthoudt, liggend op je zij, baarkruk, op je knieën en je armen om partner of een stoel heen.
Op je rug kan je staartbotje niet opzij en blijft je bekken smaller. Ook moet je de baby door de vorm van de vagina omhoog naar buiten persen. Dat is niet alleen veel zwaarder, maar geeft ook veel meer kans op uitscheuren.
Ik ga in bad en zie wel welke houding dan het beste voelt. Maar sowieso niet liggend op m'n rug.
5 jaar geleden
Ik heb tijdens mijn vorige bevalling, tijdens het eind vd ontsluiting en start persgas best een tijd op handen en knieën gezeten (denk ik dan, geen idee hoe lang het eigenlijk was 🤔). Ik vond het een fijne houding maar kreeg op een gegeven moment wel pijnlijke armen en schouders.
Uiteindelijk heb ik het dus op mijn rug met de ruggesteun omhoog afgemaakt. Plat op mijn rug lijkt mij niet zo prettig, dus hoop het ook nu op dezelfde manier te doen.
Van mijn verloskundige kreeg ik trouwens deze flyer, misschien nog inspirerend 😊
https://deverloskundige.nl/uploads/deverloskundige.nl/knov_client_downloads/41/file/KN_folder_A5_bevalhoudingen_HR_digitaal.pdf
5 jaar geleden
Toevallig ben ik 14-1 zo bevallen🙈 echt ben blij dat ik het zelf niet heb gezien hoe ik erbij zat/lag.
Ik ben begonnen met rugligging alleen door mijn rug weeen (vreselijk als je die hebt) kon ik geen houding meer aannemen. Verloskundige zei dat ik dan op handen en knieen moest zitten zodat mijn rug meer recht is en minder pijn zou doen. Nou dat hielp bij mij voor geen meter maar omdat bevalling zo snel ging kreeg ik ook snel persweeën. Verloskundige vroeg of ik het zelf wou aanpakken. En ja hoor dat heb ik gedaan op me knieeen zitten de kleine zelf aangepakt. Dat was schitterend om mee te maken hoe glibberig hij ook was. Maar qua pijn was er geen verschil tussen liggen of op me knieen.
5 jaar geleden
Reactie op Bella01
Misschien is een baarkruk dan ook een idee, als staand niet lukt? Mij lijkt ...
Met de baarkruk leek mij ook fijn met hulp vd zwaartekracht maar schijnt wel (kans op) eerder uit te scheuren omdat het sneller gaat. Ik krijg een ruggeprik dus kan geen baarkruk gebruiken
5 jaar geleden
Reactie op Celiie
Ik heb op handen en knieën geperst met epiduraal zelfs. Maar oo een goed mo ...
Hmmm ging dat goed met epiduraal ja?? Zou ik ook wel willen proberen 🤔 zal eens met mijn arts overleggen wat zij ervan denkt
5 jaar geleden
Reactie op Ditte_
Ik ben liggend op mijn linkerzijde bevallen. Je kunt dan veel ruimte maken ...
Hoe werkt dat? Til je dan 1 been op of zo?