16 Reacties
5 jaar geleden
Reactie op BrendaB
Ik heb ook scoliose (een lichte in me onderrug) bij mijn eerste bevalling e ...
Fijn om te horen. Ik heb 2 bochten allebei van 47 graden maar omdat ik zo flexibel ben zie je het niet van de buitenkant. Meestal als ze de foto’s hebben gezien schrikken ze er ook van.
5 jaar geleden
Reactie op ANH
Ik weet iemand die blijvende hoofdpijn aan een ruggenprik heeft overgehoude ...
Weet ze dat zeker dat dat van de ruggenprik is gekomen? Mijn moeder heeft na haar zwangerschappen ook hoofdpijn en migraine ontwikkeld maar die heeft nooit een ruggenprik gehad.
NL is een van de weinige westerse landen waar ruggenprik niet vrijwel standaard is tegenwoordig, dus ik denk dat het met dat soort risico’s wel meevalt. Ik moet zelf tijdens de zwangerschap elke dag bloedverdunners injecteren en daar moet ik wel 24u mee gestopt zijn voordat ik een ruggenprik kan laten zetten, anders loop je het risico dat er een bloeding in de wervelkolom komt die zelfs verlamming kan veroorzaken 😬
5 jaar geleden
Mijn huisarts heeft me ooit ook gezecht dat ik scoliose heb. Dubbele bocht maar heel minimaal. Eigenlijk nooit iets mee gedaan. Nu vraag ik me toch af hoe dat allemaal zit met een zwangerschap
5 jaar geleden
Ik ben nu zwanger van de 4e en heb ook een scoliose. Bij mij is een ruggenprik nooit mogelijk geweest. Er is namelijk veel kans dat je verlamt raakt. Ze zeiden wel dat het wellicht met goed fysiotherapie weer goed kan komen. Zelf vind ik het teveel risico en heb gekozen voor geen ruggenprik of andere pijnstilling. Alle bevallingen zijn goed gegaan en zal deze keer weer zonder pijnstilling doen.
5 jaar geleden
Mijn verloskundige zei eerst dat scoliose ‘waarschijnlijk’ geen invloed zal hebben op de bevalling maar heeft het toch gecheckt met een anesthesioloog van een ander ziekenhuis. Die heeft weer gezegd dat een ruggenprik niet mogelijk is bij een natuurlijke bevalling maar wel bij een keizersnede. Nu ik de reacties hierboven lees ga ik het toch maar goed navragen bij m’n eigen orthopeed!
5 jaar geleden
Ik heb ook scoliose en in 2016 geopereerd daaraan. Nu zwanger van me eerste kindje en heb ook een afspraak gehad met meerdere mensen in het ziekenhuis. Een natuurlijke bevalling is wel gewoon mogelijk alleen een ruggenprik is niet mogelijk, omdat dat niet op alle plekken zou kunnen verdoven. Mocht ik pijnstilling willen dan moest dat via infuus.