47 Reacties
5 jaar geleden
Jaa hier t zelfde probleem vooral in de namiddag en avond is t drama probeer altijd overdag iets te plannen waarbij k moet wandelen of rijden dan slaapt ze in ieder geval een beetje in de middag en savonds ja drama🤣 alleen laatste fles, nacht en ochtend gaan prima rest altijd drama geen idee waarom
5 jaar geleden
Nou toevallig gisteren voor het eerst mij erin een beetje ingelezen. Morgen is hij 6 weken. Maar ik heb hem direct na zijn ochtend voeding van 7 uur terug in bed gestopt (ingebakerd en donkere kamer in co-sleeper). Gisteren sliep hij tot 9.15 (nu 9.45 en nog niet wakker). Dan een slaapje in zijn wagen rond 11 uur. En gisteren rond 2 uur in zijn eigen bed gelegd, ook weer ingebakend en iets minder lichte kamer. Dat was even doorzetten, want hij ging 4x huilen. Dan ga ik erheen en hem troosten en weer terug leggen.
Duurde een uur maar toen sliep hij tot 18u.
Wilde ik aan mijn man laten zien hoe goed hij kan slapen, maar no way dat het lukte. Uiteindelijk gewoon zijn avondritueel gedaan. Rond 21u30 zijn voeding en toen sliep hij voor het eerst 6 uur!
Houdt wel in dat hij ruime wakker tijden heeft (3,5 uur) vandaag ga ik het weer op deze manier proberen. Komt alleen visite om 2 uur dus misschien dat ik hem dan van 4 tot 7 laat slapen ofzo
5 jaar geleden
Reactie op MommyToBeInFebruari
Jaa hier t zelfde probleem vooral in de namiddag en avond is t drama probee ...
Dat komt omdat dat dus avond eten tijd is en meestal iedereen thuis is/komt, de kleine hoort vanalles en wil een deel daarvan uitmaken en meedoen. Dat zegt de wetenschap in elk geval. Tussen 5 en 8 is en blijft het altijd even doorbijten, wij leggen de onze naast ons in een schommel.. vind die hartstikke gezellig en wnnr die er klaar mee is doen we hem op bed en slaap die, voldaan zeg maar.
5 jaar geleden
Ik hou in een boekje de dutjes bij. Zo kan ik een patroon herkennen van wanneer ze moe is. Als ze 3x gegaapt heeft zie ik dat als duidelijk signaal dat ze aan een dutje toe is.
Ik probeer het wiegje/box beneden, soms haar ledikant boven en als niets werkt: de draagdoek. Dan slaapt ze in ieder geval een goede poos.
Maar...het blijft lastig overdag
5 jaar geleden
Wij volgen de routines van Slaaptips voor baby’s en alle slaapjes in eigen bedje. Precies voldoende slaap en iedere nacht van 23.00 - 7.00 slapen, bijna nooit huilen en lekker blij! En ik kan rustig douchen, huishouden doen enzo als zij slaapt! Ideaal! ☺️ Even een paar dagen consequent zij en dan heb je er heel veel plezier van!
Zeker de €20 waard!
https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/winkel/slaapgids-0-16-weken/
5 jaar geleden
Hier is ze op een “goede/normale” dag na de fles al in slaap gevallen wanneer we haar nog 20 min rechtop proberen te houden. Gister heeft ze even geslapen in de kinderwagen en nog bij mij in de draagzak (ongeveer 4 uurtjes totaal). Verder van 22.00-03.00 voeding gekregen en verschoond en daarna weer tot 10.15 vanochtend.
Ik heb gemerkt dat wanneer ze oververmoeid is, het einde haast zoek is en ze echt alleen nog bij mij in slaap kan vallen.
5 jaar geleden
Ik houd mij best strikt aan de wakkertijden (momenteel rond het uur, soms al wat eerder). En goed letten op slaapsignalen. Bij het 2de signaal (1e is vaak gapen, 2de wegkijken) breng ik ze naar bed.
Vaste slaapplek overdag (reiswieg) en 's nachts (eigen bedje). Vaste voedingstijden (om de 4 uur). En vaste routines rondom de fles en het slapen.
Liggen soms overdag in de reiswieg voor zich uit te staren, maar zijn wel rustig. Ik grijp alleen in als ze na een uur nog niet slapen of als ze huilen. En dan zoveel mogelijk proberen te troosten zonder ze uit bed te halen (speen geven, sshh geluiden maken, over gezichtje wrijven). Verder laat ik ze met rust als het slaaptijd is. Moeten ook leren om zelf in slaap te vallen.
'S avonds gaan we vaak wandelen en dat helpt tegen de avonddrukte/huiluurtjes. Of langsgaan bij mijn schoonouders, daar zijn ze op de een of andere manier ook altijd rustig.
Sinds gister begonnen met een avondritueel. Kan ik nog niets over zeggen of het werkt, maar voel mij er zelf wel goed bij.
Nachten zijn hier momenteel vooral pittig, omdat de dames allebei op andere momenten wakker worden, buiten het voedingsmoment van 1.30. Hebben dan vaak hulp nodig om weer in slaap te komen, maar best een uitdaging als de 1 dit om 12 uur nodig heeft en de ander om 3 uur. Dan moet ik mijzelf ook echt hardop vertellen dat het uiteindelijk goed gaat komen. En overdag slaap inhalen zorgt ervoor dat ik in ieder geval fit genoeg blijf om door te zetten in de nacht.
Ik heb opgeschreven hoe ik alles wil qua ritueel. Als ik dan moeite heb of de motivatie mis om mij hieraan te houden, pak ik de blaadjes erbij. Dit helpt mij om toch door te zetten.
Begin is niet makkelijk, maar mijn tip is toch echt om routines te bedenken waar je zelf achter staat en hiermee te starten en volhouden! En begin dan klein, bijv een vaste volgorde rondom de wakkere momenten bedenken en uitvoeren (bij mij verschonen, tummy time, fles, knuffelen/kletsen en even op het speelkleed)
De aanhouder wint, daar ben ik van overtuigd!
5 jaar geleden
Ik heb structuur in het voeding geven om de vier uur en ze slaapt van 20.00 uur tm 6.00 uur in de ochtend en daarna nog tot 09.30. En daarna slaapt ze gewoon in de kinderwagen of in de box. Ik ben overdag ook vaak weg en ze valt overal wel in slaap. Anders ben ik zo aan huis gebonden en het ritme van haar. We hebben er ook nog eentje van 4 dus ze gaat gewoon een beetje mee met de flow.
5 jaar geleden
Overdag is het nog oefenen bij ons, hij valt soms wel in slaap zelf na zijn flesje maar als we hem na het flesje nog even bij ons houden luistert het echt heel nauw. Als we dan ook maar even de signalen missen is hij al te overprikkeld en lukt het niet om hem in bed te leggen, dan vindt hij alles interessant. We zijn er nu mee bezig en binnenkort heeft mijn vriend een aantal weken vrij dus dan gaan we heen consequent hieraan werken. Wakkertijden vind ik nog lastig, eigenlijk lukt het t beste wanneer we hem na de fles direct wegleggen (ook al doet hij er dan nog wel even over). In de avond gaat hij tussen 7 en 8 zijn bedje in na de voeding en dat gaat wel goed. Ik neem hem dan mee naar boven, doe hem inbakeren en voed hem in het donker. Dan maken we hem nog eens wakker rond 12 voor de voeding en hierna slaapt hij tot 5 ongeveer en daarna nog ongeveer 2 uurtjes. De avond lukt dus wel prima, overdag is de uitdaging groter!
5 jaar geleden
Bedankt voor de tips iedereen. Ik hoop dat hij na z’n sprongetje terug vatbaarder is voor structuur. Nu lijkt niets te werken. Was vandaag van 18u tot 21u wakker en ontroostbaar a h huilen. Ik ging er mee naar het ziekenhuis rijden moest hij niet plots gestopt zijn. Ik wil me graag aan de wakkertijden houden maar zodra je de donkere kamer binnenkomt begint hij te huilen alsof z’n bed lava is... we weten het even niet meer.
5 jaar geleden
Dit vond ik online en heeft mij erg geholpen om mijn baby te leren slapen. Zoontje is nu 6 weken en sinds 4 dagen hiermee bezig. Vandaag was het bij 1 slaapje moeilijk maar we hadden toen bezoek (lees: extra prikkels), logisch dus wat mij betreft dat slapen dan moeilijker is. Hij slaapt nu al zijn slaapjes in zijn wieg. Maar in de kinderwagen lukt het ook heel goed op deze manier. Als het de eerste dagen niet lukte binnen 30 minuten, dan zorgde ik er iig voor dat hij sliep, dan maar op mij/ in de draagzak/ in de kinderwagen. Ons motto was die dagen: slaap=slaap. Een oververmoeide baby is moeilijker in slaap te krijgen dus dat wilde ik sowieso vermijden. Bij het volgende slaapje probeerden we het dan weer opnieuw. Nu gaat het top:
Luier, slaapzak, in bed, kusje, speentje, aai over zijn bolletje, lamp uit, deur dicht, slapen. En het werkt. Soms nog een keertje terug voor zijn speen, dan weer aaitje en deur dicht. Even volhouden maar dan leert je baby zelf in slaap te vallen (zonder huilen) en daar krijg je echt veel rust voor terug! Daarna kan je met de rest van de dagstructuur aan de slag.
Qua structuur doen wij nu na een slaapje eten aanbieden en de wakkertijd van maximaal 90 minuten goed in de gaten houden. Na 5 kwartier gaan we het slapen weer inzetten zoals hierboven beschreven en dat de hele dag door. Mijn ventje doet het hier erg goed op!💪

5 jaar geleden
Reactie op Jessica2722
Dit vond ik online en heeft mij erg geholpen om mijn baby te leren slapen. ...

Oh, als hij eerder slaapsignalen geeft, starten we natuurlijk eerder met naar bed brengen.
Verder probeer ik overdag wel elke 3 uur, maximaal 4 uur, te voeden en dit goed in de gaten te houden. Dit zorgt voor mij ook voor structuur. Succes!
5 jaar geleden
Slapen overdag is hier pet. Ze vecht altijd tegen haar slaap. En als ze in slaapt valt is ze na 10 min weer wakker. Op de arm aantal ze langer maarjeh peuter wilt ook aandacht. Dus een slaapritueel van weglopen en terug gaan zit hier echt niet erin. Komen vanzelf wel betere tijden...
5 jaar geleden
Heel consequent zijn gedurende de dag en nacht werkt goed bij ons. Zodra ze overdag begint te gapen (en ze voldoende wakkertijd heeft gehad) gaat ze in haar ledikant op haar kamer. Gordijnen deels open zodat er wel daglicht bij komt. Inbakerzakje aan, aai over haar bol en ik loop bij haar weg.
's Avonds krijgt ze sinds kort een badje, daarna ook inbakerslaapzak aan, nog een kus en slapen.
Realiseer dat de bedroutine die je nu aanleert, je nog vele jaren moet uitvoeren. Voor ons werkt short en sweet het beste. Ze sliep normaal pas om 23.00 uur na uren huilen. Nu hebben we twee avonden even doorgezet (wel altijd bij haar gebleven tot ze echt sliep en niet laten uithuilen) en slaapt ze binnen een paar minuten op haar eigen kamer, rond 20.00 uur. En kunnen wij daarna nog even op adem komen van de dag.
Taking Cara Babies op Instagram heeft veel goede tips voor slaap voor newborns. Ik zou haar daarna (vanaf 3 maanden cursus) niet aanbevelen want in haar cursussen gebruikt ze uithuilen wat bewezen schadelijk is voor baby's. Maar de gratis content van Instagram voor kleine baby's was voor ons alles wat we nodig hadden om een goed ritme te krijgen
5 jaar geleden
Overdag doet hij dutjes wanneer hij daar behoefte aan heeft in zijn parkje .
Savonds heb ik er een gewoonte van gemaakt om zijn laatste flesje boven te geven in bed bij mij meestal valt hij dan in slaap en na het boertje leg ik hem in zijn bedje .
Soms word hij weer wakker als ik hem in zijn bedje leg maar na 10 min valt hij zelfstandig in slaap.
In het begin lukte dit niet altijd maar met beetje doorzetting lukt dit aardig .
Hij is nu 2 maand.
5 jaar geleden
Reactie op NYVND
Ik ben er nu mee bezig maar weet soms niet zo goed wat ik moet doen als ik ...
Slaapzakje aan. Samen gordijnen dichtdoen, white moise aan, liedje zingen, in bed leggen, muziekknuffel aan