17 Reacties
5 jaar geleden
Oeh er is zoveel waar we niet op gewezen worden he? Ik blijf me er ook over verbazen.
Ik heb er zelf niet voor gekozen, omdat ik de navelstreng zo lang mogelijk wil laten uitkloppen en aan de placenta verbonden wil laten. Geen dagen hoor, maar als halve lotus.
Uitkloppen vind ik suuuuuper belangrijk en heeft direct effect op de gezondheid van mijn baby. Stamcellen opslaan is denk ik ook belangrijk, maar de kans dat je ze ooit nodig hebt is minimaal.
Hoe heb jij de afweging gemaakt?
5 jaar geleden
Wij twijfelden heel erg maar hebben er toch voor gekozen om het niet te doen en deze cellen zo veel mogelijk meteen aan het kindje te geven door alles goed te laten uitkloppen, des te minder de kans dat ze het later juist weer nodig zou hebben.. ik vond het oprecht een dilemma.. wel of niet opslaan? En daarmee dus wel of niet de navelstreng laten uitkloppen..
Verder inderdaad door niemand er op gewezen.. vreemd eigenlijk he?!
5 jaar geleden
Ik heb gevonden dat in de richtlijnen van de beroepsvereniging voor gynaecologen staat dat ze het afraden (2018 laatste update) dus misschien daarom dat ze het niet ter sprake brengen? Zie https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2018/09/Leidraad-Opslaan-navelstrengbloed-op-commerciële-basis-def-1-6-2018.pdf
Vind het ook lastig om over dit onderwerp nu echt goede (onafhankelijke) info te krijgen... Verloskundige staat er verder ook niet negatief tegenover ofzo toen ik het haar vroeg.
Lang over getwijfeld (en nog steeds wel), maar we doen het uiteindelijk niet.
5 jaar geleden
Reactie op Marii1709
Dit is wat ik er over kan vinden, dus of het heel zinvol is weet ik nog nie ...

https://babyopkomst.nl/navelstrengbloed-opslag/
Dit is de site
5 jaar geleden
Je verloskundige/gynaecoloog heeft dit bewust niet aangekaart omdat het commerciële bedrijven zijn die dit aanbieden :). De kans is zeer klein dat je kindje het nodig gaat hebben in de toekomst en mocht dat wel zo zijn dan bestaat er alsnog 50% kans dat het niet van zijn of haar eigen stamcellen kan worden gedaan. Er is een enorme stamcellen database waarbij de kans erg groot is dat er een match tussenzit en hier betaal je niets voor :).
5 jaar geleden
Hier zegt de verloslundige er kort iets over... Is commercieel bedrijf. Waar als je ook nog even door zoekt vast berichten ook tegen komt van gedupeerde ouders. Aantal jaar terug was dit hot item ivm dat van heel groot deel de opslag niet goed gegaan was en materiaal nu kwijt is.
5 jaar geleden
Wij hebben zelf ook een box klaar staan en willen ook dat het opgevangen word. Ik heb er ervaring mee dat familie leden en kennissen stamcellen nodig hadden en een match moesten vinden.. heel naar! En helaas lukt het vaak ook niet! Het zou toch fijn zijn als er eventueel iets klaar zou liggen wat je kan helpen? Het word anders toch weg gegooid. Het is ook niet alleen voor de baby zelf, maar het kan ook eventueel jou zelf, vader of broertjes of zusjes helpen!
5 jaar geleden
Ik had er inderdaad ook over gelezen en leek mij ook goed om te doen. Besproken met de VK en uiteindelijk ervoor gekozen het niet te doen. Kiezen er nu voor de navelstreng een tijdje uit te laten kloppen, hier zit ook nog veel bloed bij en de stamcellen van de baby. Het is inderdaad commercieel. Wanneer ons kindje ziek zou worden en een stamcel transplantatie nodig heeft, wil je toch niet de eigen stamcellen (waar wellicht dus "het foutje" inzit) hebben maar stamcellen van iemand anders. Maar ben het met je eens, ergens apart dat hier niet gelijk informatie over verstrekt wordt.
5 jaar geleden
Reactie op Malouvr
Oeh er is zoveel waar we niet op gewezen worden he? Ik blijf me er ook over ...
Hier zit ik nog steeds over te twijfelen, het uitkloppen vind ik namelijk ook erg belangrijk. Bij ons in de familie heeft iemand de stamcellen echt nodig gehad, stamcellen van anderen werden afgestoten. Maar helaas hadden ze de stamcellen niet bewaard, kindje is erg ziek geweest en vervolgens overleden.
Morgen heb ik een afspraak bij de gynaecoloog en zal het daar nogmaals aankaarten en naar zijn professionele mening vragen. Ben echt benieuwd hoe hij daar als professional in staat.
Het is zo’n lastige keuze! 🥺
5 jaar geleden
Reactie op Marii1709
https://babyopkomst.nl/navelstrengbloed-opslag/
Dit is de site
Dankjewel!
5 jaar geleden
Wij doen het niet. Ik ben wat dat betreft ontzettend wantrouwig. Wie zegt dat het er over 50 jaar nog is? Daarnaast willen mijn vrouw en ik een groot gezin, dus dan wordt het wel prijzig.
5 jaar geleden
Wij doen het wel. Heb zelf kanker gehad en ook deze optie besproken met Hematologe. Zij geeft aan dat er veelbelovende onderzoeken lopen met eigen stamcellen en herstel van diverse ziektes. Dus kosten tov risico voor ons het meer dan waard.
Ik zou het mezelf niet vergeven als ik het nu niet doe terwijl er over jaren heel veel mogelijk blijkt.