5 Reacties

3 maanden geleden

Hi, Ik volg ook even! Zit ook met dit probleem.

2 maanden geleden

Niemand?

2 maanden geleden

De punten waarvan je zegt dat je ze nu doet, lijken mij al heel volledig hoor :) en ik denk ook alles wat je kan doen. Ik ga ervanuit dat de logopedist ook tips geeft daar waar nodig. En jullie zijn al bij Pento geweest. Je schrijft dat je zoon een flinke achterstand heeft, maar bij Pento vonden ze het niet nodig hem verder te behandelen? Tja, ik heb verder dan ook geen tips. Zoals ik al schreef doe je al wat je kan en geef je hem zo een rijk aanbod. Als hij met dit rijke aanbod een achterstand blijft houden, dan zou Pento dat wel moeten erkennen (als er weinig aanbod is, kan er logischerwijs sprake zijn van een achterstand; is er een rijk aanbod en een achterstand, dan zou Pento mogelijk een vermoeden van TOS uitspreken gok ik [zo gaat het wel bij Kentalis waar ik werk])

2 maanden geleden

Ik weet niet hoeveel je zoontje al zegt, maar misschien kun je ook nog proberen om spelenderwijs spraak uit te lokken door hem twee opties te geven. Dus bijvoorbeeld “wat wil je op je brood? Pindakaas of chocoladepasta” “Kom we gaan spelen. Wil je blokken of auto’s” “We gaan naar buiten. Welke wil je aan?Schoenen of laarzen” en dan de twee opties laten zien. Of nog eenvoudiger “wil je die” (optie in je linkerhand) “of die” (optie in je rechterhand). En zo uitlokken dat hij bijvoorbeeld wijst en het woord “die” zegt. En vooral niet teleurgesteld of geïrriteerd zijn als hij niets zegt 😊 positief blijven en het stimuleren is denk ik het belangrijkst. Ik ben overigens geen professional, dus weet niet of dit een goede methode is.

2 maanden geleden

Hier gaf de opvang aan dat mijn zoontje nog niet echt duidelijk praat, wordt over 2 weken 3 jaar. ook met eten ziet ze dat hij wat aparts doet met z'n lip? Het is mij thuis nooit opgevallen met eten. praten doet hij wel en hij probeert ook veel duidelijk te maken. kleuren noemt hij al op, soms op z'n eigen manier (olanjo voor groen en rood) maar na correctie doet hij het wel goed. Kreeg de tip het eens aan te kaarten bij het CB. zal eens zien wat ze daar nog aan tips hebben. hier doe ik wel eens voorlezen, maar meneer heeft daar de geduld niet voor. Als ik vraag of hij lekker heeft geslapen en wat hij heeft gedroomd, dan wacht ik rustig af op antwoord. Ik zie hem dan zoeken naar de woorden