14 Reacties
5 jaar geleden
Hoi, bij onze zoon is 2 weken geleden het tongriempje en lipbandje gelasert bij de tongriem kliniek in groningen. Hij drinkt wel beter maar moet nog steeds wennen aan zijn "nieuwe" tong en lip en de spieren die hij dan moet gaan gebruiken. Ik had ook de hoop eindelijk borstvoeding te kunnen geven (Hij kon niet uit de borst drinken vanwege het lipbandje en tongriempje), maar de lactatiekundige gaf aan dat hij ook al maanden vruchtwater drinkt met dezelfde spieren en het daardoor even gaat duren voor hij gewend is aan de nieuwe spieren. Ook hebben ze er echt spierpijn van en kunnen daar last van hebben. De nazorg oefeningen zijn er om de wond niet dicht te laten groeien.
5 jaar geleden
Onze zoon zn tong riempje is ook door de vk geknipt en was ook niet ver genoeg. Wij ondervinden problemen met aanhappen hierdoor dus ik heb een lactatiekundige een mondonderzoek laten doen. Zij constateerde een nog steeds te korte tongriem en een te kort lipbandje. Onze zoon moet woensdag voor behandeling naar Groningen. Echt nodig want het lipbandje kan ook op latere leeftijd voor scheefstand van tanden en spraakproblemen zorgen
5 jaar geleden
Bij mijn zoontje is zijn tongriempje en lipbandje ook gelacerd. Ben erg blij dat dit is gedaan. De ingreep vond ik intenser dan het kieften bij mijn andere zoontje destijds, maar het is voor een goed doel. Je weet niet wat voor problemen het op latere leeftijd kan geven als je het niet laat doen. Wij hebben twee keer per dag na het laseren nazorg gegeven door met een hydrofieldoek over de wond te masseren zodat het goed heelt en het niet weer opnieuw vastgroeid zoals het was. Dit is natuurlijk niet zo een leuk gezicht om te doen bij je baby maar wel nodig. Enkel kostte het even wat tijd, twee dagen?, om opnieuw te leren drinken aan de borst maar dat ging ook wel weer snel goed.
5 jaar geleden
Wij hebben bij onze zoon en lipbandje en tongriempje laten weg branden. We zijn er erg positief over, want wr merken verbetering tijdens de voedingen. De wond nazorg is wel belangrijk om het weer vast groeien van het riempje tegen te gaan. Ik merkte ik er even aan moest wennen maar zodra je die wondjes masseren onder de knie hebt is dat geen probleem. En de nazorg bij de tongriemkliniek in Groningen is echt super fijn.
5 jaar geleden
Bij onze zoon met 6 dagen het tongriempje laten klieven.
Er werd ons verteld dat het verder geen nazorg nodig had, was een heel dun vliesje en de knip was niet groot.
Meteen daarna was er al verbetering te merken met drinken, zowel fles als borst.
Misschien ligt het er ook aan hoe oud te kleine is en hoe dik het vliesje is.
Anders voor de zekerheid een lactatiekundige naar laten kijken?
5 jaar geleden
Wij zijn ook naar Groningen geweest voor het laseren.
Bleek dat het op 4 plekken vast zat.
Tongriempje, lipbandje en beide wangbandjes.
Het kostte haar voor de afspraak erg veel moeite en energie om te drinken. Ze dronk daardoor maar erg kort.
Nu drinkt ze nog steeds kort, maar heel krachtig, hierdoor krijgt ze veel meer binnen en spuugt ze meer.
In Groningen zijn ze heel laagdrempelig.
Je krijgt 06 nummers mee om vragen te kunnen stellen aan de lactatiekundige of foto's te sturen als je ergens over twijfelt.
Wij moeten de oefeningen 3 a 4 weken blijven doen.
25 februari geholpen dus nu bijna klaar.
Ik zou echt gaan. Word ook verzekerd (in ons geval) valt onder tandarts kosten.
Ik kon op de 2e dag mijn tepelhoedjes achterwege laten.
Ze heeft ongeveer 24u pijn gehad bij het drinken.
Je krijgt een zetpil 60gram mee.
Ik heb zelf nog een doosje bij gekocht. (Etos en DA verkopen 60gram)
Deze hebben we voor de nacht nog weer gegeven.
We hebben er maar 2 nodig gehad.
Ik raad het aan.
Succes met je keuze
5 jaar geleden
Oja, de lactatiekundige daar vertelde dat je altijd weer een nieuw tongriempje krijgt na 2 weken. Daarom is die nazorg zo belangrijk.
Na 2 weken hou je m door nazorg dus op rek eigenlijk zodat wanneer hij terug groeit, hij langer word dan de vorige.
Het zijn geen leuke oefeningen maar volgens mij vind ze het vervelender dat je in haar mond zit dan dat het pijn doet.
Ik las bij iemand hier beneden dat ze het met een hydrofiele doek doen.
Ze leren je om het met schone handen te doen waarbij je je nagels kort houdt.
Lijkt me persoonlijk lastiger met zoon doek.
Maar misschien werkt het voor een ander op deze manier beter.
Wel schrok ik van alle info die je voor de tijd toegestuurd krijgt.
Ik raad aan om het de dag voor vertrek even goed samen door te lezen, wat je niet onthoudt leggen ze je daar wel weer opnieuw uit.
Maar t is wel van belang dat je t goed uitvoert.
Bij t nazorg gesprek bleek dat ik al die tijd een oefening verkeerd had gedaan.
Gelukkig was het in ons geval niet weer opnieuw "verkeerd" aangegroeid en hoefden we niet nogmaals te laseren.
Even een investering in tijd en energie maar zeker de moeite waard.
Ik als moeder moest tijdens de ingreep harder huilen dan onze dochter zelf 😅🙈
Word verdoofd met een zalfje.
5 jaar geleden
Reactie op JBN
Bij mijn zoontje is zijn tongriempje en lipbandje ook gelacerd. Ben erg bli ...
Inderdaad zoals hierboven beschreven door BlijEi met schone handen nazorg bieden. Bij ons werd geadviseerd het met een hydrofieldoek te doen, natuurlijk een klein puntje van een schone doek strak om je vinger trekken en dan over de wond heen wrijven. Maar dat zullen ze je daar ook uitleggen
5 jaar geleden
Wij laten het deze week laseren, ik had het sowieso niet willen laten knippen want de kans dat dat teruggroeit als geen goede nazorg wordt geboden is groot en kans op littekenweefsel en infectie is met knippen ook groter. Apart dat je vk het gedaan heeft en je niet naar een KNO arts heeft gestuurd, vooral als er een wat meer gecompliceerd tongriempje zat...
5 jaar geleden
Wij zijn nu terug thuis na lader behandeling in den Bosch. Hopelijk snel verbetering, zowel het tongriempje als het lipbandje zijn gelaserd. Nu elke voeding beide wondjes masseren 7-10 dagen. @miffy81 merk jij al verbetering?