30 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op meandbaby

Dankje dat je je ervaring deelt! Ik hoop het eigenlijk ook zo hier te doen. ...
Oh joh dat duurt nog wel een poosje voordat ze de link leggen dat hun speen hun troost geeft.. tot die tijd ligt ie bij mij op de kamer.. hoewel ik m snachts eigenlijk nooit in hoef te doen..ik denk nl. Dat als je de speen zo vroeg al weg haalt dat ze dan over gaan op de duim.. en die haal je niet weg😅..

2 jaar geleden

Hoi! Ik ben (naast moeder) logopedist en heb bij een cursus voor afwijkende mondgewoonten geleerd dat kinderen tot 9 maanden zuigbehoefte hebben. Daarna wordt de speen/duim een gewoonte die steeds moeilijker af te leren is. Mijn kindje (5 mnd) heeft ook een speen en ik laat hem die nog wel houden, omdat ik bang ben dat hij anders misschien gaat duimzuigen in de plaats. Opzich niet erg, maar wat lastiger af te leren. Maar verder ieder z'n ding, doe vooral waar je je goed bij voelt, je kunt het altijd proberen!

2 jaar geleden

Reactie op Ilsee8

Oh joh dat duurt nog wel een poosje voordat ze de link leggen dat hun speen ...
Ja dat lijkt mij ook

2 jaar geleden

Reactie op Peetjee

Hoi! Ik ben (naast moeder) logopedist en heb bij een cursus voor afwijkende ...
Dankjewel voor je imput! Ga jij dan vanaf 9 maanden afbouwen? Lijkt me ook een lastige leeftijd. Omdat ze het dan denk ik echt beseffen, maar je ze nog niet kan uitleggen waarom. Vraag voor de logopedist, haha: Wanneer welke leeftijd kan het de spraak etc gaan beinvloeden?

2 jaar geleden

Reactie op meandbaby

Dankjewel voor je imput! Ga jij dan vanaf 9 maanden afbouwen? Lijkt me ook ...
Opzich zou het ideaal zijn als het lukt om na 9 maanden te stoppen met de speen, maar ik ben nog niet zeker of ik dat echt wil, omdat het dan inderdaad lastig uit te leggen is. Het hangt er ook een beetje van af of je kindje eraan toe is ofzo, ik denk dat ik dat vanaf dan goed in de gaten ga houden. Te snel afscheid nemen van de speen, kan ervoor zorgen dat het kindje dan de duim neemt, en dat kan qua afleren echt nog wel een stuk lastiger zijn. Wanneer het duimzuigen echt de spraak gaat beïnvloeden is wat lastig te zeggen, omdat het een soort samenloop van 'afwijkende mondgewoonten' is dat ze dan vaak aanleren; het mondademen, slappe tong-/mondspieren, tongpers (tong tegen tanden stukken) tijdens het slikken en vervolgens ook het spreken 'met de tong tegen de tanden', wat zorgt voor het slissen bijvoorbeeld. Maar de slappe mondmotoriek zorgt meestal als eerste al aan opvallendheden bij de spraak, dat kan al op 2-jarige leeftijd zo zijn. Moeite om klanken goed te kunnen maken en daardoor niet goed verstaanbaar zijn vooral. Maar dat hoéft niet! Ik zou aanraden om wel tussen 1 en 1,5 jarige leeftijd te stoppen met speen en/of duimzuigen, maar ik weet ook hoe lastig het kan zijn!

2 jaar geleden

Voor degene die de speen hebben weggenomen, hoe hebben jullie je baby in slaap gekregen? Hier probeer ik het ook wel eens zonder speen, maar dan duurt het heel lang voor hij inslaapt en beweegt hij wild en het eindigt vaker in ontroostbaar huilen dan in in slaap vallen ... Laten jullie de baby dan huilen?

2 jaar geleden

Reactie op Esle

Voor degene die de speen hebben weggenomen, hoe hebben jullie je baby in sl ...
Wij hadden een pittige nacht met veel huilen, ontroostbaar inderdaad. Voor mij extra reden om door te zetten: dit wil ik niet nog een keer :’( Ik heb mijn dochter op mij laten slapen en huilen. Ik moest na de fles ‘s nachts soms wel 1,5 uur speentje terug geven en door de nacht heen ook meerdere keren.

2 jaar geleden

Mijn dochtertje had in begin heel erg zuigbehoefte en ook met het krampjes haalde ze er troost uit. Na ongeveer 2 en halve maand wou ze het alleen voor het in slaap vallen. Ze spuugde het zelf eruit als ze diep in slaap was. Hoefde dus niet terug in haar mond te doen. Nu is ze 5 maandjes en nogsteeds alleen voor bij het slapen en als ze in de kinderwagen is. Dus ik laat haar nog omdat ze er zonder huilen mee in slaap valt en niet overdag de behoefte heeft om hem te hebben.

2 jaar geleden

Vooral houden als het geen probleem is inderdaad zou ik zeggen.. Mijn dochter slaapt na 1,5 week zonder speen door! Van 19:00 tot 06:00. Ze slaapt meestal na paar min kletsen of mopperen in. Ik sta echt versteld! Van 2 uur bezig zijn om in slaap te krijgen (toen ze speen nog had) en meerdere keren per nacht op staan naar dit!

2 jaar geleden

Reactie op Esle

Voor degene die de speen hebben weggenomen, hoe hebben jullie je baby in sl ...
Mijn dochter kon zelfstandig in slaap vallen met speen. Toevallig was ze de dag dat we gingen stoppen met de speen ook al eens zonder speen zelf in slaap gevallen. Wij zijn de eerste avond nadat ze enkele minuten had gehuild gaan troosten en erna is ze niet meer wakker geworden tot 's morgens. We konden het zelf niet geloven. Van 5-6keer per nacht opstaan naar doorslapen. Sommige dagen vroeg ze nog een nachtvoeding, sommige niet en dan ineens geen meer.