41 Reacties
5 jaar geleden
Zo zitten wij met de zus van mijn vriend.. Bij ons 1e kindje hadden we een totaal onverwachte zwangerschap ik was pas 20 (zij ook) ze heeft meermaals gezegd dat zij het verstandiger vond op latere leeftijd kindjes te krijgen, nou vond ik dit best hard naar ons toe aangezien we beide stabiel waren 😆 nu 3 jaar later in verwachting van onze 2e, toen we dit aankondigde kreeg ze een rood hoofd en liep ze gewoon weg.. Via via weten wij nu dat ze ookal een tijdje bezig was met haar kinderwens maar tot op heden onvervuld.. Ik snap dat dit niet leuk is, onze 1e was er zonder "het proberen" totaal onverwachts en nu waren wij ook bijna een jaar bezig met 1 miskraam op 8 weken ertussen.. Dus beetje jammer.. Sindsdien hebben we niets meer van haar gehoord en staan wij ook niet te springen om contact op te nemen als iemand zo reageerd op jou 2e aankondiging.. 🙄
5 jaar geleden
Ik ben zelf heel hard hier in. Als je niet blij voor me kan zijn dan hoor je niet in mijn leven. Heb zelf ook 1 ‘beste’ vriendin verloren na 12 jaar vriendschap en een andere goede vriendin.
Maar wel heel rot voor je! Praat er met ze over, misschien kunnen ze er wat mee en komt het goed!
5 jaar geleden
Misschien is bellen en ze het heel direct vragen :).
Ik zelf ben altijd goed om dingen in te vullen voor mensen, en kom snel tot conclusies dat mensen kort af doen of iets dergelijks. Mogelijk geldt dat niet voor jou natuurlijk.
Maar als het contact toch al stroef loopt kan je net zo goed om directe duidelijkheid vragen denk ik.
5 jaar geleden
Oh wat vervelend😞! Erg jammer dat je niets meer van hun hoort. Ook al ligt in beide gevallen de situatie gevoelig toch denk ik dat je als echte vriendinnen elkaar alle geluk gunt. Jij gunt hun immers ook alle geluk. Ik heb zelf ook meer dan 2 jaar op onze eerste zwangerschap moeten wachten. In die tijd zijn er wel 5 baby’s om ons heen verwekt en geboren. Natuurlijk was ik verdrietig maar ik gunde altijd iedereen het geluk en kon echt genieten van alles lieve baby’s om ons heen. Misschien moet je proberen aan te geven hoe het voor je voelt dat het contact zo is verminderd. Het is een erg lastige situatie😌
Heel veel succes😘
5 jaar geleden
Hier helaas het zelfde. Bij de eerste al een aantal vriendinnen kwijt geraakt..
Maar nu we zwanger zijn van de 2de horen we van niemand meer wat.
Alles word afgekapt aan gesprekken.
Zo weet je wel op wie je wel en niet kan bouwen. Helaas..
5 jaar geleden
Reactie op Xxc
Zo zitten wij met de zus van mijn vriend.. Bij ons 1e kindje hadden we een ...
Ik was ook jaloers na mijn miskramen. Als ik een zwangere buik zag, wilde ik dat ook zo graag! Maar soms kun je je eigen gevoel even opzij zetten en blij zijn voor iemand... Hoe moeilijk dat ook is.
5 jaar geleden
Wat naar om te horen ! Probeer echt blij te zijn en te genieten van je zwangerschap , want het is zo iets bijzonders! Ik heb zelf 2 vriendinnen die niet blij voor mij waren . 1 ging hysterisch huilen . Wat ik vrij hypocriet vond , omdat ze zelf al 2 abortussen heeft gepleegd en vervolgens niet zwanger kon raken . De ander heeft me nooit gefeliciteerd, omdat ze het heel confronterend vond . Wat ik toen niet wist , is dat zij al lange tijd zwanger probeerde te worden , maar al 3 miskramen had gehad . Kon het haar ook niet kwalijk nemen , want kon me ook niet goed voorstellen hoe zij zich zou voelen . Nu een jaar later , ben ik met de eerste geen vriendinnen meer en met de ander heb ik hele goeie gesprekken gehad en heeft ze zich laatst ook verontschuldigt omdat ze me niet heeft gefeliciteerd toen der tijd . Ik zou proberen de confrontatie wel aan te gaan met je vriendinnen. Ik vind dat als je vriendinnen bent , dat je hoe dan ook blij moet kunnen zijn voor een ander en een ander het geluk ook gunnen! En echt , geniet van je zwangerschap want het gaat zo snel !! Veel succes , hoop dat je hier iets aan hebt :)
5 jaar geleden
Wij hadden ook een hele sterke kinderwens... Maar heb nooit jaloezie gevoeld naar vriendinnen.. Want ik gun ze alles van de wereld..
Dát je tijdens zwangerschap of net erna vriendinnen verliest heb ik wel meegemaakt.. Maar zoals hieronder.. Dat zijn geen echte vriendinnen..
Ik heb veel verloren.. Maar heb er door mijn dochter ook veel contacten bij gekregen.
5 jaar geleden
Vraag het ze op de man af...
Mijn beste vriendin wilt heeeel graag nog wen kindje.. helaas wil haar man geen kinderen meer en ze vind dat echt heel erg.. ik vond het in het begin moeilijk om haar te vertellen over onze zwangerschap omdat ik wist dat het haar ook ergens pijn kon doen..
Mijn oudste zus heeft al jaren een kinderwens.. toen ze eenmaal de juiste partner had gevonden kreeg ze tot 3 keer toe een herseninfarct in 24 uur.. hierdoor kwam alles op dat gebied stil te liggen.. ik vond het super lastig! Maar beide zeiden ze
Ondat het bij mij zo gaat kan en mag ik niet verwachten dat jij je wens niet achterna gaat! En zijn de beide oprecht super blij voor ons 💝
Je bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk
5 jaar geleden
Reactie op Lynne88
Oh wat vervelend😞! Erg jammer dat je niets meer van hun hoort. Ook al ligt ...
Dank je wel.. Het is mooi als je dat kunt: je eigen gevoel een plekje geven en blij zijn voor een ander!
5 jaar geleden
Reactie op amanda_esmee
Wat naar om te horen ! Probeer echt blij te zijn en te genieten van je zwan ...
Thanks!
5 jaar geleden
Ik vind dat het in vriendschappen ook gaat om een beetje balans. Mijn beste vriendin en ik zijn bijna op de dag af tegelijk begonnen met proberen, ik was na 5 rondes zwanger maar kreeg een miskraam en 3 rondes later was ik weer zwanger. Zij is nu nog aan het proberen en gaat binnenkort beginnen met de onderzoeken. Er is in onze vriendschap ruimte voor ons allebei. Zij onthoudt het als we een echo hebben of vraagt hoe het gaat met de babykamer en ik vraag of ze al een datum heeft voor de eerste afspraak en hoe ze erin staat en wat ze verwacht etc.
Zelfs ondanks de coronaperikelen spreken we elkaar nog bijna dagelijks en geven we elkaar ruimte voor wat ons dwarszit. Als je elkaar niks kan gunnen in een vriendschap weet ik niet of het een echte vriendschap is... Dan moet je voor jezelf bedenken of het je moeite nog waard is, want andersom is het dat blijkbaar niet..
5 jaar geleden
Niet schuldig voelen. Je moet je gewoon lekker blij voelen. En dikke middelvinger voor hun.
Leef je leven ❤
5 jaar geleden
Hier helaas het zelfde. Bij de eerste al een aantal vriendinnen kwijt geraa ...
Maar waarom nou hè ? Jaloersie denk je ?
5 jaar geleden
Je zegt dat je je schuldig voelt. Ik kan niet helemaal plaatsen waarom, mag hopen dat het níet is omdat je zwanger bent.
Maar reacties hieronder dat je je middelvinger moet opsteken naar die vriendinnen vind ik bizar.
Ik herken jouw situatie van twee kanten. Ik heb zelf moeite gehad met zwangere vriendinnen en merk nu zelf dat het in sommige vriendschappen stil is.
Mijn advies zou zijn om het concreet te benoemen dat je het contact mist, dat je graag wil weten welke reden daar achter zit. Het is aan hen om daar wel/niet op in te gaan. Als het contact weer op gang komt vind ik het belangrijk dat er een balans is tussen jouw vreugde over je zwangerschap (en misschien de mindere kanten van zwanger zijn) en andere zaken in het leven. Maar soms was mijn verdriet even zo heftig dat ik even tijd nodig had en mij daarna teveel schaamde om het contact weer op te pakken. Dus misschien helpt het om nog en keer heel expliciet contact te zoeken. Geen reactie, jij hebt je best gedaan, geen enkele reden tot schuld.
5 jaar geleden
Geniet van je zwangerschap meid het is een bijzondere ervaring die niemand je afneemt. Zo leer je wie je echte vrienden zijn!
En vergeet niet, jaloezie is een ziekte bij sommige mensen.
5 jaar geleden
Hier ook van beide kanten. Ik probeerde ook zwanger te worden en het lukte niet. Had het ontzettend moeilijk om naar verjaardag van ons neefje en nichtje te gaan want wij waren het enige kinderloze stel. Je hebt weinig aanspraak. Mijn neefje altijd gevoel gehad denk ik dat ik me zo rot voelde tussen de zwangere mama s en kinderen want hij kwam altijd knuffelen.. oeff om dan tegen die tranen te vechten... maar altijd mijn pokerface opgezet. Maar mijn ex schoonzusje laat zich nu niet meer van haar horen sinds ik zwanger ben (ze heeft zelf 3 kinderen) maar ze is juist zo jaloers dat wij zeker weten dat onze zoon niet de ziekte heeft geërfd waar haar kinderen misschien wel mee belast zijn. Ik heb daar weinig medelijden mee want hun hebben ervoor gekozen om hun hoofd in het zand te steken ondanks de ziekte 50% overdraagbaar is. Aan de ene kant vind ik het klote al is het maar een appje van goh hoe gaat het of wat fijn dat de ziekte bij jullie stopt. Maar ze laat nu haar ware aard zien en dat weet ik dan ook weer.
5 jaar geleden
Ben verbaasd over de vele harde reacties op deze post. Wij hebben ook wat mensen om ons geen waarvoor het waarschijnlijk lastig is te horen dat wij zo snel en makkelijk zwanger zijn geraakt (stellen die een stuk jonger zijn dan wij en die al langer aan het proberen waren). Maar ik geef hen liever even wat tijd en kan me inleven in de moeite die het hen kost om blij te zijn voor anderen. Dat komt uiteindelijk wel! Ik vind het erg rot voor hen en kan me (nu meer dan ooit) voorstellen dat het slikken is om al het geluk om je heen te zien. Een neef van ons (5jr jonger) en zijn vrouw hebben net gehoord dat ze onvruchtbaar zijn. Zijn erg religieus dus ik weet niet of zij voor ivf of andere hulpmiddelen openstaan. Heel lastig lijkt me dat! We geven hen gewoon even de ruimte nu. Echt onnodig om zo haatdragend te doen naar mensen die je je vriendinnen noemt. Jaloezie kan het zijn maar het is vast een stuk gecompliceerder dan dat en er komt ook vast veel verdriet en zelfs schaamte bij kijken aan hun kant 😔