25 Reacties
VRIEND
5 jaar geleden
Klopt had ik inderdaad gelezen. Lees ook dat moeders dit soms weigeren. Dus weet niet hoe en wat 🤷♀️
5 jaar geleden
Klopt, is voor de stolling van het bloed. Kindjes kunnen dit de eerste 3 maanden zelf nog niet aanmaken, daarom moet ke dot zelf ook geven als je borstvoeding geeft.
Als je dot niet wilt kun je dat in je bevallingsplan laten zetten.
5 jaar geleden
Dat wist ik niet.
Maar als je de placenta laat uitkloppen (halve lotusgeboorte) dan krijgt je kindje alles wat hij/zij nodig heeft.
Ijzer bloed vitamine k en alle andere benodigdheden die de placenta nog kan overbrengen.
Dan is een shot niet nodig en andere toepassingen ook niet. Dan heeft je kindje een hogere weerstand from the start.
5 jaar geleden
Reactie op Melodyvdst
Klopt, is voor de stolling van het bloed. Kindjes kunnen dit de eerste 3 ma ...
Ja. Maar ik heb mij dus dit keer wel verdiept. En als je bv wilt geven is de colostrum ook voldoende. Normaal geef je het zelf dus na zo’n shotje de 8e dag na de geboorte van de baby. Ik had er toen eentje gehaald van katoenzaadolie. Maar ik had hem ook gelijk aangelegd na de bevalling en hij had ook van het melk gedronken. En laatst zei de kraamzorg dus dat de colostrum melk goed beschermend is voor de eerste 14 dagen na de geboorte
5 jaar geleden
Reactie op Mommytobe2
Dat wist ik niet.
Maar als je de placenta laat uitkloppen (halve lotusgeboo ...
Als je geen vitamine K wilt dan moet je dit dus ook vooraf aangeven want wat ik dus achteraf heel flauw vind dat ze het na de bevalling pas vragen of je t oke vind. En dan ben je eigenlijk zo op dat je het later niet eens kan herinneren. Want dat was dus bij mij het geval. Ik kan mij dat moment helemaal niet eens meer herinneren. Ik was zo op na de bevalling. Ook dat de verloskundige dit helemaal niet ter sprake brengt vind ik ook weer vaag
5 jaar geleden
Reactie op Altay2018
Moeders weigeren dit, omdat er in de meeste vitamine K olie vanuit noten zi ...
Juist en die olie die ze in het ziekenhuis geven word dus van noten gemaakt. Mijn zoon was echt een halfjaar lang super onrustig. Ik heb het heel zwaar gehad toen. Wellicht dus door de vitamien K en de infuus die ik kreeg. Maar goed infuus moest gewoon want kon hem anders niet normaal bevallen. Was een sterrenkijker en na paar uur persen kon ik het niet meer alleen..
5 jaar geleden
Huh krijgt een baby altijd dat shotje? Ik heb dat helemaal niet meegekregen bij de 1e!
5 jaar geleden
Huh krijgt een baby altijd dat shotje? Ik heb dat helemaal niet meegekregen ...
Ik dus ook niet! Moest dus echt heeel diep na denken maar kon het mij alsnog niet herinneren tot dat de kraamzorg met dat idee kwam dat ik het dus op de papieren kon aflezen van het ziekenhuis. Waarschijnlijk was het mij of mijn man gevraagd maar toen ik aan het douchen was, kreeg hij het shotje helaas 😒
5 jaar geleden
Reactie op 12mei2024
Juist en die olie die ze in het ziekenhuis geven word dus van noten gemaakt ...
Dan neem je toch zelf vitamine K mee wat je zelf gekocht hebt? Zet het in je bevallingsplan en zet het klaar, zodat het duidelijk is dat je baby die vitamine krijgt en niet de eigen van het ziekenhuis.
5 jaar geleden
Reactie op Ditte_
Maar als de vitamine K in het ziekenhuis zo slecht zou zijn waarom geven ze ...
Waarschijnlijk is de dosis gewoon sterker aangezien je het zelf pas de 8e dag na de geboorte hoort te geven. Maar als je zelf dus al dag 1 mee begint denk dat dat ook wel oke moet zijn.
https://kiind.nl/vitamine-k-wel-geven-geboorte/
5 jaar geleden
Bij m'n eerst is dit tijdens de zwangerschap al aangegeven zodat we hier overna konden denken. Daarnaast staat het ook op veel van die lijstjes met wat je in huis moet halen. Na de bevalling is het ons nogmaals uitgelegd en gevraagd of we dit wilde.
Ik zie zelf geen probleem in het geven van vitamine k en vind het wel belangrijk om de bloedstolling goed te ondersteunen bij zo'n kleintje.
5 jaar geleden
Reactie op Mommytobe2
Dat wist ik niet.
Maar als je de placenta laat uitkloppen (halve lotusgeboo ...
Hier gaan we idd ook voor een halve lotusgeboorte. Door het uitkloppen van de navelstreng en het geven van borstvoeding krijgen ze alle nodige stoffen binnen. Elk wezen is (naar mijn mening) gemaakt om geboren te worden met alles wat die nodig heeft. Waardoor extra's mij niet perse nodig lijken. Het probleem is echter dat als je niet vraagt in het zh om de navelstreng te laten uitkloppen, dat ze er gelijk de klem opzetten waardoor al de belangrijke voedingsstoffen vanuit het placenta verloren gaan. Zo is het bij mij in elk geval bij de eerdere bevalling verlopen. En er wat toen ook niet gevraagd of ik het goed vond dat ze vitamine K kreeg. Is gewoon toegediend zonder toestemming.
5 jaar geleden
Reactie op Melissafranklin
Hier gaan we idd ook voor een halve lotusgeboorte. Door het uitkloppen van ...
Bij mij kwamen ze er zelf gewoon mee in het ziekenhuis dat ze de navelstreng nog even in tact lieten tot alles er doorheen was. Hierna mocht mijn man knippen. Was overigens wel in vraag vorm, het mocht ook gelijk geknipt maar ze gaf aan dat ze dit meestal standaard doen. Verschilt dus misschien per ZH of arts. Maar je kunt dit soort zaken oom altijd gewoon in je geboorte plan zetten, dan gebeurt er ook niets zonder toestemming
5 jaar geleden
Reactie op BaSam
Bij mij kwamen ze er zelf gewoon mee in het ziekenhuis dat ze de navelstren ...
Fijn dat ze erbij jou zelf om kwamen. Zo hoort het vind ik ook. Bij mij was toen ik in België woonde alles zo medisch mogelijk. Misschien lag het ook aan het ziekenhuis zelf, maar ik merk dat nu ik in NL woon het nogal anders gaat. Nu heb ik me goed geïnformeerd en alles in een geboorteplan gezet.
5 jaar geleden
Reactie op Melissafranklin
Fijn dat ze erbij jou zelf om kwamen. Zo hoort het vind ik ook. Bij mij was ...
Ik denk dat het echt per ziekenhuis verschilt en zelfs per behandeld arts/team hoe die dingen gaan, niet in het hele land hetzelfde NL of BE 🤷♀️
5 jaar geleden
Ik ga het aangeven dat ze het niet moeten geven. Een tip voor aanstaande ouders. Vitamine k blijkt niet goed te zijn voor de baby s, en weten jullie waar goed v die vitamine zit? Navelstreng... ik heb bij allebei mijn jongens de navelstreng niet gelijk laten doorknippen. Kwartier/ half uur laten wachten, soms pas als de placenta er is dan pas laten doorknippen. Misschien even google n wat het allemaal doet met je kind en hoe goed en gezond het is om het later te laten doorknippen