15 Reacties

2 jaar geleden

Eigenlijk heb ik het zelfde probleem, Als hij geen middagdut doet, wilt hij al om ongeveer 18:00/19:00 slapen, lijkt een goed idee maar werd ineens wakker middrnacht, en maar niet kunnen doorslapen. Ik laat hem tog nog ongeveer een uur een middagdut doen, en ja moet hem wakkerschudden馃檲 Sinds de zomertijd slaapt ie best laat Bijna om 21:00 uur Hij is wakker ongeveer om 08:00 uur in de ochtend. Mijn tip is laat haar nog die middagdutjes doen, en ja het ontwaken kan lastig zijn, maar zal er mischien aan wennen. Een heledag met een peuter lijkt mij voor hun en voor ons zelf ook best wel zwaar Dat momentje doet veel voor mij mentaal en fysiek Succes

2 jaar geleden

Mijn meisje van nu 2 jaar en 5 maanden slaapt sinds een maand niet meer overdag en ik wilde dat ik veel eerder met die dit gestopt was eerlijk gezegd. Vanaf 2e verjaardag was het steeds meer drama. Laat slapen s avonds, van 21 uur naar 22 uur, naar nog later. S ochtends was ze steeds heel vroeg wakker (5.30 ofzo), sliep heel licht s nachts dus ook van alles wakker (we slapen samen) en dan s middags moe. Soms sliep ze wel, maar regelmatig ook niet. Lag ze te spoken in bed. Sliep ze wel en maakte ik haar wakker was ze echt boos en chagrijnig. Iedereen zei ze is te jong om geen middagslaapje meer te doen het is een fase. Na 4 maanden was ik het zat en dacht ik helemaal geen fase ze hoeft dat slaapje gewoon niet meer. Ik was er op een gegeven moment echt klaar mee. Elke avond was ik uren bezig met haar en vanaf s ochtends vroeg ook weer, dus toch gestopt. Het is een verademing. Ze slaapt nu gewoon als ik haar s avonds in bed stop om 18.30-19 uur en ze slaapt ook s ochtends langer uit. Als ze om 6 uur per ongeluk wakker wordt kan ik zeggen het is nog te vroeg slaap nog maar even verder. Dat doet ze dan tot 7.30-8 uur. Dat was eerder ondenkbaar. Na 5 uur wakker was begin van een nieuwe dag. En ze slaapt diep, niet meer om de klipklap wakker s nachts. Al met al maakt ze meer uren dan ze deed toen ze nog wel een middagdutje deed en ik denk ook kwalitatief veel betere slaap. Ik dacht ook pff dan heb ik de hele dag een peuter en geen rust meer, maar eigenlijk valt me dat 100% mee. Je hoeft namelijk ook geen rekening te houden met weggaan of iets dat er geslapen moet worden en doordat de dag niet meer zo achterlijk vroeg begint ben ik zelf veel uitgeruster en kan ik dus ook meer hebben. Het was even een weekje wennen met aan het einde van de dag een moe kind dat moeite had om wakker te blijven, maar ze is het inmiddels al helemaal gewend. Ik wil niet meer anders. Overigens zat ze altijd al aan de onderkant van de range van het aantal slaapuren dat wordt geadviseerd voor haar leeftijd. Als baby al. Kennelijk niet veel slaap nodig

2 jaar geleden

Met Lars zijn we met 2 jaar en 3 maanden gestopt met zijn middagslaapje. Daarvoor de ene dag wel en de andere dag niet. De nachten werden daardoor veel beter en ook in de avond geen problemen meer. Ieder kind is anders, kijk naar jouw eigen kind en doe wat jij denkt dat goed is.

2 jaar geleden

Oh wat fijn die herkenning! Hier is slapen ook echt een drama S'avonds niet meer willen, en s'middags (zoals nu) om 14.45 omvallen, maak haar naar 3 kwartier wakker met heel veel moeite. Ze geeft wel aan dat ze dan heel moe is (zit ook in een groeispurt). Ben benieuwd naar alle andere ervaringen en tips wat qua schema ofzo aan te houden of juist los te laten.

2 jaar geleden

Reactie op Vivir la Vida

Oh wat fijn die herkenning! Hier is slapen ook echt een drama S'avonds niet ...
Ja ik zit hier ook met een baby van 9maanden. Ik ben er nu even 3d alleen mee want de opvang is dicht 馃槣dus ik ga ze nu die 3d toch even laten dutten, zodat ik zelf wat kan rusten en donderdag toch eens proberen te skippen

2 jaar geleden

Reactie op Juuuuuuules

Ja ik zit hier ook met een baby van 9maanden. Ik ben er nu even 3d alleen m ...
Pittig is deze he 馃檲 Hier elke dag een gevecht en minimaal rond 22 uur naar bed... ze valt elke keer tussen 14.30 en 15.30 in slaap waardoor het s'avonds gegarandeerd drama is. Proberen dutje aan te bieden, werkt ook niet. Probeer haar nu (om 14.30 in slaap gevallen), te laten slapen tot 15.15 zodat ze vanavond misschien toch iets eerder gaat slapen. Probeerde haar net al wakker te maken maar die ligt nu diep te slapen haha Als er mensen zijn die tips hebben, of do's en don'ts, ik hou me aanbevolen haha.

2 jaar geleden

Hier kindje bijna 2,5 gister geen middag slaapje en sliep om 18 uur binnen 5 min tot vanmorgen 8:15 en vanmiddag 1,5 uur geslapen tot 14:30 Lekker buiten gespeeld en gebadderd hopelijk slaapt hij nu sneller dan afgelopen dagen 馃槗 (de dagen voor gister )

2 jaar geleden

Reactie op susanne1989

Hier kindje bijna 2,5 gister geen middag slaapje en sliep om 18 uur binnen ...
*denk dat al deze verhalen te maken hebben met de overgang van 1 naar 0 slaapjes en ieder kindje doet dit op zijn of haar eigen manier maar het is idd niet makkelijk Niet laten slapen zijn ze vroeg kei moe en wel laten slapen Hoelang dan Max voor nog genoeg slaap hoor de avond

2 jaar geleden

Onze dochter is ook bijna 2,5 en ik herken wat je zegt over laat in slaap vallen en bij ingekort dutje chagrijnig wakker worden. We laten het voor nu nog even wat het is. Ze heeft haar middagslaapje duidelijk nog nodig en dat ze 's avonds dan pas rond 20.30u in slaap valt, tja... ze slaapt dan tot 8.00u ongeveer, dus heeft ze toch haar uren gemaakt. Als het middagslaapje straks eraf gaat, zal ze 's avonds ook eerder in slaap vallen.

2 jaar geleden

Onze kleine is bijna 2,5 jaar. Zo net na zijn tweede verjaardag deden wij een slaapje van anderhalf uur (12.30 - 14.00). Aangezien hij op de opvang altijd van 13.00-14.30 slaapt, dacht ik dat het wel een mooi moment zou zijn om dat middagslaapje af te bouwen en vooral ook omdat hij in de avond pas tussen 20u en 21u in slaap viel. Resultaat: een chagrijnig kind dat in de middag niet wakker wil worden. Sindsdien weer teruggegaan naar eerder slapen. En nu slaapt hij van 11.30 tot ergens tussen 13.30/14.00. We hebben een vrolijk kind dat van uit zichzelf wakker wordt in de middag. In de avond valt hij nu rond 20.30u nog steeds in slaap maar dat komt omdat hij gewoon aan het rekken is. Volgens mij gaat hij over 2 jaar zeggen dat hij eerst al zijn Duplo stenen op kleur en grootte moet sorteren voordat hij kan gaan slapen, haha! Wij vinden het op dit moment prima. Blijkbaar heeft hij zijn middagslaapje nog nodig, in de avond probeert hij van alles maar hij slaapt daarna gewoon door tot 6.30/07u. We vinden het best. Hij is hartstikke actief en druk gedurende de dag en die slaap wilt hij nog.

2 jaar geleden

Hier gaat hij nog steeds tussen de middag even slapen (en ik ook 馃槆). Hij slaapt nog steeds van 12:30 tot 14:30 soms. Soms op de opvang slaapt hij pas tegen 13:30. Merk dat hij het nog steeds nodig heeft. Paar keer overgeslagen omdat we onderweg waren en hij niet in slaap viel. Toen elke keer een hangerig huilerig jochie gehad

2 jaar geleden

Hier is het echt heel geleidelijk gegaan. Elke keer als hij 's avonds moeilijk in slaap viel (was al voordat hij 2 werd), hebben we z'n middagdutje een half uur ingekort. Hij werd dan wel chagrijnig wakker, maar na een half uurtje meestal wel weer zichzelf. Toen hij 2 werd zorgde zelfs dit halve uurtje er al voor dat ie s avonds uren wakker lag. Toen zijn we het middagdutje helemaal over gaan slaan. Soms had ie wel een dutje nodig, maar meestal niet. Hij valt nu nog wel eens aan het eind van de dag in slaap in de auto voor max 30 minuten.

2 jaar geleden

Wanneer onze zoon 2 jaar en 4 maanden was wou hij van de ene dag op de andere niet meer slapen. Is ok茅 voor ons, dus geen gevecht met het bed en zo slaapt hij s nachts beter.

2 jaar geleden

Reactie op Chitje

Mijn meisje van nu 2 jaar en 5 maanden slaapt sinds een maand niet meer ove ...
Dit lijkt wel echt exact ook mijn situatie met mijn zoon! Bizar. Ik heb na het lezen van jouw bericht ook hetzelfde gedaan. Ik trok het niet meer om urenlang s avonds bezig te zijn met hem en dan s nachts ook weer. Hij drinkt s avonds ook nog bij mij, ik werd helemaal gestoord van dat gepluk aan m鈥檔 lijf urenlang. Nu is hij 5-10 minuutjes aan het drinken en valt in slaap. Wat een verademing inderdaad!!! Echt wij hadden ook al veel eerder dat middagslaapje moeten skippen. Heb wel dat we om de paar dagen toch nog even slapen overdag. Gewoon omdat het dan toch nog wel even lekker is :) maar goed, dat doen wij zelf ook wel eens toch..

2 jaar geleden

Wij zijn hier ook echt mee aan het stoeien. Geen idee waar we goed aan doen. Naar bed wil ze niet tussendoor en rekt uren door. Ze is ook pas zindelijk dus zegt ze iedere keer dat ze moet plassen. Ze plast dan ook netjes in t potje en gaat daarna slapen. Als we haar wakker maken na 1,5 uur is ze stik chagrijnig met een driftbui tot gevolg. In de avond zijn we een uur bezig om haar te laten slapen. Om 19:00 uur gaan we het bed ritueel beginnen en om 19:30 is het klaar. Ze roept dan nog eens als ze moet plassen en probeer haar daarna maar weer in bed te krijgen 馃槵 Ze slaapt dan pas om 21:00 uur (zonder dat we op haar kamer komen) terwijl ze de volgende ochtend optijd haar bed weer uit moet voor de opvang. Onze dochter is nu 2 jaar en 4 maanden. Tips zijn zeker welkom.