23 Reacties
5 jaar geleden
37 weken was schatting 3300 a 3500 gram, ik kan het goed los laten en ik heb vertrouwen op gynaecoloog/ verloskunden
Bij 39 weken weer terug, voor nieuwe schattig.
Bij 39 weken maken wij nieuw plan
Ik hoef alleen naar gynaecoloog voor de groei echo
5 jaar geleden
Geen zorgen over maken.. Het komt echt goed.. Je kunt zelfs met een mini baby een hele heftige horror bevalling hebben terwijl deze er missch zo uit floept..
Mijn dochter was steeds te groot op echo's. Uiteindelijk wel gewacht tot na 40 wk en met 40+4 ingeleid.. 4400 gram.. Bevallingsduur: 4uur
Nu ben ik zwanger van een zoontje en was hij steeds gemiddeld.. Met de groeiecho met 33+5 bleek hij ineens 3 kilo geschat.
We hebben afgesproken dat ik t afwacht tot 39 wk en ze dan kijkt of ik ontsluiting heb.
Het liefst beval ik op de natuurlijke manier, maar als t noodzaak heeft eerder te halen is t niet anders..
5 jaar geleden
Twee weken geleden had ik een groei-echo bij 33 weken waarbij baby werd geschat op 2200 gram (rond 40 weken dan op zo’n 3600 gram) Hij loopt de gehele zwangerschap eigenlijk qua groei een week of meer voor op de termijn. Nu moest ik vandaag voor een GUO naar het ziekenhuis vanwege een overslagje in de hartslag, op zich al spannend, waarbij ze ook even het hoofdje en de bovenbeentjes van de baby hebben gemeten en werd gezegd dat het een flinke jongen is (bij 34 + 6 wordt alles geschat op 36/36+ weken). Elke keer bedenk ik me dan ook dat hij als kool groeit en wat dat kan betekenen voor de baby en bevalling. Maar aan de andere kant volgt hij een mooie curve en is de mate waarin hij qua groei wordt geschat ‘voor te lopen’ eigenlijk al die tijd stabiel. Mijn verloskundige heeft gezegd dat de kwaliteit van de weeën als motor van de bevalling meer zegt dan de grootte van de baby met het oog op hoe goed danwel moeizaam een bevalling kan verlopen. Maar ik vind het ook spannend hoor 😊
5 jaar geleden
Ik was van mijn dochter bevallen met 42 weken en ze was 4 kilo en ze zeiden toen al de hele zwangerschap dat het een flinke baby was. De bevalling opzich was goed te doen.
5 jaar geleden
Mijn kindje wordt op 3700 geschat bij 40 weken, maar mijn verloskundige vond dit eigenlijk beter dan een te kleine baby. Zij geeft aan dat het gewoon betekent dat je kindje het goed heeft in je buik. Heb je de groeicurve ook gezien bij je verloskundige? Want ik heb ook één meting in het ziekenhuis gehad (bleek verkeerd gemeten, pff) waar ik me zorgen over maakte maar toen ik de groeicurve zag bleek alles netjes te verlopen.
5 jaar geleden
Ik heb der eentje van 4230 (nr 1) en eentje van 3800 (nr 2) gehad. Die zwaardere ging ‘makkelijker’ dan de lichtere. Lag er gewoon veel beter voor. Ik zou me er niet zo druk om maken. Ik ken zat dames die meerdere kids hebben die tegen de 4 of zelfs over de 4 kg waren. Ook thuis bevallen, zonder complicaties. Onze kleine man zit nu op p90 en zal volgens prognose net zo groot danwel groter zijn dan zn zussen bij 40 weken. Komt vast goed! 😊 Stress van het druk maken is nog slechter. Als je VK zich niet druk maakt, zou ik dat ook niet doen 😊
5 jaar geleden
Ik ben 36+5 en met 30 weken zat hij boven de max (p90)😬. Bij 34 weken zat hij boven het gemiddelde en morgen weer een groei echo in het zhuis ben al die tijd op controle bij het zhuis ipv VK. Maar vind het ook erg spannend. Mn dochtertje is nu 5 en is geboren met 3500 gram. Het kan zijn dat hij boven de 4kg gaat wegen en mama is 1.58🥴. Ik wacht morgen af wat ze zeggen. Soms maak ik mij druk en soms weer niet, maar hoe dan ook hij komt op de wereld😁. En nu lig ik al een week in bed zoveel mogelijk en hij is zoooo ingedaald dat mn buik zo laag hangt en naar voren. Het is een soort van gewicht heffen 2.0🤦🏽♀️.
5 jaar geleden
Mijn 1e zoon was ook boven gemiddeld. Uiteindelijk met 40+1 geboren met 3740 gram. Voor ons perfect!
Nu ben ik 36 weken en ook weer een boven gemiddeld ventje. Ze schatte hem 2 weken geleden op 2940 gram. Maandag nog een extra echo en adh daarvan bepalen ze of ze me gaan inleiden.
5 jaar geleden
Groeiecho met 32+2 2687gram, 34+6 3582gram.. p99,7 en willen pas inleiden met 39 weken, hoe dan ook medisch en ze willen het iig proberen voor het eventueel een keizersnede word.. ik vind het echt belachelijk laat.. wil zeggen dat meneer nu met 37 weken al 4 kilo is en ik moet nog 2 weken wachten, stel dat hij nog een groeispurt maakt is hij straks misschien wel 5 kilo 🤷♀️ morgen gesprek met de gynaecoloog, hiervoor 2 gesprekken gehad en beide keren bleven ze bij 39.. ik wil gewoon dat ze optijd inleiden zodat de kans op een keizersnede kleiner is, duim voor me morgen 🤞 oja krijg geen groeiecho meer ze zeggen: “hij is groot en word alleen nog maar groter dat weten we nu” en “als het niet past weten we dat voor de volgende”

5 jaar geleden
Reactie op kikjaa
Groeiecho met 32+2 2687gram, 34+6 3582gram.. p99,7 en willen pas inleiden m ...

De meeste kindjes komen in de laatste weken nog zo’n 20-30 gr per dag aan. Ik ken meerdere vrouwen die op een natuurlijke wijze zijn bevallen van een kindje van 5 kilo. Zoals hier ook al te lezen kan een kleine baby ook een heftige bevalling veroorzaken, dus het zegt niet zoveel! Nog even geduld dus en proberen niet te druk maken, je hebt er geen invloed op :)
5 jaar geleden
Reactie op kikjaa

Wow dat is apart!
tegen mij zeiden ze dat als mijn baby 4kg zou worden ze me zouden inleiden op tijd. Terwijl mijn eerste kindje 3700 gram was, wat ook niet klein is. Raar dat ze jou laten lopen zolang met een grote baby! Maar ook die krijg je wel eruit hoor 🥳
5 jaar geleden
In mijn verloskundige praktijk is er dit weekend een kindje geboren van 5700! Gram. Gewoon thuis en zonder pijnbestrijding dus. You can do this 👊🏽👊🏽
5 jaar geleden
Reactie op kikjaa

Hier hebben ze hetzelfde beleid.. (overigens pas medisch na 40 wk bij onze verloskundige)
Ben er zelf eigenlijk wel blij mee.. Mn dochter werd met 40+4 gehaald, maar was heeft wel 'last' gehad van die inleiding..
Hoe langer hij de tijd krijgt om er zelf klaar voor te zijn, hoe beter..
Het gewicht van het kindje zegt niet zoveel over of het past of niet, al snap ik je angst echt wel.. Als je kindje er goed voor ligt kan je lijf dit! Heb vertrouwen!
5 jaar geleden
Met 37.4 geschat op 3800gram. Ik heb ook zwangerschaps suiker en maakte me toch een beetje zorgen aangezien ik dinsdag (38.5) controle heb bij de gynaecoloog. Met 34.5 zat ze net boven de gemiddelde lijn en laatste weken toch flink gegroeid, wat zal deze week nog mee wegen. Ik wacht (in spanning) af tot dinsdag.