18 Reacties

één jaar geleden

Waarom zou je het veranderen als het goed gaat zoals je het deed?

één jaar geleden

Wat is de reden van het advies van het CB? Wij geven namelijk ook de fles in een donkere kamer. Daarna tandenpoetsen en naar bed

één jaar geleden

Bij het cb zeiden ze dat dit de periode is om oude gewoontes af te leren en nieuwe aan te leren. En ook dat we z’n tanden moeten poetsen voor de fles. Maar ik vind het helemaal niet leuk zo :( Wat zou anders een moment kunnen zijn om deze gewoonte te veranderen?

één jaar geleden

Reactie op MevrJo

Wat is de reden van het advies van het CB? Wij geven namelijk ook de fles i ...
Ik moet zeggen dat ik niet precies weet waarom, misschien om te zorgen dat hij die fles niet nodig heeft om in slaap te kunnen vallen?

één jaar geleden

If it ain't broken, dont fix it. Hier ook flesje pap voor bed gaan, werkt als een trein 🙂

één jaar geleden

Reactie op Estherlaura

Bij het cb zeiden ze dat dit de periode is om oude gewoontes af te leren en ...
Ik voed mijn kindje 's avonds ook nog in slaap. Of half in slaap. Het CB heeft veel regeltjes over 'hoe het heurt', maar kindjes wereldwijd worden al honderdduizenden in slaap gevoed. Volgens mij is dat heel natuurlijk en normaal, en bovendien voor ouders en kindje ook een hele fijne ontspannen manier. Wij volgen ons kindje hierin gewoon totdat ze zelf weer anders gaat slapen. Heb er alle vertrouwen in dat dit niet nog jaaaaren doorgaat. Mijn tip: volg je eigen mama-gevoel en doe wat voor jouw gezin het meest prettig is.

één jaar geleden

Hier viel ze eerst ook altijd met de avond (half) in slaap, maar tandenpoetsen moet nu ook nog na de fles nu ze tandjes heeft gekregen dus ga ik na de fles nog even lezen en tandenpoetsen en daarna nog samen met haar in het donker even nazitten/kroelen. Soms valt ze in slaap, soms niet. Ik leg haar meestal na 10 minuten in bed. Indd gewoon lekker doen wat voor jullie werkt :)

één jaar geleden

Hier uiteindelijk de fles als "toetje" gegeven na het eten. Nu inmiddels is dat ook vervangen door yoghurt. Niet omdat het van het cb moest ofzo, maar ik vind het een fijne gedachte dat mijn meisje zichzelf kan redden met in slaap vallen zonder afhankelijk te zijn van zoiets. Kan me ook voorstellen dat anderen het juist fijn vinden en er aan vast houden. You do you ☺️

één jaar geleden

Reactie op Estherlaura

Bij het cb zeiden ze dat dit de periode is om oude gewoontes af te leren en ...
Huh moet tandenpoetsen niet juist ná de fles? 😅

één jaar geleden

Reactie op Kristianne vdb

Huh moet tandenpoetsen niet juist ná de fles? 😅
Oeps, ja! 😊

één jaar geleden

Reactie op Boebeertje

Hier uiteindelijk de fles als "toetje" gegeven na het eten. Nu inmiddels is ...
Hier hebben we de fles nooit in een donkere kamer gegeven, alleen nachtvoedingen werden destijds op onze slaapkamer gegeven. We hebben bewust altijd gekozen om eten en drinken los te zien van het naar bed gaan. Nu is de laatste fles inderdaad vervangen door een portie yoghurt. Daarna wordt er soms nog gespeeld. Het bedritueel begint hier bij zwaaien naar de poes (en evt papa/mama) en dan tandenpoetsen, naar boven omkleden etc… Ik denk dat het aanleren van een nieuwe gewoonte nooit helemaal zonder protest zal gaan. Het is even zoeken naar mate van protest dat past bij je kindje en jou. Hier bouwen we vaak af; eerst zoveel mogelijk compenseren door nabijheid etc. Naar mate je langer aan het “afleren” bent, ook de “compensatie” af bouwen. Belangrijk is vooral consequent te blijven. 😊

één jaar geleden

Hier doen we hetzelfde ritueel als altijd, alleen nu tijdens fles een lichtje aan en daarna poetsen. Licht uit, liedjes zingen, knuffelen en dan op bed. Duurde de eerste tijd ook wat langer voor hij sliep maar intussen is hij het gewend en valt hij vrij snel in slaap. Als hij gewend is de fles op het eind van jullie ritueel in zijn kamer te krijgen, zou ik niet al te veel in 1x omgooien maar kleine stapjes.

één jaar geleden

Wij geven zijn flesje in zijn slaapkamer😊. CB kan van alles zeggen, maar als je kleine overstuur van raakt zou ik het houden zoals jullie het eerst hadden. Je hoort zoveel adviezen, maar uiteindelijk weet jij als ouder wat goed is. Je bent dan ook deze enige die je kind het allerbeste kent, CB ziet je kleine maar een aantal keer.

één jaar geleden

Wij zijn uiteindelijk het flesje gewoon beneden gaan geven. Daarna nog even kroelen, dan naar boven. Wassen, omkleden en tanden poetsen. Dat ging eigenlijk beter dan verwacht. Geef het in ieder geval wat tijd.

één jaar geleden

Wij doen fles op de bank, vitamine d druppels, tanden poetsen, pyama en dan naar boven naar bed, slaap liedje en neerleggen

één jaar geleden

Wij gaven het flesje ook boven als laatste voor het slapen, maar zijn steeds meer beneden en minder boven gaan geven. (Dus eerst 20 beneden/160 boven, 40 beneden/140 boven, 60 beneden/120 boven enz...). In slaap van gaat nog steeds wel eens gepaard met wat gehuil, maar gaat best aardig. Verder ons normale bed ritueel, alleen tandenpoetsen in de avond is er bij gekomen sinds de hele fles beneden wordt gedronken. Overdag geven we nog wel een heel flesje naast het bed, want anders gaat hij echt niet slapen.

één jaar geleden

Het gaat vast vooral om eerst de fles en tandenpoetsen. Daar worstelen wij ook mee.

één jaar geleden

Wij geven de fles ook beneden, dan nog even kroelen op de bank en spelen (rondjes om de tafel lopen 😅). Vervolgens omkleden, dat is meestal beneden en dan naar boven om tanden te poetsen. Dan nog even knuffelen en naar bed. Meestal volgt er wat protest als ik de kamer uitloop, een paar klagende huiltjes en met een minuut ligt ze vaak al wel rustig of zelfs al te slapen.