Hallo allen,
Mijn dreumes is nu net 12 maanden.. en ze is echt al vanaf 9 maanden enorm voorzichtig. Ik dacht dat ze eruit groeit maar ik zie het nu nog steeds terug bij haar. Ik merk dat ze heel veel kan, maar het gewoonweg niet durft. Of teveel nadenkt. Ze heeft geen achterstand op zowel groffe als fijne motoriek, loopt goed thuis rond, buiten ook met schoentjes, houdt dingen correct vast en kan alles goed oppakken.
Voorbeelden van voorzixhtigheid: met 9/10 maanden was ze al voorzichtig op de bank. Ze valt er niet vanaf en loopt altijd netjes erop. Ook op de commode. Ik kan weglopen en ze blijft netjes zitten/liggen en kijkt heel bewust naar beneden omdat ze weet dat ze kan vallen. Zo knippert ze vaak beiden ogen dicht wanneer ze uit balans raakt en redt haar zelf dan ook direct. Dat merkte ik toen op en dit zelfde ‘voorzichtige’ gedrag is nog bij 13 maanden. Het is ook zo met nieuwe gezichten… ze is heel eenkennig en heel voorzichtig. Ik merk dat ze extra aandacht nodig heeft wat betreft het durven doen ipv het daadwerkelijk doen.
Zijn er andere moeders met bange/voorzichtige kinderen? Is er een reden waarom een baby/dreumes al zo vroeg zo angstig kan zijn?