27 Reacties

4 jaar geleden

Wij hebben het zo geregeld dat ik van 4 naar 3 dagen ga om te werken, dit om meer tijd met de kleine meid door te brengen. Iets wat ik zelf wel belangrijk en fijn vind. De kleine meid zal 1dag naar een kdv gaan, 1dag bij mijn ouders en 1dag naar mijn schoonouders. Hun wilden erg graag een dag oppassen en voor ons scheelt het natuurlijk in de portemonnee. Ik hoop dat ik op ma, di en do zal gaan weken, maar dit weet ik helaas pas erg laat of daar aan voldaan wordt. Voor nu heb ik de maandag kdv aangevraagd, aangezien de andere 2 dagen dus geregeld zijn met de oma's. Zelf werk ik in de kinderopvang en ma, di en do zijn altijd wel erg drukke dagen. De woe en vrij zijn wat rustiger. Het is dus maar net wat jij zelf fijn vindt voor je kindje, aangezien je erg flexibel bent met je werk. Daar in moet je dus je eigen gevoel gaan volgen. Over het ouderschapsverlof kan ik niks vertellen want dat ga ik dus niet doe. Ik ga gewoon van 36uur naar 27uur werken.

4 jaar geleden

Ikzelf heb onze dochter ingeschreven bij een onthaalmoeder dit word berekend via inkomen. Ik neem eerst voltijds ouderschapsverlof op. In België krijgen we een vast bedrag tijdens de ouderschapsverlof van juist geen 800 euro per maand. Doordat ik het ouderschapsverlof van onze oudste ook nog heb ben ik thuis tot de baby 1 jaar is. Maar vanaf september gaat die al wel 2 dagen naar de onthaalmoeder om te wennen aan de nieuwe situatie en al wat te wennen aan de mogelijke bacteriën

4 jaar geleden

Wij hebben in tegenstelling tot de eerste gekozen voor de creche 4,5 dagen. We werken beide full time, de eerste gaat naar school dus woensdagnamiddag is belangrijk. Familie lukt niet meer, mijn mama heeft haar rust nodig,mijn schoonmoeder woont in Senegal en mijn zussen gaan beide ook full time werken. Vanaf oktober 2022 ga ik 4/5 werken met mijn ouderschapsverlof. Dan ben ik woensdagnamiddag en vrijdagnamiddag thuis. En naar de toekomst toe zal ik waarschijnlijk tijdskrediet nemen en 4/5 blijven werken. Ik weet van mezelf dat ik de verstrooing van het werk nodig heb. Ik zie mijn kindjes doodgraag maar moet er soms even uit en dat weet mijn man ook dus blijf ik ook werken. Ik heb wel een makkelijke baas die veel begrijpt

4 jaar geleden

Voor de eerste hebben we 2 dagen opvang. Deze hebben we niet aan een gesloten maar met 2 dagen er tussen. Merken dat hij vooral in het begin zo'n dag opvang echt wel moest verwerken dus dan heb ik liever een drukke dag en daarna een rustige dag voor hem. Ik werk nog 34 uur (neem nu 2 uur ouderschapsverlof op) en wil wellicht naar 32 gaan (dus dan neem ik er 4 op) maar dat doe ik dan pas vanaf augustus als ik 50% krijg. Ik wil op papier 36 uur blijven werken voor als de kindjes ietsje ouder zijn.. Dan is het altijd mogelijk je eigen uren terug te pakken en als je echt minder gaat werken is dat soms lastiger. Ik vind de combi tussen 4 dagen werken (ben wel 1 dag iets eerder klaar) en 3 dagen kind perfect. Merk dat ie veel leert bij de opvang en oma's. Zie hem soms ineens dingen doen die hij ziet van andere kindjes die hij wellicht thuis nog niet gezien of gedaan had, dus ik heb daar geen moeite mee. Sochtends en savonds knuffelen en spelen en op die 3 dagen dus heb niet het idee dat ik wat mis.

4 jaar geleden

Wij hebben ervoor gekozen dat ik van 4 dagen naar 3 dagen per week ga met werken. Maandag en woensdag gaan mijn vrije dagen zijn. Op dinsdag gaat m'n moeder oppassen, op donderdag mijn tante en op vrijdag gaat ukkie naar het kdv. Ouderschapsverlof is nu vaak cao bepaald of het deels betaald wordt of niet tot augustus 2022. Daarna zijn er idd nieuwe regels. Voor ons niet van toepassing dus durf er niets over te zeggen 🙂

4 jaar geleden

Ik ga van 4,5 naar 3 dagen werken. Daarbij 2 dagen opvang en 1 dag oma. Ik ga maandag, woensdag en donderdag werken. Maandag en woensdag opvang en donderdag omadag. Die donderdag zou ik dan evt ook nog eens kunnen wisselen voor een andere dag. Ik neem vooralsnog geen ouderschapsverlof op, omdat ik gewoon structureel minder ga werken. Ik kies voor vrijdag vrij, omdat ik nu ook al een halve dag werk dan. Maandag is op mijn werk geen handige dag om vrij te zijn. Het kdv van onze voorkeur had onze voorkeursdagen nog gewoon plek.

4 jaar geleden

Maandag of vrijdag vrij is heerlijk. Dan heb je elke week een lang weekend. Maandag vrij (heb ik) is daarnaast goed voor de portemonnee, want alle winkels zijn dicht of pas laat open 😉

4 jaar geleden

Wij vinden ook lastig om goed in te schatten wat handig gaat zijn qua opvang. Voor nu hebben we 3 dagen kinderopvang aamgevraagd (ma, di, do) en gaan beiden dan 4 dagen werken. De nieuwe regels voor ouderschapsverlof gelden ook voor kindjes die voor augustus '22 geboren worden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/invoering-van-2-maanden-betaald-ouderschapsverlof Betaald ouderschapsverlof bij kinderen die al geboren zijn vóór de invoering van de wet Het ouderschapsverlof geldt ook voor sommige ouders die vóór de invoering van de wet een kind krijgen. Het kind moet op het moment dat de wet ingaat jonger dan 1 jaar zijn. Ook moeten ouders op dat moment werken (werknemer zijn). En nog niet het volledige recht (26 maal de arbeidsuur per week) op ouderschapsverlof hebben opgenomen.

4 jaar geleden

Reactie op Heusi

Ik ga van 4,5 naar 3 dagen werken. Daarbij 2 dagen opvang en 1 dag oma. Ik ...
Misschien een tip, kan zijn dat je er wel over na hebt gedacht/op de hoogte bent. Je bouwt namelijk pensioen op over je contracturen. Dus als je nu je contract al structureel aan laat passen, snij je misschien hier mee in de vingers. Met ouderschapsverlof behoud je je contracturen en bouw je over alle uren pensioen op. Kan een kleine meevaller zijn 😉

4 jaar geleden

Ik werk ma-di-vr en om de week ook woensdag. Mijn vriend werkt ma-di-do en daarnaast een paar uur op flexibele basis vanuit huis. Dit betekent dat we alleen opvang nodig hebben op maandag en dinsdag. De eerste maanden neemt mijn vriend 1 dag per week ouderschapsverlof op waardoor we tot september maar 1 dag opvang nodig hebben. Om de week zijn we op woensdag samen thuis, maar waarschijnlijk zal vriendlief die uren denk ik nodig hebben om zijn thuiswerkzaamheden te kunnen verrichten 😅

4 jaar geleden

Ik ga zelf van 4 naar 3 dagen werken en mijn vriend werkt al 4 dagen (vol continu diensten dus wel onregelmatig). 1 dag naar oma, 1 dag past mijn vriend op en 1 dag naar de opvang. Omdat wij beide op zaterdag werken gaat de kleine meid op zaterdag naar de opvang (heeeel blij dat dat tegenwoordig kan). Mijn vriend neemt 1 week verlof, 2 weken vakantie en daarna 3 x zijn nachtendiensten op tegen 70%. Wij wilde eerst de eerste 5 maanden de nachtdiensten skippen maar daar ging zijn werk niet mee akkoord helaas haha. Dit zou gaan om 7 nachtdiensten per maand, maar helaas dat was ook te mooi om waard te zijn haha.

4 jaar geleden

Reactie op Pluis88

Misschien een tip, kan zijn dat je er wel over na hebt gedacht/op de hoogte ...
Maar, bij ons is het dan weer zo geregeld dat je na je ouderschapsverlof weer eerst 3 maanden je volle contractduur moet werken voor je structureel kunt wijzigen. Dus dan zou ik 3 maanden wel bijv 28 uur moeten werken. Het geld dat me dat dan oplevert draag ik deels weer af aan opvang. En qua pensioen, niet per se bij stil gestaan, maar die 4 uurtjes zal het verschil niet zijn (ik heb gekeken om 28 contracturen te doen en dan 24 werken door ouderschapsverlof. Want van 36 naar 24 uur met ouderschapsverlof is maar een korte periode en betekent daarna dus 3 maanden fulltime werken anders moet ik weer boete betalen is in CAO geregeld)

4 jaar geleden

Ik heb een aantal scenarios op een rij gezet die ik met mijn leidinggevende en HR ga bespreken voor volgend jaar. Ik ga 1 dag minder werken, maar moet nog even zien hoe ik daar ouderschapsverlof voor kan inzetten. Ik heb gelezen dat er geen overgangsregeling is, wat zou betekenen dat je met terugwerkende kracht een vergoeding voor het opgenomen ouderschapsverlof zou kunnen vragen. Dat maakt het wel veel aantrekkelijker! Overigens gaat onze baby 2 dagen naar de opvang, de rest zijn we zelf thuis.

4 jaar geleden

Reactie op inimini2

Ik heb een aantal scenarios op een rij gezet die ik met mijn leidinggevende ...
Dat lees ik hier ook https://schakenraad.nl/blog/hoera-in-verwachting-van-een-betere-werk-privebalans-het-betaald-ouderschapsverlof/ Ik snap alleen niet wat er bedoelt wordt met 'geen overgangsrecht'. Begrijpt iemand anders dit wel?

4 jaar geleden

Na de geboorte van mijn zoontje ben ik van 4 naar 3,5dag gegaan door het opnemen van een halve dag ouderschapsverlof per week. Na de geboorte van deze kleine blijf ik dat doen al wil ik wel een keer weer terug naar 4 dagen maar geen haast. Mijn zoontje gaat dinsdag, woensdag en donderdag naar het kinderdagverblijf en maandagochtend past mijn man op en ik 's middags. Wij hebben niet de optie van ouders die oppassen dus vandaar 3 dagen kinderdagverblijf. Eerst dacht ik dat 3 dagen achter elkaar wel heftig voor hem zou zijn maar nu ben ik er blij mee. Hij heeft dan een ritme daar en dan weer in het weekend thuis een ritme. Scheelt ook dat hij er letterlijk juichend heen gaat waardoor het prima werkt. En inderdaad dat vanaf augustus 2022 het ouderschapsverlof 50% betaald wordt tot deze kleine 1 jaar wordt. Toch weer een fijne meevaller! En het is inderdaad ook dat je over de ouderschapsverlofuren ook pensioen opbouwt. Toch ook wel fijn!

4 jaar geleden

Reactie op Rell

Ja, met overgangsrecht wordt bedoeld dat er iets is opgenomen over degenen die voor de regeling al ouderschapsverlof hadden. Bij de oude regeling stond er dan zoiets als dat men zich pas vanaf ingang van de regeling op kan beroepen. Nu dat er niet staat, lijkt het alsof je met terugwerkende kracht om een vergoeding kan vragen tot je kind 1 is.

4 jaar geleden

Wij hebben al kleintje en het al zo geregeld: allebei werken we 4 dagen, waardoor we 3 dagen opvang nodig hebben (di-do). Wij hebben 2 dagen een hele fijne gastouder en 1 dag opa en oma. Financieel was voor ons een gastouder fijner, we betalen namelijk alleen de uren dat hij daar is. Bij kinderopvang betaal je vaak standaard 11 uur per dag en betaal je soms in vakanties door. Verder nemen wij ouderschapsverlof op, door langere vakanties te nemen. Lekker 4 weken in de zomer én het voorjaar. Zo kunnen we toch allebei veel werken in normale weken, maar hebben we ook rustige thuisperioden met veel vrije tijd tijdens mooi weer!

4 jaar geleden

Reactie op Pluis88

Misschien een tip, kan zijn dat je er wel over na hebt gedacht/op de hoogte ...
Wel echt een goede tip om rekening mee te houden. Vrouwelijke collega's in mijn team die bijna met pensioen gaan schrokken er echt van wat ze straks per maand gaan krijgen doordat ze een tijd niet of minder hebben gewerkt. Goed om nu ook al rekening mee te houden.

4 jaar geleden

Wel echt een goede tip om rekening mee te houden. Vrouwelijke collega's in ...
Volgens mij is het qua pensioen sowieso goed om naast de voorzieningen via je werk ook eigen zaken te regelen. Ik durf er in ieder geval niet op te vertrouwen dat het pensioen tzt nog een voldoende voorziening gaat zijn..

4 jaar geleden

Reactie op LindaLindaLindaLinda

Wij hebben al kleintje en het al zo geregeld: allebei werken we 4 dagen, wa ...
Dat is ook een mooie oplossing! En 3 dagen is toch goed te overzien ook :) Wij zagen niet per se verschil in facturering, gastouders willen ook gewoon de uren kunnen rekenen (via gastouderbureau in ieder geval). Dus wel flexibeler met ophalen, maar of je nou tot eind of 2 uur eerder ophaalde, die uren zouden we evengoed moeten betalen. Het is natuurlijk ook voor hun gewoon een inkomen waar ze rekening mee willen houden, dus snap het wel. Maar had zelf inderdaad wel de verwachting dat het anders was vooraf.