5 Reacties
één jaar geleden
Mijn dochter van 16 maanden (geboren 24/02/2022) is ook een billenschuiver. Inmiddels staat/loopt ze wel wiebelend aan de hand en de bank maar zodra ze los komt gelijk weer op haar billen. In Nederland maken ze zich geen zorgen. Als ze na 18 maanden nog geen enkele poging doet om te lopen moet er een kinderfysio worden ingeschakeld maar ze doet dus wel een soort van poging aan de hand 😜
één jaar geleden
Hier een billenschuiver! We stimuleren nu het lopen, maar gaat niet echt vlot. Ben naar de fysio geweest maar die zei dat het vanzelf wel kwam en dat we ons geen zorgen hoefde te maken. Dus nee, hier niet zoveel onderzoeken nee..
één jaar geleden
Ons meisje is 16 maand en loopt sinds anderhalve week volop. Daarvoor liep ze een dikke week wat stapjes. Maar daarvoor, dus tot voor kort, schoof ze de wereld door op 1 bil. Heeft ze echt maaaaaanden gedaan. Toen ze ong. 12 maand was heb ik de kinderfysiotherapeut er eens naar laten kijken. Zij gaf dit aan: ondanks dat m'n dochtertje op 1 bil rondschoof, kon zij bijvoorbeeld wel op beide knieën zitten. Of zich met zowel haar linker als ook met rechterbeen omhoog duwen. Of simpelweg over mij heen klauteren, eerst de ene kant op en dan weer terug.
De fysio benoemde heel duidelijk dat het belangrijk is dat er niet 1 been extreem dominant is en de ander passief. En dat ze de bewegingen met haar beide benen (omhoog gaan, omlaag gaan, aan een tafel opzij stappen, ergens overheen klauteren) moet kunnen, en niet met 1 been. Als hier balans in is, dan is het goed. Aldus de fysio.
Hopelijk heb je hier iets aan. Hoe beweegt jouw meisje zich motorisch? Kruipt ze ook? Klautert ze over je heen? Zet ze zichzelf af om aan de salontafel te gaan staan? En zo ja, gebruikt ze hiervoor steeds hetzelfde been of beide benen afwisselend?
één jaar geleden
Onze zoon is ook een billenschuiver! Geboren 02.02.2002 en op billen is nog steeds favoriet. Hij kan inmiddels kruipen en bijna zelfstandig lopen. Wij hebben parket en tegels thuis en vermoeden dat het daardoor komt, kruipen doet pijn aan de knieeen op parket en tegels. Hebben dat van andere ouders ook gehoord. En nu zien we dat hij op het gras of vloerbedekkingen kruipt, maar verder op de billen gaat wanneer hij op tegels komt :)
Weet niet of jullie ook toevallig voornamelijk tegels en parket hebben in huis?
één jaar geleden
Hier een dochtertje van 17 maanden. Fanatiek billenschuiver!
Toch maar een afspraak met de fysio gemaakt, je weet maar nooit he.
Die zei dat er helemaal niks mis is, ze is hypermobiel en vindt veel dingen erg spannend.
Billenschuivers zijn late lopers.
Bij hypermobiel ben je heel flexibel, maar ook wat wankelig, dus die zijn ook vaak later met lopen.
Wij proberen nu dat ze aan de bank moet spelen, dus dat ze op de grond staat en de spullen op de bank ligt. Verder scheen traplopen(kruipen?) goed te zijn.
En verder geduld hebben.
Eerst werd ik moe van alle mensen die vroegen of ze nog niet liep, maar ik ben blij dat ze het op haar eigen tempo doet. Mijn kindje is gewoon lekker uniek 😉